Gå til innhold

Blitz og linse for bruk i studio?

Anbefalte innlegg

Hei !

Er det noen som kan anbefale meg hvilke blitz sett jeg skal kjøpe?

Skal lage til et studio hjemme, og trenger derfor sånne store blitzer.

Har også hørt at det er best å bruke 50mm linse på sånn fotografering?

Noen som har linker til nettbutikker der di selger sånne ting?

Takk for svar !! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du trenger "sånne store blitzer" og 50mm "linse" avhenger helt av hva du skal ta bilder av, men en 50 kan være bra å ha, siden de ofte er billige og skarpe. Nikons 50/1.8 er i alle fall et eksemplar av den arten, men jeg veit ikke hvordan det står til med andre systemer. Det hadde vært en fordel å vite hva slags system du bruker, og hvilke krav du har.

Det kan være bra med en teleglugge også for å få litt arbeidsavstand for tette utsnitt. For det ville jeg skaffa en 85/1.8 - igjen basert på karakteristikkene til Nikons eksemplar av arten. Det finnes garantert noe tilsvarende for andre systemer.

Om du skal bruke ringblits er det en fordel med en zoom, så du slipper å flytte deg, og dermed måtte justere styrken, om du skal endre utsnittet litt. En 50-135 e.l. er nok bra for det - om du skaffer en sånn, trenger du muligens ikke fastobjektivene. Det avhenger av arbeidsmetodene dine, og om du vil ha muligheter for tynn DOF.

Hva "sånne store blitzer" angår, kan du se på hva de har hos Kaffebrus. Nøyaktig hva du bør kjøpe avhenger av budsjett, bruksområde og plass, men du bør ha minst to blitser med softboxer, snooter og gels. Gjerne også grids til softboxene. Eller bare paraplyer om budsjettet er begrensa.

Siden dette tydeligvis utelukkende skal være for innebruk, trenger du ikke batteripakker eller generatorer, og det kan være praktisk med stativer med hjul, siden studioblitser m/ tilbehør ofte veier litt.

Du må også ha en måte å utløse blitsene på. Optiske slavetriggere kan funke bra i kontrollerte situasjoner, og jeg antar at de latterlig billige Cactus-triggerene er gode nok for ukrevende studiobruk. PC-kabler funker også veldig greit, så lenge du får tak i noen med relativt god kvalitet. Det er vanligvis 1/4"-plugger på blitsene, de pleier å sitte godt. Om kameraet ikke har kontakt med skrulås, bør du skaffe en Nikon AS-15 (ikke Nikon-spesifikk; fungerer på alle kameraer med normal blitssko) og kabel med lås. Hvis ikke ramler den ut hele tida.

Sørg også får å få tak i mye gaffateip av god kvalitet. Gjerne både svart, for å lage flagg og goboer, sølv eller hvit for å reflektere lys og merke utstyr, og oransje e.l. for å holde på plass kabler og andre løse ting man kan snuble i med katastrofale konsekvenser.

EDIT: forøvrig er det viktigste du trenger kompetanse. Les litt om hvordan man bruker sånt utstyr og hvordan man kan sette det opp for gode resultater, og eksperimenter så mye som mulig også. :)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Med sånn fotografering mener jeg studiofotografering. Både portrett og bilder der ungene leker, hopper osv.

Jeg har pleid å leie studio med blitzer hver gang jeg har tatt bilder av ungene eller alle di andre jeg tar bilder av. Det har blitt så mye i det siste, at jeg vil lage til et studio hjemme selv :)

Jeg har et Canon EOS 350D også har jeg en Tamron 18-200 objektiv.

Tusen takk for link til butikk og all informasjonen. Setter stor pris på svar :)

Lenke til kommentar
Siden det er snakk om kontrollerte lysforhold, holder det vel med en lyssvak zoom inntil videre, så bruk Tamronen først og se om behovet for mer optikk melder seg.

Jepp tror jeg skal prøve den litt til :)

Jeg har sett på dette blitz settet hva tror du om det ?

http://kaffebrus.com/studioset-2-x-300ws-640.html

Finnes det bakgrunner en kan kjøpe? Har lyst på en hvit bakgrunn, som jeg kan ta me meg hvis jeg skal ta bilder andre plasser enn her hjemme :) Her har vi tenkt å lage det til sånn de har i vanlige studio. Med hvit vegg og hvit gulv :)

TUSEN TAKK for hjelp !! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...