padda Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Hei! Nå er tiden endelig kommet for å oppgradere den gamle traveren min, som har vært helt død nå de siste månedene. Har ventet på Core i5, og nå som den er kommet og ser ut til å være bra, gjør jeg meg klar til å bestille. Men i og med at det er så lenge siden jeg har bygget maskiner nå, har jeg stort sett ingen peiling. Etter å ha surfet litt rundt på forumet og lest anbefalinger, har jeg kommet frem til en pakke som jeg tror inneholder alt jeg trenger, men som jeg er usikker på om er det beste for meg. Maskinen kommer til å bli brukt hovedsaklig til surfing, jobbing, film og denslags, men jeg vil også ha muligheten til å kunne spille nye spill, så derfor legger jeg litt mer penger i den enn jeg kanskje egentlig har behov for. I tillegg er det viktig at den er relativt stillegående. Fra før har jeg skjerm og alt annet, er bare kabinettet med innhold jeg trenger. Budsjettet ligger på rundt max 9k. Her er handlevognen jeg har satt opp foreløpig. Så til komponentene: Kabinett: Var noen her som anbefalte Antec Nine Hundred Two, men har ikke bestemt meg. Viktigste er at det er stillegående, gjerne støvfilter, god kjøling, og har ikke noe som helst behov for bling. Andre forslag, eller er Antec sin bra nok? PSU: Har satt opp en Corsair 450W, siden jeg har denne fra før. Den er relativt ny, og hvis den er god nok vil jeg gjerne spare litt penger og beholde den. Spørsmålet er om 450W er nok for mitt bruk. (1 harddisk og skjermkort.) CPU: Core i5 750 har jeg valgt her. HK: Her er jeg blank. Netshop sin i5-oppgraderingspakke inneholder Asus P7P55D LE, komplett sin inneholder Gigabyte GA-P55-UD3, og i tillegg leste jeg noen som anbefalte MSI P55-GD65. Jeg har foreløpig gått for P7P55D, men den finnes det igjen mange utgaver av, og jeg ser prisforskjellen, men ser ikke helt hva som er de andre forskjellene.. Minne: Komplett har en som de anbefaler for i5/i7, som jeg også så at noen her hadde anbefalt. Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 4GB. Er denne bra nok? Harddisk: Har sett både på WD sin 1TB Green, og på Samsung F3 1TB. Mye forskjeller? Det er bra hvis den er stillegående og ikke bruker så mye strøm. Skjermkort: Siden jeg kommer til å spille litt vil jeg ha noe som takler nye spill med god kvalitet, men vil ikke ha noen topp-modeller. Har lagt Radeon HD4890 Vapor-X i listen, men har sett at folk snakker om ATI HD 58xx-serie som skal komme. Er det verdt å vente på? Hva er bedre med dette? Er det forresten nok med 1024MB på skjermkortet? CPU-kjøler: Syns å huske at jeg leste et sted at den medfølgende kjøleren på i5 var dårlig. Stemmer dette, og er det vits for meg i å bytte den ut? Hva skal jeg da bytte den i, som er stillegående? DVD-rom: Fant en enkel og billig en på komplett. Samsung SH-S223B. Funker vel det? Har jeg husket alt da? Setter veldig pris på all hjelp jeg kan få med dette! Endret 20. september 2009 av padda Lenke til kommentar
Assasinat0r Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Satte opp en fin handlevogn for deg på komplett, velger komplett fordi har veldig bra service og kjapp leveringstid ! http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...F3-7EF531134E29 Cpu kjøler kan bestilles senere, eller vis du har lyst kan du jo kjøpe nå, men for all del komplett er veldig dyre på cpu kjølere, så bestill fra netshop eller noe vis du skal ha cpu kjøler. Montering av cpu vifte er enkelt på det kabinettet, bak kabinettet er det et hull du bare skrur til en plate bak hovedkorte, og da går allt annet glatt. Bare husk og dra av strøm kabelen når du skal inn i kabinettet og suse etter du har montert ! Edit: Glemte RAM, de du linka var veldig fine, vis du ikke godtar at prisen er over budsjettet kan du alltids velge et annet hovedkort. F.eks Asus LE typen Og til PSU: Ville kjøpt minst 650w ! det jeg har satt opp/ det du har satt opp bruker noe som 500w, vis du skal overklokke har du litt mer og gå på noe som er fint, og ikke minst vis du skal oppgradere i fremtid. Endret 20. september 2009 av Assasinat0r Lenke til kommentar
padda Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Takk for svar! Nå har du byttet ut størstedelen komponentene som jeg kom med, men jeg ser ikke egentlig helt hvorfor. Har du noen objektive grunner, eller er det bare personlige preferanser? Hva er bedre med HD 4890 enn HD 4890 Vapor-X? Hvorfor MSI HK istedetfor ASUS? Noen spesiell grunn til at du byttet ut disken i en som var halvparten så stor? Er kabinettet bedre på de punktene jeg spesifiserte, eller er det et som du har gode erfaringer med? Og sånn som det er nå så kjører jeg maskinen med to disker og ett skjermkort på en 450W strømforsyning. I den nye maskinen har jeg tenkt å ha én disk og skjermkort, og kommer nok ikke til å klokke noe. Vil det likevel ikke holde med 450W mener du? Håper du, eller noen andre, kan klarne opp i disse spørsmålene! =) Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hei Bygget nettopp ny PC selv og kan komme med noen innspill. Har selv Antec Nine Hundred Two og er godt fornøyd. Stille, pent og kjølig med fornuftige løsninger. Selv har jeg en i7 860, men i5 750 er et veldig bra kjøp. Minnebrikkene jeg har er Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 . Fungerer utmerket. Ser ikke behovet for å bruke mer penger enn dette. Så har jeg MSI P55-GD65, P55, Socket-1156, DDR3 Et kurant kort som har fått god omtale. Det geniale med dette er "OC Geinie" Trykk in knappen på kortet, start opp og Voilà. CPU er klokket fra 2,80Ghz til 3,50Ghz. Her strakk dog stock kjøler ikke helt til med full load, men skal ordne meg med det. "OC Geinie" er på alle 3 kortene fra MSI. WD sin 1TB Green er den jeg har. Dønn stille og virker på meg som at den er kjapp. 450W PSU er muligens i minste laget. Kjøpte selv Chieftec Super Series PSU 750W Modulær. Stille, modulær PSU. Godt fornøyd. Lenke til kommentar
padda Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Takk for innspill! Skjønner da at jeg sikkert må bytte ut PSUen, men tror nok jeg går for nærmere 650 enn 750W. Vet ikke heller om jeg kommer til å få behov for å overklokke, men er jo kanskje greit at muligheten er der, og er fint med førstehåndserfaring på hovedkortet. Hvilket skjermkort var det du kjøpte egentlig? Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 650W skal strengt tatt holde. Se Chiftec sin modell der også. Ellers så har jeg fortsatt mitt gamle 8800GTS 640MB. Siden neste generasjon er rett rundt hjørnet, så lar jeg vær å kjøpe de nå utgående modeller. Ati 5870 blir lansert i disse dager, så jeg avventer hva prisen der havner på. Lenke til kommentar
Mister-JG Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Takk for innspill!Skjønner da at jeg sikkert må bytte ut PSUen, men tror nok jeg går for nærmere 650 enn 750W. Vet ikke heller om jeg kommer til å få behov for å overklokke, men er jo kanskje greit at muligheten er der, og er fint med førstehåndserfaring på hovedkortet. Hvilket skjermkort var det du kjøpte egentlig? Tror jeg ville satset på denne PSU'en (OCZ 700W)på netshop, om du kjøper resten der likevel da) : http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=132938 siden den er på ukens tilbud sparer man litt, og så er det så kjekt med modulære kabler :-) (vurderer denne selv til HTPC'n min) evt også en god cpukjøler til prisen: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=124079 (hvis det er plass i kabinettet da, det har jeg ikke sjekket) Lenke til kommentar
padda Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Hva er egentlig modulære kabler? Lenke til kommentar
Mister-JG Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Hva er egentlig modulære kabler? Bruker kun de kablene du trenger, blir ryddigere inne i kabinettet, og bedre luftstrøm :-) Lenke til kommentar
Assasinat0r Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Jeg ville gått for det jeg satt opp, helt klart det mest ''Bang for the buck'' Lenke til kommentar
padda Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Jeg ville gått for det jeg satt opp, helt klart det mest ''Bang for the buck'' Hører du sier det, men jeg trenger fremdeles gode grunner før jeg blir overbevist =) Lenke til kommentar
padda Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Tror jeg ville satset på denne PSU'en (OCZ 700W)på netshop, om du kjøper resten der likevel da) : http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=132938 siden den er på ukens tilbud sparer man litt, og så er det så kjekt med modulære kabler :-) (vurderer denne selv til HTPC'n min)evt også en god cpukjøler til prisen: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=124079 (hvis det er plass i kabinettet da, det har jeg ikke sjekket) OK, tror jeg satser på den PSUen da, visste om modulære kabler men ikke at det var det det het, og det teller jo absolutt positivt. Da har jeg ihvertfall bestemt meg helt for.. 2 komponenter nå! =) Lenke til kommentar
Mister-JG Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Da har jeg ihvertfall bestemt meg helt for.. 2 komponenter nå! =) PSU og CPU-kjøler? Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Er den kjøleren noe tess da? En review sa den var en ok kjøler til en medium rig. Vurderer selv Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev.2 om bare noen nettbutikker kan få den inn i sortimentet sitt. Lenke til kommentar
War Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Jeg må si meg enig med at du ikke kan beholde den PSU. Regner med at den ikke har 1-2 6 pin pci-e kontakter eller 1 8 pin pci-e kontakt osv. Den må også ha nok ampere på 12v linjen for nye skjermkort og kunne tåle belastning over tid+ peaks. Endret 22. september 2009 av War Lenke til kommentar
padda Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Da har jeg ihvertfall bestemt meg helt for.. 2 komponenter nå! =) PSU og CPU-kjøler? Hehe, mente vel heller PSU og CPU =) Venter nok med kjøleren.. Noen andre som har noen innspill på noen av de andre komponentene? Lenke til kommentar
Mister-JG Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Er den kjøleren noe tess da? En review sa den var en ok kjøler til en medium rig. Vurderer selv Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev.2 om bare noen nettbutikker kan få den inn i sortimentet sitt. Vel, jeg har en slik, prøvd den i to maskiner, funka fint for meg, men jeg har ikke helt oppdatert rig ;-) Nå står den i FilServeren min, den har en Semperon prosessor. Har nappet ut alle viftene i serverkabinettet, slik at det er bare CPU-kjøleren som har vifte, likevel er det bare hardiskene jeg kan høre. Jeg regner med at hvis han ikke har tenkt å overklokke noe, er den helt sikkert mer enn ok, og helt sikkert bedre enn kjøleren som følger med :-) Lenke til kommentar
padda Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 Grett, da har jeg nå byttet ut en del komponenter, og handlelisten er oppdatert her. Har byttet ut minnet og hovedkort i samsvar med langtongting sine meninger, og har byttet ut PSU-en. De andre elementene føler jeg ikke at jeg har fått nok grunnlag til å bytte ut, og de står der da fremdeles. Tenker å kjøpe mesteparten fra Amentio, med unntak av PSU som er på tilbud hos netshop, og skjermkort fra MPX. Er det forresten noen som kan se om disse minnebrikkene fra Amentio er de samme som disse fra komplett? Og er det noen siste innvendinger før jeg bestiller? Tenker spes på skjermkort.. Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Minnet har samme varenummer, så det der det samme settet ja. Ellers ser det flott ut. Eneste jeg kan si er at jeg muligens hadde strekt meg til Ati 5850 som ligger litt over i pris og som er på vei inn i butikkene i disse dager. Så sant du har et PCI-E kort du kan bruke enn så lenge. PS! Et lite tips. Sett minnebrikkene i de sorte dimslot`ene. Ikke de blå som er nærmest CPU. Jeg gjorde dette og fikk ikke bilde ved oppstart. Bytta slots og PC`en kom til liv. Lenke til kommentar
padda Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Takk for tips. Nå er det sånn at jeg har et 7800GT (tror jeg det er)-kort som jeg kunne til nøds brukt en stund, men hva vil jeg egentlig tjene på å kjøpe 5850 istedetfor 4890? Skjønner jo at det er nytt og derfor bedre, men hvorfor vil det være bedre for meg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå