Mann20 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Hei! Overskriften beskriver nokså bra hva slags spørsmål jeg har å komme med. Nå er det ca tre-fire uker siden jeg røyk et leddbånd i ankelen på fotballtrening. Nå har jeg gått på foten i omtrent to uker, og føler at ankelen er ganske bra. Inge smerter! Det eneste jeg bekymrer meg over er at ankelen fortsatt er littegrann hoven. Ikke veldig, og det er ikke noe smerter (annet enn litt ømhet etter overtråkken). Noen her som har noen erfaringer eller tips ang når de mener det er forsvarlig å starte å trene med ballen igjen? Er veldig gira på å komme i gang igjen, men vil ikke starte for tidlig heller. Har vært hos lege, er ute etter andre sine meninger. Legen mente med god teiping at det var greit å starte nå. Er ubeskrivelig takknemlig for gode svar!!! Lenke til kommentar
nymo Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Det å ryke leddbånd er ikke noe særlig. Ofte blir det aldri helt bra igjen. Tråkket skikkelig over på innebandykamp og røyk leddbånd på 3 plasser i ankelen. Gikk 3-4 måneder før jeg kunne begynne å trene med tape, og halvt år etterpå kunne jeg trene normalt. Husk å tøye foten i løpet av dagen, så den ikke blir stiv. Legen jeg var hos hadde selv hatt samme skade, og han mente tape var lite optimalt og at mange leger dessverre anbefalte å bruke tape. Greia er at muskulaturen i ankelen må trenes opp slik at du unngår samme skaden flere ganger. Du er sikkert litt svakere i muskulaturen nå. Ved å tape foten under hver trening, så får ikke musklene trent seg opp. De bare hviler på tapen hvis du skjønner. Mitt råd er tape i kamp, og normal trening uten tape. Lenke til kommentar
Mann20 Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Det å ryke leddbånd er ikke noe særlig. Ofte blir det aldri helt bra igjen. Tråkket skikkelig over på innebandykamp og røyk leddbånd på 3 plasser i ankelen. Gikk 3-4 måneder før jeg kunne begynne å trene med tape, og halvt år etterpå kunne jeg trene normalt. Husk å tøye foten i løpet av dagen, så den ikke blir stiv. Legen jeg var hos hadde selv hatt samme skade, og han mente tape var lite optimalt og at mange leger dessverre anbefalte å bruke tape. Greia er at muskulaturen i ankelen må trenes opp slik at du unngår samme skaden flere ganger. Du er sikkert litt svakere i muskulaturen nå. Ved å tape foten under hver trening, så får ikke musklene trent seg opp. De bare hviler på tapen hvis du skjønner. Mitt råd er tape i kamp, og normal trening uten tape. Takk Mylo for svar! Skal sjekke ut litt nærmere hva du sa, men det hørtes fornuftig ut! : ) Lenke til kommentar
Maynard James Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Hør med legen din opp du kunne fått evt opptrening hos fysioterapeut. Viktig at du trener musklene i ankelen for å forhindre ny ruptur av leddbåndet. Lenke til kommentar
MostlyLurkin' Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Hei! Jeg dro av 2 leddbånd i ankelen 1.juni i år, og var ute fra fotballen til langt ute i august. Jeg syklet veldig mye mens jeg var skadet, men siden det er såpass lenge siden du skadet deg, og ikke har vondt i foten, så ville jeg prøvd meg på fotballbanen igjen. Kanskje ikke for fullt, men ihvertfall prøvd å løpe litt sikk-sakk, skyte litt, sende pasninger osv. Siden du har skadet leddbåndene dine, så er det veldig lurt å teipe. Legger ved en link her til hvordan du kan teipe ankelen skikkelig. Men, jeg vil anbefale deg å ta turen til fysioterapeut! De har som regel mye mer peiling på slike ting enn leger(og folk på internett ) Lykke til! Edit: Glemte å skrive at ankelen min er fortsatt hoven etter at jeg har trent/spilt match, så det ville jeg ikke bekymret meg for mye for! Endret 9. oktober 2009 av Nordz Lenke til kommentar
i93 Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Jeg har lite greie på sånt, men det kan jo være lurt å utføre noen øvelser på den foten du har skadet. F.eks balansere ankelen eller hinke osv. for å styrke støttemusklene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå