Gå til innhold

[Løst]Problemer med 1TB disker på Silicon 3114 v.5.0.31

Marzo

Anbefalte innlegg

Skal koble til 2 TB disker til mitt Abit IC7-MAX3 hovedkort med nevnt raidkontroller.

Har samtidig 2x 500gb disker i raid 0. Dette fungerer glimrende, men når jeg kobler til mine 1tb disker stopper den å loade når den kommer til disse diskene, uansett rekkefølge.

Noen som vet om raid bios ikke støtter 1tb diskene? Og en enkel forklaring på hvordan bios oppdateres?

Marzo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned bios og flashe prog (dos).

Lag deg en dos boot diskett, cd eller usb..

Det er 3 bios filer, bruk "r5403.bin" for raid-bios (software raid i bios), bruk "5403.bin" for vanlig (uten raid). IKKE bruk "b5403.bin" da denne er beregnet for kontroller integrert på hovedkort.

Edit: Eller muligens du har kontrolleren integrert..? Isåfall ville jeg prøvd å oppdatere bios til hovedkortet først.

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar

Takk for tipset.

Har integrert i HK'et ja. Diskene fungerer på de to portene som ikke er knyttet til raid kontrolleren men ikke de 4 som er det.

Og jeg må ha de kobla til denne.

Satser på det derfor er bios til raid kontrolleren som må oppdateres.

Gjør et forsøk på det.

Lenke til kommentar

Etter noen timers leting etter en diskettsjasjon har jeg nå oppdatert bios til hovedkortet til nyeste versjon (30.2004)

Samme problemet med diskene fremdeles.

Prøvde også å oppdatere bios til kontrolleren etterpå men fikk det ikke til. Den spør etter memory chip type som jeg ikke vet hvilken type jeg har av, men prøvde samtlige valg jeg fikk opp og fikk feil på alle.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

IC7P_18_mod.zip Her har du bios til ditt abit ic7, moddet med 5403.bin. Det er slikt det må gøres med integrert kontroller.

En liten advarsel. Det er første gang jeg gjør slikt med award bios, så det er mulig at den ikke funker.. (du vet sikkert hva det har å si for hk'et ditt?), så vær forberedt på bios recovery

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...