Gå til innhold

Tips: RAW Codecs for Windows (alle versjoner)

Anbefalte innlegg

Som de fleste sikkert vet så må man gjerne laste ned såkalt "RAW Codecs" for å få støtte i Windows for den "RAW codec" som de ulike kameraer benytter. De færreste har imidlertid laget "RAW Codecs" for 64-bits windows. Jeg "skyter" selv stort sett med Canon og har i en periode brukt RAW Codecs fra Ardfry, men det koster noen kroner. Jeg har tidligere kjøpt deres Canon CR2 Codecs som fungerer utmerket under Vista 64. men så trengte jeg støtte for DNG og det irriterte meg at jeg da måtte kjøpe en ny Codec pakke til ca $30. Så jeg sjekket litt rundt om det fantes noen rimelige eller gratis alternativer.

Jeg kom over denne codecs pakken som støtter de aller fleste RAW formater, inklusive DNG, for alle Windows varienter inklusive Windows 7. Og i tillegg er den gratis. Jeg har nå avinstallert både Ardfry CR2 codecs og Canon RAW codecs fra alle mine PCer og installert denne pakke. Den fungerer helt utmerket og anbefales på det varmeste! Dette er faktisk den beste gratis "utility" jeg har kommet over på veldig lenge!

PS: Om du ikke har installert RAW Codecs støtte for kameraet ditt så vil du blant annet oppleve at du blant annet ikke kan se "forhåndsvisning" av bilder i RAW format, du vil ikke kunne se bildene dine som ikoner i Explorer vinduet og vil heller ikke kunne se detaljer om bildene dine under "egenskaper" i Explorer vinduet. Du vil i tillegg heller ikke kunne se bildene dine i for eksempel "Windows Photo Gallery" eller "Windows Live Photo Gallery".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...