SWAT dude... Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Hei. Har hatt en fil server stående i kjelleren en stund, men den har nå tatt kvelden. Trodde første det var PSU, men den er byttet og problemet vedvarer. Har funnet ut at det er like greit å bytte det gjenværende i den slik at det forhåpentligvis blir en stund til neste gang dette skjer. Planen er å gjøre dette så billig som mulig, dvs integrert grafikk, lyd etc. Eneste kriteriet er at eventuelle hovedkort må ha godt med sata porter. Kjører 4 disker atm, og det kommer til å bli flere etterhvert så må ha en del å gå på. Jeg vet ikke om dette er mulig overhode, men dersom det er mulig å få et HK med god gammeldags DDR 1 slots, så har jeg minne til det og kan spare litt der. Fordel også at dette er stillegående og bruker så lite strøm som mulig. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Minne er utrolig billig å det vil være dumt å gå for et gammelt DDR1 HK. Ellers finner du masse "gammelt" på bruktmarkedet. HK nå tildags har gjerne 8 SATAporter, så det er ikke noe problem. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 8 interne SATA er langt fra vanlig, i alle fall om man skal ha integrert GPU. For å si det enkelt, jeg har ennå ikke funnet et som er tilgjengelig i Norge. For kort uten GPU må man fort opp i 850 kr skal man ha 8 SATA, mens kort med 6 SATA starter på halve prisen (da med GPU). En av de billigste løsning jeg klarer å se er kombinasjonen AMD 780G basert hovedkort, AMD Athlon II X2 CPU og rimelig DDR2 minne. Ja, det er mulig å gå lengre ned på CPU, men de få kronene synes jeg det ikke er verdt. Ja, det finnes vel ennå billigere hovedkort også. Spørsmålet er videre om man klarer seg med 2 minnesokler og mATX kort. Om man gjør det så er: Asus M4A78-VM til kr 500,- er et alternativ. Det er også et kort som er inne på lager. Til dette kortet kan man velge alt som finnes av AM2, AM2+ og AM3 CPU-er (fra 250 kr og oppover). Noen av de siste AM3 CPU-ene vil kreve biosoppgradering, så fremgangsmåten her bør man sjekke med butikk/Asus. Personlig vil jeg si Athlon II X2 240 kan være et egnet valg. Pris fra 485,- kr. Når det gjelder minne, synes jeg personlig det er bare tull å ikke kjøpe 4 GiB i dag. Ikke det at en filserver trenger 4 GiB, men 2 GiB som singelmodul koster fort vekk 250 kr og 4 GiB bare 150 - 200 kr mer. Følgende alternativer ser jeg, 1. 2 GiB, Kingston Value Ram til ca 240,- kr. 2. 4 GiB, OCZ Gold XTC, til ca 440,- kr. Du skulle altså komme bort fra denne oppgraderingen med en pris på 1 250 - 1 500 kr. Vil du ha ATX kort så er Asus M4A78 Pro en mulighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå