Wrasko Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 En kamerat av meg har kjøpt seg ny data nå. Hovedkort: MSI K7D Master-L Hovedkort Socket A, MP AMD760MPX, Dual, ATA100, ATX 266MHz FSB Cpu'er: Amd XP 2400+ Så jeg lurer på om det er mulig å samkjøre de to cpu'ene sånn at man får total ytelse på 4ghz istedenfor 2 ghz.. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 det går ikke poenget med dual systemer er å klare multitasking dvs og kjøre programmer som er lagd for det eller flere programmer samtidig. Når slike operasjoner skjer så går de fortere enn ved singe cpu derfor inførte intel HT (hyperthreading) som gjorde at en prossessor med HT virket delevis som to cpu'er Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 For det første så virker ikke AMD XP'er i dual sånn helt uten videre. Til dual skal man egentlig bruke AMD MP, men om man har litt "gøtts" så kan man modde en XP til å bli en MP. Jeg har bl.a gjort det. Når det er sagt, så vil ikke 2x XP2400+ yte likt som en XP4800+. Et dual AMD-MP-system vil heller ikke kunne måle seg med et single AMD XP system når det kommer til spilling. Grunnen til det er mange, men her er ett knippe: - Lavere minnebåndbredde. Mens XP'ene har opptil 3200MB/s for seg selv, må to MP'er dele 2100MB/s mellom seg. - MPX-chipsettet er gammelt og ikke så raskt lenger. - MPX-chipsettet støtter ikke mer enn 133Mhz(DDR) FSB. - Dual-systemer er optimert for stabilitet, ikke ytelse. Men dual-systemer har et par sterke sider også: - Ekstremt sterke når det gjelder CPU-intensive operasjoner - Kjappe når mange ting skal gjøres samtidig - Kjører enkelt i fra et single-system om flere ting kjøres samtidig, eller om et program støtter flere CPUer. - Om et program kræsjer og bruker 100% CPU-tid på en CPU, så har du alltids en CPU igjen som kan få stengt av programmet som har gått berserk. - Dual-hk har som regel fett med I/O muligheter. Vanlig med et par 64-bit/33/66/100/133Mhz PCI-spor. 64-bit/133Mhz PCI gir 1066MB/s per spor mot vanlig PCI's usslige 133MB/s på deling mellom alle PCI-sporene. Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 For det første så virker ikke AMD XP'er i dual sånn helt uten videre. Til dual skal man egentlig bruke AMD MP, men om man har litt "gøtts" så kan man modde en XP til å bli en MP. Jeg har bl.a gjort det. Når det er sagt, så vil ikke 2x XP2400+ yte likt som en XP4800+. Et dual AMD-MP-system vil heller ikke kunne måle seg med et single AMD XP system når det kommer til spilling. Grunnen til det er mange, men her er ett knippe: - Lavere minnebåndbredde. Mens XP'ene har opptil 3200MB/s for seg selv, må to MP'er dele 2100MB/s mellom seg. - MPX-chipsettet er gammelt og ikke så raskt lenger. - MPX-chipsettet støtter ikke mer enn 133Mhz(DDR) FSB. - Dual-systemer er optimert for stabilitet, ikke ytelse. Men dual-systemer har et par sterke sider også: - Ekstremt sterke når det gjelder CPU-intensive operasjoner - Kjappe når mange ting skal gjøres samtidig - Kjører enkelt i fra et single-system om flere ting kjøres samtidig, eller om et program støtter flere CPUer. - Om et program kræsjer og bruker 100% CPU-tid på en CPU, så har du alltids en CPU igjen som kan få stengt av programmet som har gått berserk. - Dual-hk har som regel fett med I/O muligheter. Vanlig med et par 64-bit/33/66/100/133Mhz PCI-spor. 64-bit/133Mhz PCI gir 1066MB/s per spor mot vanlig PCI's usslige 133MB/s på deling mellom alle PCI-sporene. Men hvordan får man gjort det da? Bare sånn at jeg får vite det liksom.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå