væren Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Tundraen kommer forhåpentlig snart i hus. Erfaringsmessig er det en del avgjørelser som må tas med ny PC. Noen som vet om det fins gode oppskrifter på hensiktsmessige steg? De siste PCene her i huset har vært Acer bærbare PCer. Går ut fra at ting vil se litt annerledes ut på en Tundra. Noe av det som bekymrer meg mest er partisjoneringen. Hvordan den er og hvordan den helst bør være. Hva bør/må legges på C og hva kan/bør være på andre partisjoner? Min erfaring er at C veldig raskt blir full. Å ha datafilene andre steder enn C kan være greit, men skjer noe som gjør at man må reformatere, er det ikke stor trøst. Så sikkerheten for dataene ivaretas best ved å ta backup til eksterne medier. PCen er først og fremst anskaffet for videoredigering. Der skal filene ligge på Tundraen. Det betyr at det som i utgangspunktet ser ut til å være stor kapasitet, nok kommer til å fylles opp ganske mye. (Det tar tid å lage videoer av flere års opptak. ) Ved å ha flere partisjoner syns jeg at man mister fleksibiliteten til å lagre store mengder data. Vi er to som skal bruke PCen. Den ene (jeg) skal ha det meste av sine data (hovedsakelig masse bilder) på ekstern harddisk med ESATA-kobling til Tundraen og USB til min bærbare. Noe spesielt å tenke på i den forbindelse? Jeg skal bruke Lightroom til bildene. Må programmet ligge på C eller kan det ligge på den eksterne disken? Har tenkt at det er mest hensiktsmessig å opprette 3 brukere: en til hver med privat del + en felles. Noe spesielt å tenke på i den forbindelse? Begge bør ha adgang til å legge inn programmer og annet. Og hva med mappe- og filegenskapene slik som mappetype, skrivebeskyttelse og andre ting? Ønsker å ha mest mulig fleksibilitet. Problemet er i blant at egenskaper er satt på andre maskiner og at det blir problemer når filene legges på ny maskin. Noe som kan gjøres her slik at det som legges over får ønskede (evt. nye) egenskaper? Maskinen leveres med Vista, men det vil bli lagt inn Windows 7 når det kommer. Kommer til å legge inn Office. Kanskje både Office 2000 og Office 2007 ettersom vi i dag bruker hver vår versjon. Noe spesielt å ta hensyn til her? PCens data er følgende (i tilfelle det har noe med saken å gjøre): PROSESSOR: Intel CoreI7 quad 920 - 2,66GHz MINNE: 6GB DDR II 1333MHz HARDDISK: 1.0 TB SATA II Selv om jeg har satt dette innlegget under "Maskinen fungerer ikke", håper jeg inderlig at det ikke det blir så galt… Passer innlegget bedre et annet sted, så vennligst flytt det. Er det noen som kjenner til andre fora med dette temaet, så er jeg takknemlig for tips. Er også veldig takknemlig for alle andre tips som jeg kanskje ikke vet at jeg burde ha spurt om i forbindelse med å starte opp en ny PC. Altså, hva gjør dere når dere starter opp ny PC? På forhånd takk! (Beklager at det ble så mye, men sånn er situasjonen. Kan da ikke være alene om å ha frustrasjon på dette.) Lenke til kommentar
væren Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Jeg prøver en gang til. Hva er lurt å tenke på når man starter opp en helt ny PC for første gang? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå