Aztor Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Hei Jeg skal kjøpe ny pc nå. Jeg tenker at jeg kommer til å ha den en stund, og den blir "fremtidsrettet". Derfor har jeg valgt 1333 socket. Kunne valgt 1156, men jeg tror at jeg kommer til å tjene mer på å ha 1333 socketen. Handlelisten ligger her: https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=104922. Jeg vet ikke hvilket hovedkort jeg skal ha. - Foxconn Renaissance 2 eller ASRock X58 Deluxe? tips trengs - 6 eller 12 gig ram? Begge hovedkortene støtter "triple ram" og 3x crossfire/sli. De har plass til mye ram, hdd, pci slots. Noe ikke mange kort har. - Jeg har planer om å skaffe meg 3 skjermkort en gang. 4870 x2 er det skjermkortet jeg har valgt å satse på. Da bruker jeg bare 1 slot på pci plassen. Det yter også veldig bra. - Har også valgt ssd disk fra nvidia. De har lang holdbarhet og er mye bedre enn f.eks raptor disker(2 fluer i en smekk). - Jeg trenger ikke hdd. Det har jeg masse av hjemme. rundt 5 tb. - Jeg driter i om pcen lager støy. hva er billigste måte å få tak i win 7 på? 64 bit versjon. Kjører xp nå, har ikke vista. Noe jeg har glemt. Kom med tips på hovedkortet og ram. Lenke til kommentar
Ballestikk Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Jeg vil advare deg mot strømforsyninga du har valgt, den har bra ytelse, men bråker veldig. En venn av meg har den og den overdøyer alle andre komponentene han har. Og ja jeg vet at du driter i støy. Men jeg vil selvom advare. EDIT: Og det kan nevnes at han har GTX 295 i kabinettet. Endret 25. september 2009 av Ballestikk Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 (endret) Av de to hovedkortene ville jeg nok valgt Foxconn kortet. Det gir mer for pengene. Når det gjelder RAM så er 6GB mer enn nok. Hvis du ønsker en fremtidsrettet PC så kan det kanskje lønne seg å satse på en bedre strømforsyning. Feks Croscair. Det ser du an selv. Kanskje det viktigste jeg ville byttet ut er skjermkortet. Nå har ATI nettopp lansert 5xxx serien med DX11 støtte, noe 4870x2 ikke har. 5870 vil koste ca like mye som 4870x2, og yte ca like bra. Men du har da støtte for DX11 og det er i tillegg lettere å oppgradere senere. Husk at i crossfire så vil det svakeste kortet begrense ytelsen, og en bør helst bruke identiske kort. Endret 23. september 2009 av pro_odeh Lenke til kommentar
Ballestikk Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Husk at i crossfire så vil det svakeste kortet begrense ytelsen, og en bør helst bruke identiske kort. Funker CF med to ulike kort? Funker dette også i SLI? Dette var nytt for meg. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Ville heller valgt dette hovedkortet fra Gigabyte: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=39255...BE-D2583A1CB52E Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Funker CF med to ulike kort? Funker dette også i SLI? Dette var nytt for meg. Nei, det går ikke med SLI, kun med crossfire. Men du kan dog ikke bruke helt vilkårlige kort; wikipedia: CrossFire can be implemented with varying-GPU cards of the same generation (this is in contrast to Nvidia's SLI, which generally only works if all cards have the same GPU). This allows buyers who have varying budgets over time to purchase different cards and still get the benefits of increased performance. ATI har en oversikt over hvilke kort som passer sammen på siden deres en eller annen plass. Ville heller valgt dette hovedkortet fra Gigabyte:http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=39255...BE-D2583A1CB52E Hvorfor det? Du kan bare kjøre to skjermkort på full hastighet samtidig (16x), den har bare 8 USB porter og koster nesten 300kr mer. Eneste fordelen er 2 ethernet porter, som strengt tatt ikke forsvarer prisdifferansen. Hvis det ikke er noe jeg har oversett da... Lenke til kommentar
Aztor Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Mye bra tilbakemeldinger. Takker for det. Jeg er veldig i stuss på hvilket grafikkort jeg skal velge. Noen som vet hvor tilgjengelig 4870 x2 kommer til å være fremover? Eller er det dødene? Regner med det. Da har jeg bestemt meg for noen småting: - 6 gig ram - Foxconn hovedkort - skifter til Chieftec 1000w. Den fikk veldig god omtale i en artikkel her på hw. Den skal visst være ganske rolig opp til 700w. Og ligge litt over mist når den er på "full" load. - Radeon 5870. Vil 5870 bli akilleshelen i et system hvis jeg får 2 5870 x2 kort? Jeg regner med det, men siden det er liksom samme type kort. Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Ser ut som om du har tatt noen gode valg. Hvis jeg ikke tar feil så er vel 4870x2 allerede gått ut av produksjon. Hva i allverden skal du med 2 5870x2 kort? Et 5870 er et av verdens kraftigste skjermkort nå, og vil nok vare i lang tid framover. Med det hovedkortet kan du også ha fire kort i crossfire, så da kan du i teorien ha fire 5870 i maskinen. Men jeg vet ikke om noe som faktisk bruker så mye GPU-kraft. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Ville heller valgt dette hovedkortet fra Gigabyte:http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=39255...BE-D2583A1CB52E Hvorfor det? Du kan bare kjøre to skjermkort på full hastighet samtidig (16x), den har bare 8 USB porter og koster nesten 300kr mer. Eneste fordelen er 2 ethernet porter, som strengt tatt ikke forsvarer prisdifferansen. Hvis det ikke er noe jeg har oversett da... Begge kortene har totalt 12 USB porter, Gigabyte har 8 eksterne og 4 via intern header.Gigabyte kortet har 10 sata tilkoblinger, to flere enn kortet fra Foxconn... Gigabyte kortet har utvidet kjøling på kortet samt er svært solid. Jeg har aldri overklokket før og kjører min i7 920 på 4 GHz uten problem på første forsøk. Endret 26. september 2009 av froggyler Lenke til kommentar
Aztor Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 (endret) Ville heller valgt dette hovedkortet fra Gigabyte:http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=39255...BE-D2583A1CB52E Hvorfor det? Du kan bare kjøre to skjermkort på full hastighet samtidig (16x), den har bare 8 USB porter og koster nesten 300kr mer. Eneste fordelen er 2 ethernet porter, som strengt tatt ikke forsvarer prisdifferansen. Hvis det ikke er noe jeg har oversett da... Begge kortene har totalt 12 USB porter, Gigabyte har 8 eksterne og 4 via intern header.Gigabyte kortet har 10 sata tilkoblinger, to flere enn kortet fra Foxconn... Gigabyte kortet har utvidet kjøling på kortet samt er svært solid. Jeg har aldri overklokket før og kjører min i7 920 på 4 GHz uten problem på første forsøk. Jeg vet jeg kommer til å få behov for 2-3 cf. Det kan ikke dette gigabyte kortet gi meg. 3sli/cf kommer nok til å bli mer og mer vanlig vil jeg tro. Jeg har 4x 1.5 tb barracuda(De er ganske bra, til tross for dårlig omtale fra mange). Jeg tror det holder med 8x 1.5 = 12 tb:P Det er sikkert bra det gigabyte kortet også. Takker for alle råd. Kommer til å gå for 5870. Det er jo billig. Burde jeg velge 1200 eller 1000 w? Det er vel en prisforskjell på 200 kr. 1200 w = 1438,- kr. 1000 w = 1242,- kr. Endret 27. september 2009 av Aztor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå