Gå til innhold

hvorhøy lukkertid lager "skygge" etter bevegende e


Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at man ved å sette opp lukkertiden når man tar bilde av ting i bevegelse kan lage en slags skygge eller etterheng, og det kan igrunnen brukes som en stilig effekt :)

 

noen som har peiling på hvor lang lukkertid man trenger for å gjøre dette med f.eks. mennesker i bevegelse på 1-3 meters hold?

 

Vil jeg kunne gjøre dette med Pentax Optio S, som har auto-lukkertid på 1/2000 - 1 sek?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo helt an på hvor fort det du skal ta bilde av rører på seg.

 

Ved altfor lang lukkertid (mange sekunder) vil du sannsynligvis ikke se folkene i det hele tatt (unntatt de som står i ro).

 

Et sekund er vel også litt for lenge - jeg vil tro et sted i området 1/2 - 1/4 sekund vil gi nogenlunde bra resultat for den effekten du er ute etter - bare kjør ivei med noen testbilder så ser du jo resultatet.

 

Husk stativ ellers så blir 'alt' blurret og ikke bare folkene som rører på seg - blir jo mye mer 'impact' hvis bakgrunnen/omgivelsene er skarpe og bare det som rører på seg er uskarpt.

 

Edit: Hvis du skal ha tydelige personer MED 'etterslep' må du bruke blitz som fyrer av umiddelbart før lukkeren lukker seg, dette er vanskelig å få til uten et bra speilreflekskamera som har 'sync on shutterclose'-mulighet (eller hva det heter) på blitzen.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg tror jeg vet hva du mener, jeg tok selv en del slike bilder i den tiden jeg eksperimenterte med forskjellige fototeknikker. Men du kan nok ikke klare dette med et kamera med lengste lukkertid på et sek. Dette var eksponeringer på 10 - 15 sek. eller mere. Desuten måtte mye gjøres i mørkerommet i etterkant - med etterbelysning osv.

Det var en billedserie av en engelsk eller amerikansk fotoraf som fikk meg interesert i dette. Jeg husker det ene bildet godt, det var et knakende flott bilde. En kvinne satt i et badekar med en svamp presset mot brystet. så kom en annen kvinne inn med en bøtte, hun gikk bort til den badende og helte så vannet over dennes hode. Kvinnen som kommer inn får således en spøkelseseffekt, du ser tydelig hvor hun går men er selvfølgelig uskarp. Når hun så skyller kvinnens hår står hun stille og blir dermed skarpt avtegnet mens vannet ser ut som et foss som renner ut fra hodet til den badende.

(ta et bilde av en bekk med 1 sek. lukkertid og du får samme effekten, vannet ser ut som et sølvbånd som slynger seg nedover). Kameraet må selvfølgelig stå på stativ. Jeg husker det var mye eksperimentering med dette, personen som beveget seg måtte ikke bevege seg for fort eller for sakte osv. Lyssettingen ble et lite kapitel for seg selv. Desuten måtte "spøkelset" ikke dekke for hovedmotivet men stå adskilt fra dette -(grunnet etterbelysningen til "spøkelset").

Jeg husker vi ble ganske flinke tilslutt - men da mistet vi også interessen....

Lenke til kommentar

Jo lengre lukkertid jo større etterslep. Husk stativ dersom du bruker noe særlig kortere lukkertid enn 1/60s.

 

1s kan da holde i massevis. Kommer ann på hvor ekstrem effekt du vil ha. Jo raskere motivet beveger seg jo kortere lukkertid kan du ha, og likevel få effekten.

 

Men du har jo et DIGITAL-kamera. Har det noensinne slått deg at du kan knipse noen bilder og se hva som skjer. Prøv deg fram, utforsk! Det er jo det som er gøy.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Har prøvd litt av det samme. Kan ha opptil 15 sekunders lukketid hos meg, og da kan en gå rolig foran kameraet og likevel ikke bli med på bildet :) (Ivertfall om det er ganske mørkt) Har testet litt med en slik billig laser-penn. Gikk frem, "skrev" med laseren på en som låg og sov. Bare han som låg i ro viste på bildet, og teksten sto stemplet på. Med noen sekunder kan man også "tegne" på veggen ol. med laser/lommelykt og få figurer. En gang sprang jeg rundt bilen min, med en liten lyspære i hånden. Det ble lys-slynge rundt bilen, og jeg vistes nesten ikke. Tok bilde av et par som stod helt i ro. I skjul, bak dem, stod en 3. person med et stjernskudd. Han dro det sakte rundt dem i hjerteform. Ble ganske stilig med stjerneskudd-gnistene. Desverre hadde jeg ikke stativ da så noen av de vart utydlige. Men det virket ivertfall..

1 sekund vil nok holde til litt "spøkelses-effekt". Men da må en nok gå litt fort.

Med flere sekund kan en ta desse typiske gate-bildene, der en ser en gate med lys etter biler. Ser gjerne ikke bilene, bare lysene som "brenner" seg fast.

 

Noen test-bilder:

 

http://home.no.net/johod/akamtest/lukketidtester.html

 

Ps, dette ble gjordt i full fart.

Anbefaler kamera med flere sekund om dette er aktuelt. Flere jeg kjenner med maks 1 og 4 sekunder lukketid som angrer litt... Men LITT skygge får du enkelt selv under 1 sekund. Men det blir jo ikke så enkelt å eksperimentere.

 

Håper dette ikke forvirret så mye :o

mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...