Hårek Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Det jeg mente Hårek er at getdataback kun klarer å finne filer som er slettet. Nei, GetDataBack skal finne filer som er 'mistet', ikke bare slettet. Hvis du sletter filer så blir de merket som slettet, og plassen frigjort. Disken er jo normalt lesbar, og det er enkle operasjoner i filsystemet å finne de igjen. Recuva er et slikt program som bare kan finne slettede filer. GetDataBack (og tilsvarende program) gjør en mye større jobb. Det kan jobbe på en disk som ellers er uleselig. Slike program bruker ikke filsystemet, de skanner hele disken for å finne filene på annen måte. Hvis dette heller ikke er nok, så kan en trenet person gjøre ting som slike program aldri kan få til. Slike folk jobber hos f.eks IBAS, og det koster ganske mye å bruke deres tjenester. At formateringen er kommet til 7% betyr null og niks. Vanlig formatering bruker lang tid (mange timer), og da er det bare for å lese alle sektorene. Selve formateringen, som skriver til filsystemet, er unnagjort på få sekunder. Dette var bare en del fakta, men svarte på det viktigste spørsmålet ditt har jeg ikke. Vet ikke hvorfor det er et problem finne filene. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Kom til å tenke på at det muligens er interessant å sjekke partisjonstabell og bootsektor. Bruk MBRlister, se signatur. Lenke til kommentar
Orcuz Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Tusen takk, skal absolutt prøve det da jeg kommer hjem fra jobb. Prøvde en annen type søk igår, da fikk jeg hvertfall ut 16 GB ¨så har redda litt, men er 220gb igjen ca. Så er det litt synd at mange av bildene er litt ødelagte, har en grå stripe midt på og sånn, men det er mye bedre en ingen ting =) Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Og bare for å gjøre det helt klart: SpinRite har bare en hensikt når det er snakk om harddisker. Lagringsteknologien som brukes i harddisker (- skriving/lesing av et varierende magnetfelt på roterende plater -) er vidt forskjellig fra den flash memory-teknologien som brukes i USB "memory sticks". Hvis magnetfeltet i en harddisksektor er i en slik stand at det er vanskelig å lese ut bitmønsteret med rimelig høy grad av sikkerhet, så kan SpinRite bruke statistiske metoder for å "bestemme" hva som står der og så skrive dette bitmønsteret tilbake til sektoren - dermed blir det "gjenoppfrisket" og høyst sannsynligvis lest uten nøling neste gang. SpinRite kan også brukes i forebyggende øyemed ved at det leser alle disksektorer og skriver dem uendret tilbake til disken. Alle data blir dermed gjenoppfrisket. Man bør altså helst kjøre SpinRite før harddisken begynner å svikte ... (Men det er vel som med backup ...) På flash memory (USB-sticks, SD-kort, osv.) har SpinRite altså ingen hensikt. Du vinner ingenting på det, og du taper tid. Lenke til kommentar
Orcuz Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 (endret) Hei igjen. Nå har jeg kjørt testdisk (deeper seach) men vet ikke helt hva jeg skal trykke videre, prøvde å følge guiden din hårek, men jeg kommer ikke til write. Se vedlagt bilde. Trykker jeg cntiniue her er eneste valget å søke på nytt... Endret 23. september 2009 av Orcuz Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Det ser ut som partisjonstabellen er tom. Kunne sagt mer hvis du hadde kjørt MBRlister. Lenke til kommentar
Orcuz Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 har det også, men glemte å ta med filene =) Skal legge de ut da jeg kommer hjem jeg =) Lenke til kommentar
Orcuz Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Her er MBRlister filene også =) La ut alle jeg... BPB0list.txt BPB1list.txt MBRlist.txt Zero0list.txt Zero1list.txt Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Tja, det er ikke stort jeg kan si bortsett fra en oppsummering. Partisjonen er laget i Vista. Partisjonskoden er forandret. Bootsektor er slettet. Mulig det er en inntakt backup bootsektor, men MBRlister er ikke oppdatert for Vista type partisjoner, så det vites ikke. Har gjort en test her med en disk hvor jeg startet formatering og så avbrøt ganske kjapt. Da jeg kjørte MBRlister fant den en slettet bootsektor og en inntakt backup, og tilbød seg å gjenopprette. Da hadde jeg fullt inntakt partisjonstabell og bootsektor. Forskjellen var at den disken hadde den vanlige partisjonstypen med offset 63, som MBRlister vet om. Men selv om alt tilsynelatende var i orden, så var likevel ikke filsystemet tilgjengelig. Formateringen hadde allerede gjort sitt i MFT. Så jeg konkluderer at TestDisk ikke har mulighet til gjenopprette en formatert disk. Det var som forventet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå