Gå til innhold

Photo Stitch til Canon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Under fanen Merge Settings kan du jo endre Focal length, og hvis ikke du finner din Focal Length kan du "Add" andre alternativer.

RandiA

Vet, men skal jeg da bare legge inn 42mm altså? 35mm er ikke en standard fra filmbaserte kameraer som må regnes om til digitalkameraverdier?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke utprøvd den der, bare den i gammel utgave. Ser ut som det skal føres på navn på lens også.

RandiA

Har testet litt før, men er rett og slett usikker på om EOS 400D er 35mm equivalent, eller ikke? Da vil det i så fall bare være å bruke samme tall

Lenke til kommentar
Kva kamera har du? Canon sine speglreflekskamera i xxD- og xxxD-serien har ein cropfaktor på 1,6, so for å få «35mm equivalent» må du multiplisere brennvidda med 1,6.

DET var det jeg lurte på :)

Når bildene er tatt med 42mm zoom vil altså Focal lenght være 42mm x 1,6 = 67,2mm

Lenke til kommentar
Ja, kanskje det er løsningen..å bruke den crop faktoren 1.6....få høre hvordan det går da..

RandiA

Ganske liten forskjell i grunn. Bildet er ikke fullt 180 grader, men kanskje 150 eller deromkring. Uansett, når jeg bruker 1,6 blir bildet så og si likt. Eneste forskjellen som jeg kan se er at litt i bunnen blir borte når jeg bruker bare 42mm, altså crop-faktor 1,0. På skjermen blir bildet noen millimeter høyere med 1,6, og det kan se ut som om bredden blir kuttet litt, men det hadde ikke vært mulig å se om man ikke kunne veksle mellom bildene så lett som man kan på en pc.

Lenke til kommentar
Høres da bra ut det der. Så fint at du fant ut av det da. :yes:

RandiA

Ja, take one gikk tilsynelatende bra, men har flere serier på lur. Den første var 17 bilder over en linje, mens neste ut er 19 på to linjer.

...spent! :)

EDIT: Ordfeil

Endret av Newsbee
Lenke til kommentar
Du verden...hva bruker man slikt til da? Printer ut og har i album eller? Kanskje du kan vise et eksempel?

RandiA

Skal poste når jeg er klar ja, men det er ikke gjort på 2min hverken å laste inn eller sette sammen og lagre akkurat...:p

Men bruken? Tja, eksperimentering, panoramabilder (er fascinert av det tatt i London-eye som er London med Themsen og det hele i 360 grader)

Lenke til kommentar

London med Themsen høres fint ut ja. Der kommer det vel til sin rett...men det må jo bli veldig store bilder da. Kunne tenke meg det på en hel bryggerekke jeg, langs elven. (Prøvde noen bilder, men fikk de ikke "sammen"...hadde mistet info om focal length..og de var av ulik størrelse fikk jeg beskjed om. Men på min ixus vet jeg det er en funksjon slik at man kan fotografere i slik "stich modus")

RandiA

Lenke til kommentar
London med Themsen høres fint ut ja. Der kommer det vel til sin rett...men det må jo bli veldig store bilder da. Kunne tenke meg det på en hel bryggerekke jeg, langs elven. (Prøvde noen bilder, men fikk de ikke "sammen"...hadde mistet info om focal length..og de var av ulik størrelse fikk jeg beskjed om. Men på min ixus vet jeg det er en funksjon slik at man kan fotografere i slik "stich modus")

RandiA

For å ta det systematisk: Jeg har et ultrazoomkamera, Canon Powershot S5 IS, som har såkallet panoramafunksjon. Jeg har aldri skjønt hvordan å bruke den effektivt, men antar at man skal sikte og overlappe siden deler av bildeutsnittet blir delt på skjermen. Vanskelig å forklare, men i sum: Panoramabilder direkte på kamera suger, både med tanke på brukervenlighet og resultat.

På speilrefleks er det viktig at fokus og horisontal vinkel er lik, så stativ er et must, samt å slå av autofokus siden et eventuelt fokuspunkt vil variere fra bilde til bilde, og da vil naturlig nok også avstanden mellom kamera og fokuspunktet variere også, noe som jo endrer fokus fra bilde til bilde.

Bildene blir store, men ikke enorme, siden store deler av bildet er overlapping. Hos meg er bildene på ca 4MB, mens det sammensatte bildet er omtrent 15MB, bestående av 2 x 19 enkeltbilder, noe som rett nok sikkert er flere enn det som trengs.

Kommentar til det jeg skrev over et sted:

Det var ikke spesielt store forskjell på det første bildet jeg satte sammen, men det var nok fordi det bare var én rekke med 13 bilder. På de to andre bildesettene, av samme motiv, var det altså 2 x 19 og 2 x 18 bilder, og her var det store forskjeller på om jeg valgte 78mm som Focal lenght (som er den reelle brennvidden) eller 124,8mm (som er faktor 1,6, tilsvarende 35mm ekvivalent).

Skal laste opp to bilder om jeg får det til ;)

Lenke til kommentar
Oi, så flott...slikt kan man jo kanskje levere for print i store forstørrelser også. Men det er jo litt forarbeid med det da...

RandiA

Helt sikkert, men ramme må man nok gå til en rammeforretning for å få, noe som nok koster fra 6-700 og oppover tipper jeg. Er jo litt sjarm med å skrive ut med A3-skriver (ønske meg til jul kanskje?) også og skjære til passepartouts også. Det koster jo sitt, men litt artig å ha egne spesielt vellykkede bilder på veggene også.

Det jeg, uten å ha veldig god dekning, vil påstå kan bli et problem er at panorama er store, breddemessig, men høyden er forholdvis lav. Horisontale linjer blir derfor fremtrendende (siden bredden er mye større enn høyden ja) og sånn sett vil det være perfekt for stemningsbilder da horisontale linjer skaper ro i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...