Sjuriss Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Heisann, jeg lurte på om noen kunne satt opp et treningsprogram til meg? Jeg er 16 år og veier 70 kg. Lenke til kommentar
Robols Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Det skulle ikke være så vanskelig. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1060728 Lenke til kommentar
Teac Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Det programmet han over nevnte er absolutt et greit program, men jeg ville ikke bare kjørt frontbøy. Jeg ville også kjørt vanlig bøy, med og uten stopp og eventuelt på boks. Er du villig til å prøve noe enda mer "avansert" kan du sjekke ut disse to programmene. Disse programmene vil gjøre deg sterk! Lenke til kommentar
HValder Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Det programmet han over nevnte er absolutt et greit program, men jeg ville ikke bare kjørt frontbøy. Jeg ville også kjørt vanlig bøy, med og uten stopp og eventuelt på boks. Er du villig til å prøve noe enda mer "avansert" kan du sjekke ut disse to programmene. Disse programmene vil gjøre deg sterk! Hadde kanskje vore ein ide å sjå nærmare på linken til Jompa før du svarte, linken var til "Veiledning til nybegynnere"-tråden. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Det programmet han over nevnte er absolutt et greit program, men jeg ville ikke bare kjørt frontbøy. Jeg ville også kjørt vanlig bøy, med og uten stopp og eventuelt på boks. Er du villig til å prøve noe enda mer "avansert" kan du sjekke ut disse to programmene. Disse programmene vil gjøre deg sterk! Hadde kanskje vore ein ide å sjå nærmare på linken til Jompa før du svarte, linken var til "Veiledning til nybegynnere"-tråden. Det gjorde jeg. Gjorde du? Det jeg mente at programmet som ble nevnt øverst i posten er for all del et godt program. Basisøvelser er veien og gå, men jeg ville kjørt vanlig bøy, bøy med stopp og eventuelt på boks i tilegg til bare frontbøy. Dette programmet er ganske likt Stronglifts 5x5 og det er et bra nybegynner program. Er trådstarter veldig interessert ville jeg absoulutt prøvd meg på enten oppkjøringsprogrammet eller mengdeprogrammet på styrkeloft.no Har kjørt flere av disse programmene som er nevnt i denne tråden, og jeg personlig har hatt best fremgang og mest morro på trening med mengdetrening/oppkjørings programmet. Men dersom trådstarter ikke har noe har trent noe særlig basistrening før kan Stronglifts 5x5 absolutt være en godt start. Bare husk og ikke gro fast i programmet. Det er viktig å bytte ofte. Både for fremgangens skyld, men også for motivasjonens del. Endret 21. september 2009 av Teac Lenke til kommentar
HValder Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Men dersom trådstarter ikke har noe har trent noe særlig basistrening før kan Stronglifts 5x5 absolutt være en godt start. Bare husk og ikke gro fast i programmet. Det er viktig å bytte ofte. Både for fremgangens skyld, men også for motivasjonens del. Ser ikkje korleis du skal få betre framgang av å bytte program, hvertfall ikkje hvis du byttar ofte, det er bare tull. Å byrje på eit nytt program involverar alltid å deloade, slik at du kan følge programmets planlagte progresjon. Deloadar du for ofte får du ikkje progresjon. Hvis du hadde lest lenger ned i tråden hadde du sett at det var linka til mange forskjellige program, bla. Stronglifts 5x5, RYP og Myo. Forstår ikkje kvifor du har låst deg fast i eit tilfeldig eksempel. TS: Les veiledninga som Jompa linka til, er det noko meir du lurer på etter det er det bare å sei frå. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Men dersom trådstarter ikke har noe har trent noe særlig basistrening før kan Stronglifts 5x5 absolutt være en godt start. Bare husk og ikke gro fast i programmet. Det er viktig å bytte ofte. Både for fremgangens skyld, men også for motivasjonens del. Ser ikkje korleis du skal få betre framgang av å bytte program, hvertfall ikkje hvis du byttar ofte, det er bare tull. Å byrje på eit nytt program involverar alltid å deloade, slik at du kan følge programmets planlagte progresjon. Deloadar du for ofte får du ikkje progresjon. Hvis du hadde lest lenger ned i tråden hadde du sett at det var linka til mange forskjellige program, bla. Stronglifts 5x5, RYP og Myo. Forstår ikkje kvifor du har låst deg fast i eit tilfeldig eksempel. TS: Les veiledninga som Jompa linka til, er det noko meir du lurer på etter det er det bare å sei frå. Såklart er det viktig å skifte program jevnlig. Det å gro fast i et program kan begrense utviklingen mye! Hvorfor tror du det heter deload. Fordi kroppen må hente seg inn igjen for å kunne bygges opp igjen. Har selv grodd fast i et par programmer tidligere og merket stor forskjell med og endre. Jeg mener at et program ikke bør brukes mer enn 12 uker. Maks. Skal man oppnå styrke er det i bunn og grunn kun basis øvelser som gjelder, men en trenger også programmer som tar ekstra på støtteøvelser. Her er nøkkelen periodisering av treningen. På denne måten kan man "lure" kroppen til å løfte mer som igjen vil resultere i mer styrke. Har vært borti både ryp og forskjellige 5x5 programmer, deriblant stronglifts sitt. Det er absolutt gode programmer, men skal en oppnå maksimal styrke må en belage seg på perioder med trening av støtteøvelser. Her ønsker jeg fakta på bordet eller erfaring fra din egen trening. Har du opplevd at du har fått bedre styrke ved å kjøre et program i et år, halvt år eller to år, kontra det å kjøre et program i 8 uker eller 12 uker? Her kan du lese litt om hva jeg mener. Endret 21. september 2009 av Teac Lenke til kommentar
Sjuriss Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Takk for hjelpen Lenke til kommentar
HValder Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 TS: Bare hyggelig. Teac: Sei seg sjølv at du ikkje skal bruke eit program lenger enn du har behov for, men å bytte bare for å bytte blir heilt feil for meg. Støtteøvelsar har verkeleg ikkje ein nybegynnar behov for, med mindre h*n er uvanleg svak i ein muskel slik at det hindrar utførelsen av ein oppsatt øvelse i programmet. Dersom du er erfaren er det klart at du byttar program jevnlig for å ha best mogleg framgang, men det er det ganske tydeleg at TS ikkje er. Synd hvis du syns svara mine var uklare, men dei var altså meint for TS sin del, ikkje for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå