Gå til innhold

Tar Chess "ulovlig" operatørlåsgebyr ved opplåsing av iPhone?

Anbefalte innlegg

Så i en tråd på ipod1.no at Chess krevde brukeren for et operatørlås etter at vedkommende hadde betalt bruddgebyr.

For å sitere mailen vedkommende fikk:

Hei!

De er fakturert for avsluttet nedbetaling og administrasjonsgebyr for dette, men operatørlås ligger i alle tilfeller inne i telefonen i 12 måneder. Som det informeres om på vår nettside, https://www.chess.no/kundeservice/#43, tilfaller det gebyr for å få fjernet sperre hvis det er gått mindre enn 12 måneder siden apparatet ble kjøpt.

Noen andre som har erfaringer rundt denne praksisen? Som jeg skrev der, så er denne praksisen i strid med markedsføringsloven §22. (Gamle §9a).

For å sitere posten min som jeg skrev der:

Et slikt gebyr i tillegg til bruddgebyret kan de ikke gyldig kreve av deg, da et slikt ekstra gebyr er ulovlig og i strid med markedsføringsloven §22, som tilsvarer den gamle markedsføringsloven §9a.

Her er et brev som er skrevet når den gamle loven gjaldt, og omhandler §9a:

http://www.forbrukerombudet.no/asset/1344/1/1344_1.pdf

På side 3 står det som er interessant:

Dette innebærer at vi vil se det som et urimelig avtalevilkår åbenytte en operatørlås for lenger periode enn 12 måneder, og at operatørlås kun kan benyttes i tilfeller hvor forbrukeren får en motytelse som kan veie opp for ulempen kunden blir påført ved operatørlåsen. M otytelsen vil gjerne være at telefonen er subsidiert fra operatørens side. Subsidieringen kan i disse tilfellene ikke være av en uvesentlig størrelse, da subsidieringen ellers ikke vil oppveie ulempen med operatørlåsen.

Deretter står det videre:

Naturligvis kan operatøren, som tidligere nevnt, ikke kreve både oppsigelsesgebyr og gebyr for ålåse operatørlåsen.

Med andre ord var det allerede i 2004 avklart at operatørene ikke kan ta avgift for både låskoden og bruddgebyr.

Dette er noe du absolutt burde klage på, samt presisere at praksisen deres er i strid med markedsføringsloven.

Så hvis du har kjøpt iPhone hos chess og betalt dette gebyret og bruddgebyr, krev pengene tilbake. For de som har betalt bruddgebyr og som ikke har låst opp telefonen enda, henvis til dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt problemstillingen jeg, mulig jeg er litt vel blond i denne saken men du får korrigere meg om jeg tar feil

Du kjøper en telefon med nedbetaling, i praksis er dette et rente- og kostnadsfritt lån fra operatøren til deg. Det er viktig at du skjønner forskjellen på nedbetaling av en telefon og bindingstid på en telefon, STOR forskjell!

Du ønsker å betale ned telefonen raskere enn 12 måneder og får et adm.gebyr da det sikkert må inn litt manuelt arbeid for å få dette til.

Husker jeg måtte betale gebyr til banken min en gang jeg ønsket å innfri billånet etter 1 år istedet for 3 år, så ikke helt ukjent praksis.

Uansett, jeg kan ikke se at det å innfri gjelden sin har noe med operatørlås å gjøre slik som det kan fremkomme i den saken? Nedbetaling av gjeld og operatørlås er to forskjellige ting. Der da vitterlig ikke snakk om bindingstid her, sist jeg sjekka hadde ikke Chess det...Jeg kan heller ikke se at Chess nevner noe om bruddgebyr...

Tror ikke det er noen lov som sier at det ikke er lov å ta et gebyr for innfrielse av lånet og et annet gebyr for låsekoden...

Men som sagt, korriger meg gjerne om jeg tar feil her..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...