Footy Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Hei! I Januar 2008 kjøpte jeg denne stolen på Bohus i Bærum. Har vært kjempefornøyd med den, men nå i helgen (mer nøyaktig på fredag) ble den ødelagt. Den 5 kantede hjulholderen nederst revnet rett og slett rundt staget på stolen slik at hele stolen har sunket nedover som sett på bildet (hjulholderen og staget er 2 forskjellige deler. ene plassert oppi den andre og holdes kunn på plass med tyngdekraften). Pil 1 representerer da hvor det revnet. Jeg har prøvd å lete igjennom Bohus sine sider, men finner ingenting om garantier, reklamasjonsrett osv... Hvilke rettigheter finnes på slike stoler? Den er jo under 2 år gammel og brukt pent, må jo være noe feil som gjør at metallet rett og slett revner? Må jeg bite i støvet å kjøpe ny? Takk for all hjelp footy Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Du kan reklamere på stolen. All fornuft tilsier at en stol skal vare vesentlig lengre enn 2 år., i.e. 5års reklamasjonsrett. Når stolen attpåtil er under 2 år gammel så er saken enda klarere. Med all sannsynlighet vil Bohus enten gi deg ny stol, eller reparere den gamle (lite sannsynlig med mindre det var en himla dyr stol). Hvis de ikke gjør det, tar du det opp med forbrukerrådet. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Jeg er ikke spesialist på dette, men jeg mener at du i det minste har krav på å få stolen reparert dersom det er mye som tyder på at skaden skyldes produksjons- eller design-feil på stolen. (Ofte er det vel enklere for produsent å gi deg en ny stol enn å bruke dyrebar tid på å reparere den gamle.) Ta noen bilder av skaden og gå til Bohus først. Ta med kvittering osv., slik at den slags formaliteter blir avklart med en gang. Be gjerne om en "kvittering" på at du har meldt fra til Bohus om skaden, slik at de ikke kan komme i ettertid og si at du klaget for sent osv. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Akkurat det samme skjedde her om dagen, men med en annen stol kjøpt på Jysk. Problemet mitt er at stolen er brukt ca 12 timer til dagen(i gjennomsnitt) og eg sliter derfor med å argumentere for at den ikke brukes i jobbsammenheng(noe den gjør). Derfor, og tatt i betraktning prisen(kr 299 på tilbud, satt ned fra ca 600), så kutter eg tapet mitt der og kjøper meg en skikkelig kontorstol(i klassen 3k og oppover). En annen ting er at den ser stygg ut i stoffet og lukter ekstremt dårlig. Overhengende fare for at situasjonen ved innlevering blir flau er veldig stor. Neste stol blir derfor skinn. Men lykke til med saken. Du har minst 2 års reklamasjonsfrist på dette(forutsett at det er et forbrukerkjøp) og dette er klart en mangel(om den er brukt noelunde som den skal). Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 En stol til 299 hadde jeg ikke vurdert å klage på, spesiellt ikke om den ble brukt 12 timer hver dag og ikke var beregnet til kontorbruk. Den aktuelle til TS koster derimot 2000kr Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Da er vi jo så og si enige. Det er mange billige stoler i omløp og ut i fra bildet så såg den fort ut til å komme i fra tilbudskroken til Skeidar/Bohus/Jysk. 299 er ikke akkurat verdt å krangle over med mindre det er snakk om prinsipp. Og i mitt tilfelle trekker eg nok det korteste strået der. Og samtidig er det derfor eg har bestemt meg for å gå over til en litt mer seriøs prisklasse. Lenke til kommentar
Footy Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Jeg er ikke spesialist på dette, men jeg mener at du i det minste har krav på å få stolen reparert dersom det er mye som tyder på at skaden skyldes produksjons- eller design-feil på stolen. (Ofte er det vel enklere for produsent å gi deg en ny stol enn å bruke dyrebar tid på å reparere den gamle.) Ta noen bilder av skaden og gå til Bohus først. Ta med kvittering osv., slik at den slags formaliteter blir avklart med en gang. Be gjerne om en "kvittering" på at du har meldt fra til Bohus om skaden, slik at de ikke kan komme i ettertid og si at du klaget for sent osv. Dette høres jo positivt for min del, men siden dette begynner å bli en stund siden så har jeg ikke noen kvitering lengre... Hva tror dere sjangsen er da? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Kvittering er ikke avgjørende så lenge du kan sannsynliggjøre kjøpet på en annen måte(vitne, etikett på stolen eller bankutskrift). Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Dette høres jo positivt for min del, men siden dette begynner å bli en stund siden så har jeg ikke noen kvitering lengre... Hva tror dere sjangsen er da? Det er vel ikke umulig at butikken har en "record" av denne handelen i sine registre ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå