Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatist - forbedring av karakter

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg ble ferdig med videregående skole nå til våren, og har planer om å ta opp igjen noen fag nå som jeg har litt tid til overs før militæret i januar. Fagene jeg har meldt meg opp til er Geografi, Samfunnsfag og Matte P. Dette er tre fag som etter det jeg husker var veldig overkommelige, men grunnet mye fravær o.l. ikke fikk ønsket karakter i noen av fagene. Jeg snakker 2ere og 3ere.

Geografi og samfunnsfag blir så vidt jeg vet muntlige, mens Matematikken blir skriftlig. Spørsmålet er egentlig bare hva jeg bør fokusere på når jeg øver. Har skaffet meg en geografibok, og har en mattebok fra første og andre klasse innen rekkevidde. Derimot har jeg fått med meg at de nå ikke lenger har samfunnsfagbøker, og elevens ressurs er en internettside (http://ndla.no/nb/fag/36, så vidt jeg har fått med meg). Jeg hadde glatt foretrukket en bok, fremfor å sitte foran en PC-skjerm å lese, så hvis den boken jeg hadde i første fremdeles er "gjeldende" så hadde jo det vært supert. Jeg lurer også på hvordan disse to muntlige eksamener kommer til å være (geografi og samf.), og hva bør jeg være forberedt på? Når det gjelder matte, så vet jeg omtrent hva jeg bør være god på etter som jeg tok en privatisteksamen i regi av skolen i fjor, uten å ha lært meg regresjon. Er dette vanskelig å lære seg?

Men ok, nå ble det mye skriving, så skal oppsummere mine spm. litt her.

I disse tre fagene, hva jeg kunne etter å ha lest/gjort oppgaver? Er det fremdeles mulig å bruke bok til lesingen i samfunnsfag? Hvordan blir de muntlige presentasjonene? Og hva bør man kunne for å kunne få en toppkarakter på en matematikk P-eksamen?

Og for å forenkle hele tråden, hvordan bør jeg forberede meg foran disse tre eksamener i matematikk P, geografi og samfunnsfag?

Takker på forhånd for alle evt. svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...