Gå til innhold

HJELP, Jeg blir GAL!!!!!!!

magle

Anbefalte innlegg

Da AMD xp 1700 skal drives på 1,75 vcore, prøver jeg til stadighet å sette til denne volten. Har lasta ned ny bios, jeg har satt volt-spenninga til prossessoren i biosen til 1,75, men når jeg sjekker med asus probe(eller hMonitor), står det at den fortsatt kjører på 1,812 (som den gjorde når det var 1,8 vcore i bios). hva kan være galt? skjønner ikke en dritt, alt ser fint ut i bios, det står at spenninga er 1,74 til cpu. uansett hva jeg stiller i bios, er vcore på 1,82. jeg aner rett og slett ikke hva som er galt, håper noen kan hjelpe meg!!!!!!!!!!

venter i spenning,

hilsen magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Spenning"?

Det der er egentlig svært lite å bry seg om! CPU´n din har ingen problemer med å takle høyere spenning enn "default" 1,75 volt, forutsatt at kjølingen er god nok! Så bare slapp av.

Og spenningen som er oppgitt i BIOS vil som regel avvike fra de du kan lese i HW-Monitor og lignende programmer, som i de fleste tilfelle oppgir en høyere spenning. Uten å ha målt det, vil jeg tro at den som oppgis i BIOS sannsynligvis er den riktige.

Forøvrig finnes det en drøss som kjører med godt over to volt på CPU i overklokkingssammenheng, men NB! De har også vesentlig bedre kjøling enn standard!

Lenke til kommentar

Hmmm, når det gjelder vcore din så tror jeg ikke dette er noe farlig,,,men hvis du greier å senke den litt får du lavere temp..noe som jo er kjekt:)

Jeg kjører for tiden min på 1.7,,,noe som resulterte i noen grader senkning. Mitt hovedkort(msi k7t ..turbo) er også litt rart:)

selv om jeg setter vcoren til 1.6! i bios'n så viser mbm 1.7...Vet ikke om dette er unøyaktigheter eller bare selve via'chipsettet,, har hørt om _en del_ andre som også får det samme.

Når det gjelder hva du kan gjøre for å senke vcoren din så er jeg ærlig talt ikke sikker.

Det eneste måtte være å manuelt senke vcoren ved å sette streker på selve cpu'n,,,har leste om dette.

Det finnes flere bruer en selve L1' i alle fall på t-bird da...Det finnes visse kombinasjoner av disse bruene som gir laver vcore til cpu.

Synes egentlig det er litt dumt at så mange hovedkort gir 1.8 volt isteden for def. 1.57...siden dette bare resulterer i høyere temp.

Ps, du kan jo prøve å senke vcoren enda lavere i bios. :smile: fks. 1.6

Hehe...

[ Denne Melding var redigert av: TheGEEK på 2002-01-25 09:53 ]

[ Denne Melding var redigert av: TheGEEK på 2002-01-25 09:54 ]

Lenke til kommentar

Har et lignende problem jeg også. (ABIT KG7-RAID)

Når jeg stiller spenningen til 1,75v i BIOS, viser VIA HW monitor en spenning på 1,8v.

Senker jeg spenningen til 1,7v, viser den 1,75. Dette er sikkert ikke noe uvanlig i og med at slike programmer ikke alltid er nøyaktige.

Her kommer imidlertid det rare:

I bios har jeg en meny som heter PC health status (eller noe lignende) Denne viser også at spenningen ligger 0,05v over det jeg stiller den til. (Som VIA HW monitor)

Hvorfor er 1,75v = 1,8v?

Noen som har noen tips?

BTW, temperaturen sank med 5 grader etter at jeg senket spenningen, og maskina er fremdeles like stabil.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-25 11:04, [LOST]Snik skrev:

Eg har eit liknande problem med KG7-lite. Dvs. eg får ikkje stilt spenninga i det heile tatt. Prøvde å justere ned for å senke temperaturen, men ingenting skjedde.

Prøvde heilt ned til 1,4V, og da burde den jo krasja, men nei, ingen forandring. Sært.

Den trenger ikke nødvendigvis å krasje fordi du kjører på 1.4v, min 900Mhz t-bird som skal default ha 1.75 kjørte jeg helt ned til 1.3 og den var skikkelig stabil da også, men da jeg skulle prøve på 1.25 eller.no så ble den ustabil.

Lenke til kommentar

Vcore generatoren på de fleste hovedkort gir ca 0,5v over for sikkerhets skyld , dette er noe jeg har opplevd på samtlige socket a hovedkort jeg har brukt , det er ingenting å bry seg om. Det er egentlig bare en fordel , f.eks. ved Overklokking så er det meste en kan stille i biosen som regel 1.85 v, men jeg får ca 1.90-1.95 avhengig av cpu usage, så cpuen får faktisk det den trenger av behov, mer jobbing mer strøm :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-25 12:41, Dubsko skrev:

Den trenger ikke nødvendigvis å krasje fordi du kjører på 1.4v, min 900Mhz t-bird som skal default ha 1.75 kjørte jeg helt ned til 1.3 og den var skikkelig stabil da også, men da jeg skulle prøve på 1.25 eller.no så ble den ustabil.

Oki, men poenget var altså at MBM forsatt viste 1.75. I BIOS under pc-health stod det 1.75 osv.

Og tempen var den same.

Så det er tydeleg at det ikkje går an å stille på spenninga.

Lenke til kommentar

Asus har faktisk valgt å sette default vcore til 1.8v pga økt stabilitet.

Om ny bios ikke fikser problemet må du gjøre det på moboet.

Du må sette jen jumperen til 1-2 -jumper mode- (se manual for nærmere info).

Resten skal stå på default.

Anbefaler deg å la vcore være 1.8 volt. Om du senker den vil du kun oppnå en nedgang i temperaturen på 1–3 grader.

Rune.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...