Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Gjenoppretting.av formatert disk...

Anbefalte innlegg

Hey!

Har driti meg skikkelig ut, Skulle formatere en minnepenn via CMD, men klarte å velge D disken min (den med alle bilder og filmer og alt på), kom til 7% formatering før jeg merket det og fikk avslutta (skrudde av hele pcen) Jeg har så klart ikke backup (sukuå smart var jeg...)

Er det noen som har noen ide om hvordan jeg skal få tilbake alt uten at det koster en formue?

Håper noen kan hjelpe meg =(

Brukte denne guiden til formateringa. LINK

Finnes det noen program eller noe dere kan anbefale? Vil det i det heletatt være mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Om den formaterte bare 7% vil det vel være mulig. Anskaff spinrite og kjør det, spinrite driter i indexer etc og ser bare på faktiske data på disken.

Lenke til kommentar

Hmm, da jeg kjører det programmet får jeg bare opp noen få systemfiler (de andre filene er sikkert ikke sletta da jeg fikk avbryti så fort) men hvordan får jeg tillgang til filene mine igjen?

Det virker jo som det bare er "strukturen" på hardisken som har blitt korupt eller noe, filene ligger jo sikkert der.

Kan getdataback gjennopprette disken så den blir som før?

Endret av Orcuz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Du får neppe tilbake data fra slike disker med tulleprogram som kjøres inni OSet. Når indexen er fucka og disken er som den er er det egentlig bare spinrite som klarer å få tak i dem. Det du BURDE ha gjort (mao getdataback kan ha ødelagt sjansene dine for å få tilbake noe som helst) er å lage et direkte bilde av disken på en annen hdd, boote til en freedos/spinrite pinne og kjøre det på kopien. da risikerer du ikke å fucke opp orginaldisken enda mer ved å kjøre programmer som prøver å fikse noe de egentlig ikke har en snøballs sjanse i helvete om å fikse.

Lenke til kommentar

Last ned recover4all og kjør scan med det. Man må kjøpe lisens på programmet for å recovre filer som er større enn 10KB (tror jeg det var), men programmet er ganske raskt og presist.

Det er faktisk dette lille programmet som jeg har best erfaring med når det kommer til å gjenopprette alt mulig rar, ikke bare jpg filer f.eks. Men last ned, legg filene inn på en annen fysisk disk (evt CD/DVD/floppy/minnepinne og kjør scan så ser du hva Recover4all evt kan finne. Om det ikke kan finne noen filer så tror jeg ikke mange andre "kjøres inne i OS" klarer å finne dem heller før man evt får mulighet til å begynne å bygge opp filstrukturen i starten av HD'en igjen.

OBS, recover4all er lite og kan kjøres fra floppy faktisk, det bare laster inn i RAM og vil aldri gjøre noen endringer på disken du kjører scan på. Kopi av det man evt redder må du lagre på en annen fysisk disk.

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

Spinrite er da ikke et egnet program for denne problemstillingen.

Spinrite brukes for å lese korrupte disker (sektorer). Her er disken like hel, det er bare filsystemet som er slettet. Altså er GetDataBack et egnet program.

Og nei, GetDataBack kan ikke gjenopprette disken. Det kan bare finne filene og kopiere de til en annen disk.

Lenke til kommentar

Spinrite brukes for å lese korrupte disker (sektorer). Her er disken like hel, det er bare filsystemet som er slettet. Altså er GetDataBack et egnet program.

Og nei, GetDataBack kan ikke gjenopprette disken. Det kan bare finne filene og kopiere de til en annen disk.

Har selv vært spinritefan i et par år men skjønner heller ikke at SpinRite skal kunne gjøre noe med denne disken (selv om det ikke kan gjøre noe skade). Som Hårek sier, SpinRite jobber på sektorer og bryr seg ikke om formateringen.

Lenke til kommentar

Noen tips om hva jeg da skal gjøre med de filene som ikke er slettet? Get data back, fant de filene som ble slettet under formateringen, men ikke de som er igjen på disken. Er det noen måte jeg får indeksert dette på igjen`? så jeg kan få frem de filene som ikke er slettet? Eller må jeg kjøre en quik format også bruke getdataback etterpå?

Det slitsomme med det er jo at alle filene får så sære navn, så tar jo timesvis å sortere de etterpå.

Det som hadde vært kjekt var om det gikk ann å "formatere" uten å formatere hvis du skjønner, at jeg får tilbake filsystemet (NTFS) så jeg kommer inn på disken, uten at jeg sletter det som er der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Har en USb disk med spinrite i tilfelle jeg noen gang trenger den men aldri faktisk brukt den. Aldri hatt behov for å bruke noe gjenopprettingsprogram da jeg har et såpass godt system av backups etc at huset kan brenne ned og jeg vil fortsatt ha alt av data. Har derimot hørt folk som har hatt problemer med HDD der det har blitt nevnt at vanlige "run from OS" gjenopprettingsprogrammer brukes kun for å gjenopprette filer som er "slettet" etc, og krever at filindexen er der et eller annet sted. Noe som den sannsynligvis ikke er i dette tilfelle. Hence spinrite. Som sagt, aldri brukt det selv om jeg har det i lommeboka (sammen med ubuntu live, windows 7 install USB og portable apps - er utrolig hvor mye de faktisk har blitt brukt, IT sjefen på jobb lånte spinrite og det fikset HDDen hans) så om det jeg har hørt er feil/om jeg har misfostått beklager jeg

Lenke til kommentar

Men ettersom jeg forstår så vil det bli det samme med spinrite som med getdataback, at de gjennoppretter ikke filer som fremdeles er der? Så da må jeg vel uansett kjøre et quick format av hardisken først?

Eller finnes det noen måte å få tilbake NTFS systemet så jeg kommer inn på disken uten å slette alt?

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hva du mener. Filsystemet kan ikke gjenopprettes slik at du kommer inn på disken. En formatering (quick eller ikke gjør ingen forskjell) vil ikke gjøre noe fra eller til.

Hvis du ikke har skrevet noe til disken etter at problemene begynte så bør GetDataBack kunne finne alt. Du må da hente ut filene til en annen disk.

Men forsåvidt har jeg ikke mye erfaring med slik gjenoppretting.

Lenke til kommentar
Forstår ikke helt hva du mener. Filsystemet kan ikke gjenopprettes slik at du kommer inn på disken. En formatering (quick eller ikke gjør ingen forskjell) vil ikke gjøre noe fra eller til.

Hvis du ikke har skrevet noe til disken etter at problemene begynte så bør GetDataBack kunne finne alt. Du må da hente ut filene til en annen disk.

Men forsåvidt har jeg ikke mye erfaring med slik gjenoppretting.

Hårek !

Testdisk kan vel muligens funke her.

Husker du:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1095339&st=0

Eller

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...amp;hl=testdisk

Lenke til kommentar

Der var vel situsjonen en annen, de hadde slettet partisjonstabell. Da var filsystemet intakt. Å gjenopprette partisjonstabell er relativt enkelt i forhold til å finne filer i et defekt filsystem.

Dog er det mulig TestDisk også har en gjenopprettingsfunksjon. PhotoRec (fra samme leverandør) er jo et spesialisert gjenopprettingsprogram av denne typen.

Lenke til kommentar

Det jeg mente Hårek er at getdataback kun klarer å finne filer som er slettet. Og da jeg avslutta formateringen på 7% så er jo ikke alle filene sletta. Så jeg lurer på om jeg kanskje må formate ferdig så alle filene blir sletta for så å få de tilbake via getdataback.

Med mindre det er noen måte å "formatere" den på så jeg får tilbake filformatet uten å slette data.

93% av filene mine er jo teknisk sett ikke slettet, så jeg da finner ikke getdataback de (etter dom jeg har forstått)

Alle de filene den fant nå var tilsammen 1,1GB og disken er på 250gb og var full, så noe mer en det må vel gå ann å redde?

Ser ut som om testdisk kanskje kan være tingen på wikipedia? (kan ikke så mye om detta, noen som har peil som gidder å se på linken?) Link

Kan testdisk på noen måte ødelegge mer så det blir vanskeligere å finne igjen filene?

tusen takk for all hjelp sålangt folkens, håper ting ordner seg =(

Endret av Orcuz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Produsenten av CCleaner har kommet med et recovery program som kan hjelpe deg. Og det beste er at det er helt gratis! :)

Link.

EDIT:

Recovery from damaged or formatted disks

The dreaded hard drive crash. The file you forgot to backup before you reformatted a drive. Recuva can handle them too. It can scan through formatted disks that look blank and recover your files. With damaged or corrupted disks, Recuva will bring back what it can.

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Men vil recurva finne tilbake filer som ikke er sletta eller kun de som er sletta?

Getdataback produsenten, mente foresten at getdataback skal finne filene som ikke er slettet også, men trodde disken min kanskje kunne være fat32, da det så sånn ut på raporten.

Alle de andre diskene på maskinen min er NTFS og jeg har aldri formatert noe i FAT32 som jeg vet om, men skal prøve fat32 versjonen dems da jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...