Gå til innhold

Feature: Vi leter etter gamle skatter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hyggelig at dere tar saken så godt i mot. Husk at del 2 av guiden inneholder flere spill, med mer :)

Skal vurdere å legge inn enkeltvise linker til hvor en kan få spillene kjøpt og/eller lastet ned på lovlig vis. Men trodde i grunnen ikke det var vanskelig å google, og så var det det der med å favorisere distributører ;)

Lenke til kommentar

Bytt ut KQ6 med KQ5, så har dere en komplett liste over mine favorittspill. Får en klump i halsen her jeg sitter.

The Dig, MI-serien, Loom, Cruise for a Corpse, S&M, Riven, 7th guest, også gode minner. Mange bra spill som på tross av pixlete grafikk og så-som-så lyd har et godt gameplay og fantastisk historie. Krever litt mer tålmodighet enn man forventer dagens spillere har. Kunne gå i dager og fundere på en gåte.

Lenke til kommentar
Skal vurdere å legge inn enkeltvise linker til hvor en kan få spillene kjøpt og/eller lastet ned på lovlig vis. Men trodde i grunnen ikke det var vanskelig å google, og så var det det der med å favorisere distributører ;)

Kjøper den der. Men sant, det store spørsmålet er f.eks. hvor kan en få tak i Kings Quest? Jeg har kjøpt en samlepakke med alle de spillene, men det var bare noe jeg nsublet over i Bodø.

søker du f.eks. på google på Grim Fandango får du hauger av fansider. Den lengste reisen vet jeg at har nettopp blitt sluppet på GOG. Jeg ser også at broadpark games (en norsk side) har den. Men jeg vet ikke hvilken versjon det er. Det er en digital nedlasting. Er den lovlig, er den ikke? Jeg kan nok søke frem og tilbake og bruke en del tid for å finne ut om nettsidene er gode. Men jeg har da også spilt nesten samtlige av spillene du nevner. For enkelte andre klarer de seg nok godt med å søke frem gode sider og slikt. Men, stundom virker det som at spillverket skriver for "menigmann". Og det er ikke sikkert at menigmann klarer å finne gode butikker på nettet. Eller rette versjonen av spillet.

Det er mulig at jeg ikke helt er inne på hvilke regler dere har å forholde dere til, men hadde jeg skrevet en slik artikkel hadde jeg nok også lagt inn en liten sak om at "spillet kan finnes på GOG, BroadparkGames og Steam". Eller noe slikt. Igjen, jeg klager ikke nødvendigvis på at dere ikke velger å inkludere folk som selger spillene, men jeg gir et tips jeg mener er konstruktivt...

Lenke til kommentar
Igjen, jeg klager ikke nødvendigvis på at dere ikke velger å inkludere folk som selger spillene, men jeg gir et tips jeg mener er konstruktivt...

Og konstruktive tilbakemeldinger liker vi! Takk for at du tar deg tid til å skrive utførlige råd :) Skal se hva jeg kan gjøre med saken. Er enig med deg at en kan bli spart for mye research, spesielt i de eksemplene du nevner.

Lenke til kommentar

Avataren til katamaren minner meg også omtrentlig om lasteskjermen til et eldre spill, men kan ikke huske tittelen. Fin artikkelserie, og historiske artikler som denne i alle sjangre innenfor bransjen er meget kjær lesning for oss som har vært med en stund samt interessant for de som ikke har vært der. Husker selv jeg satt stor pris på å høre om gammel teknologi fra det vi så på som "gamlekara" i bransjen.

Ser frem til videre oppfølging. :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Men sant, det store spørsmålet er f.eks. hvor kan en få tak i Kings Quest? Jeg har kjøpt en samlepakke med alle de spillene, men det var bare noe jeg nsublet over i Bodø. (...) Det er mulig at jeg ikke helt er inne på hvilke regler dere har å forholde dere til, men hadde jeg skrevet en slik artikkel hadde jeg nok også lagt inn en liten sak om at "spillet kan finnes på GOG, BroadparkGames og Steam". Eller noe slikt.

Om KQ: I del 2 lover jeg en artig link til hvor en kan få tak i noen finfine remakes av de to første spillene.

Har sjekket litt om de reglene vi forholder oss til, og det blir litt sånn at vi helst viser til google, eller viser generelt til f.eks. GoG (som jeg gjør i del 2, oh, så spennende det blir). Kan gjøre unntak hvis noe kun er tilgjengelig ett sted..

Avataren til katamaren minner meg også omtrentlig om lasteskjermen til et eldre spill, men kan ikke huske tittelen. (...) Husker selv jeg satt stor pris på å høre om gammel teknologi fra det vi så på som "gamlekara" i bransjen.

Mulig avataren ligner på noe annet, men den er nok basert på et bilde av undertegnede. Og forøvrig ser jeg på det som en hedersbetegnelse å bli sammenlignet med "gamlekara" i bransjen. Takk. :cool:

Lenke til kommentar
Om KQ: I del 2 lover jeg en artig link til hvor en kan få tak i noen finfine remakes av de to første spillene.

Har sjekket litt om de reglene vi forholder oss til, og det blir litt sånn at vi helst viser til google, eller viser generelt til f.eks. GoG (som jeg gjør i del 2, oh, så spennende det blir). Kan gjøre unntak hvis noe kun er tilgjengelig ett sted..

Det høres fint ut. Det blir sikkert bare godt. Så det ser jeg frem til... Hvem vet, kanskje kan jeg finne steder å få tak i gode gamle eventyrspill som ikke jeg umiddelbart vet om. Hadde vært gjevt om jeg hadde fått tak i MI3 og Day of the Tentacle. Vet ikke om sistnevnte er sluppet i en lovlig versjon på nettet.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...