andeik Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Jeg jobber som assistent på skole, og av og til er det søte hendelser jeg tar bilder av. Spørsmålet er hvor langt dette går. Jeg har et kjempesøtt bilde av elevene mine der alle sitter med ryggen til, sitter ute i sola og synger. Fra før av vil ikke bildene være gjenkjennelige fra hverken foreldre eller andre. Vil dette være ulovlig å legge ut i blogger osv? Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 http://www.datatilsynet.no/templates/article____881.aspx Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) I barnehagen min datter går i fikk vi før hun begynte et skjema vi måtte fylle ut hvor vi godkjente eller ikke godkjente at det ble tatt bilder av barnet i barnehagen og at dette ble benyttet i offentlig sammenheng. Da var det et kryss for vanlige ansatte go et for studenter/assistenter. Vet ikke om alle barnehager har noe slikt, men trodde jo kanskje detteville spredd seg til skoler. Når det gjelder ditt eksempel hvor det er en situasjon og man ikke kan gjenkjenne noen på bildene synes jeg det ville være urimelig om dette ikke unne publiseres, slik tolker jeg og datatilsynets vedtekter i dette tilfellet. EDIT:Jeg har ingen juridisk kompetanse utover enhver menigmann Endret 21. september 2009 av Ekko Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Jeg ville blitt meget vred dersom jeg fant ut at ansatte drev å tok private bilder av ungene mine (imaginære) i arbeidstiden. Jeg tror også at i de fleste tilfeller vil det være en smal sak å plukke ut egne unger fra et bilde, selv om man ikke ser ansiktet, men basert på påkledning og kroppsholdning. Greit nok at det tas bilder i regi av barnehagen, men de bildene tilhører barnehagen, og ikke den enkelte ansatt. Og skal heller ikke gjøres tilgjengelig på en tilfeldig blogg. Mulig jeg er tar feil, men jeg trodde ikke ansatte i barnehage hadde lov til å ta private bilder av barnehagebarn i arbeidstiden. Ville trodd at alt av bilder som tas i overnevnte setting tilhørte barnehagen. Venter spent på en juridisk vurdering av dette. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Jeg jobber som assistent på skole, og av og til er det søte hendelser jeg tar bilder av.Spørsmålet er hvor langt dette går. Jeg har et kjempesøtt bilde av elevene mine der alle sitter med ryggen til, sitter ute i sola og synger. Fra før av vil ikke bildene være gjenkjennelige fra hverken foreldre eller andre. Vil dette være ulovlig å legge ut i blogger osv? Har du rett til å legge ut bilder av dine venner uten deres samtykke? Nop. Selvsagt er det ikke lov å ta bilder av elever for så å bruke de privat. Jeg hadde iallefall klaska til deg om jeg hadde funnet ut av det. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Ulovlig bruk av vold? Jaja... Utgangspunktet er at man kan ta bilder av hva man vil, hvor man vil, og publisere det på hvilken som helst måte man vil. Unntak gjelder bl.a. for forsvarshemmeligheter, men det relevante unntaket for oss ligger i åndsverksloven § 45c. I åndsverksloven er det ikke gitt regler for hva som skal regnes som 'avbildet'. Loven sier ikke at det er en betingelse for vern at man kan entydig identifisere den som er avbildet. Det vil altså være irrelevant om de sitter med ryggen til eller ikke. Spørsmålet blir da om noen av unntaksreglene fra § 45c gjelder her. Det mest aktuelle unntaket jeg kan se som eventuelt ville være relevant her er § 45c (b). Her oppstilles det en konkret vurdering av vedkommendes individuelle behov for vern mot viktigheten av innholdet i bildet. Jeg kan ikke se at bildets "søthet" oppveier personvernet. Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Der jeg jobber lyder skolens skriv om bruk av bilder av elever omtrent slik: Å legge ut bilder av elever/barn fra skole og barnehage er brudd på taushetsplikten og personvernet. Elevene er umyndige og det er opp til foreldrene om de vil at bilder skal kunne bli publisert eller ikke. Skoler og barnehager med egen webside har anledning til å legge ut bilder av elever kun etter samtykke fra foresatte. Bilder av større grupper (der det er uklart om alle barnene har samtykke fra foreldrene) kan legges ut så lenge ingen av personene kan identifiseres og bildene er redusert såpass i kvalitet at det ikke er mulig å forstørre bildene slik at identifisering kan forekomme. Bilder skal selvfølgelig kun brukes i skole-/barnehagesammenheng og til eventuell webside som tilhører skolen/barnehagen. Privat offentligjøring og bruk av bilder er ikke tillatt. Som Ekko nevte tidligere bruker vi også et standardskjema som sendes ut til foresatte. I tillegg har vi som policy at vi reduserer kvaliteten på alle bilder som legges ut på nettsidene, selv om foreldrene har akseptert publisering. Dette for å unngå misbruk. Foreldre som ser et bilde av sine håpefulle på nettsidene får selvfølgelig en kopi av dette (i full kvalitet) om de ønsker det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå