Misunne Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Jeg startet nylig å bruke kontaktlinser. Fikk litt veiledning der jeg kjøpte de om hvordan jeg skulle bruke de osv. Det er lurer på er om hvordan i all verden ser jeg hva som er rett vei på en kontaktlinse? Jeg fikk høre at om den er feil vei, får den en litt sånn "utover kant", men jeg ser absolutt ingen forskjell når jeg snur den. NB! Bruker dagslinser x) Hadde vært takknemlig for litt veiledning. ^^ Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Forøvrig er det bare å teste. Du merker veldig godt om du har tatt feil vei Endret 20. september 2009 av Vizla Lenke til kommentar
Pentumsmart Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Jeg slter med det samme problemet som deg - umulig å se på mine. Så jeg forsikrer meg om at jeg tar de på slik som de lå inni pakken. Hvis du skjønner, det pleier å funke. plutselig setter jeg på den feil vei og øyet brenner som faen - helvette så det svir. Tårer og alt surr. Lenke til kommentar
farke Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Mange myke linser er det vanskelig å se forskjell på, ja. I tillegg ser man omtrent like bra selv om man har satt på linsen feil. Vanligvis gjør det, om man har satt linsen på feil vei, vondt ganske med en gang, men av og til må du ha på linsen en stund før du kjenner ubehag. En annen måte å teste om linsen er feil vei er å forsøke å vrenge den. Lar den seg LETT vrenge, var den feil vei (men er nå vrengt til riktig vei), lar den seg vanskeligere vrenge, VAR den rett vei (og du må nå vrenge den tilbake ). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Sikker på at det har noe å si? Jeg tenker aldri over det, og har brukt linser i 3 år. Merker aldri noe, og har garantert linsen feil vei iblant. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Jeg merker det med tiden om jeg har tatt dem feil vei. Med litt øving så ser man det med en gang om de er feil vei før man tar dem på seg. Er alltid best å bruke dem på den måten de er beregnet. Linsebruk sliter tross alt litt på øynene hos de fleste med riktig bruk. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Jeg ser veldig lett når linsa er feil vei. Ganske tydelig en kant som vender utover og ikke innover. Svir som faen om jeg klarer å ta dem på meg feil vei. Det verste er om jeg ikke vasker hendene godt nok etter jeg bakt en snus og skal ta på linsene. Føles som helvete er over meg. Lenke til kommentar
Misunne Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Har brukt linser i snart en uke nå, bare ved å putte de på en tilfeldig vei (siden jeg ikke ser forskjell). Har ikke merket noe spesielt ubehag noen av gangene, bortsett fra litt kløe her og der. Rekner med det bare er fordi øynene mine ikke er vandt til det. Håper det ikke er skadelig for øynene om linsene er satt på feil vei :O Og takk for all svarene : ) Endret 21. september 2009 av Misunne Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Det er ikke noe problem å kontrollere at den er rett vei. Det enkleste er bare å huske på at den ligger rett vei i linsebeholderen. Om det blir litt krøll osv, er det bare å ta linsa opp på, og la den hvile på pekefingeren. Også tar du begge peke- og langefingeren fra den andre hånda og presser forsiktig inn fra kantene(linsa skal fortsatt hvile på pekefingeren). Når du presser inn vil en av to ting skje: - Linsa fullfører buen, eller svingen, og den bretter seg ikke på kanten. (Rett vei!) - Linsa bøyer seg utover på tuppen, og den fullfører ikke linsas sving. Eksempel på utførelse og hvordan den ser ut når den ligger rett vei finnes etter 1:15 i denne videoen: Lenke til kommentar
Porsta Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Pleier å gjøre akkurat som Ozi. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Beklager for bumping av så gammel tråd men, fant ikke svar. Hvis du ser linsekanten går utover, er den feil vei da? Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Det stemmer. Er den riktig vei har den en fin bue innover. 1 Lenke til kommentar
-Lasse Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 På mine linser kan du se på de mot lyset. Er de rett vei står det 123 på linsene. Er de feil vei vil dette stå speilvendt. Jeg bruker denne metoden nå, ettersom jeg aldri blir 100% fortrolig med å se om de ligger riktig vei eller ikke. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Tusen takk for svar. Da fant jeg ut hvorfor ene linsen var så ekkel og tåret mye av i begynnelsen ja.. Den var feil vei på! Lasse: Står nok ikke 123 på mine :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå