pululf Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Hei! Jeg er en 15 år gammel gutt som har tenkt til å kjøpe speilrefleks kamera. Kameraet skal jeg bruke mest til å ta bilder når jeg skater, men har også lyst til å lære meg å ta bilder av dyreliv og natur. Jeg har kommet over nybegynner kameraet Nikon d3000, et kamera som virker ålreit til meg. Jeg har da undersøkt MYE hvor det er billigst å bestille fra. En dag kom jeg over en nettside fra USA. Nettsiden heter bhphotovideo.com (www.bhphotovideo.com) og der får man nikon d3000 kit + minnekort+ kameraveske for 700 dollar (!) som tilsvarer 4300kr med dagens kurs. Jeg foreslo dette for moren min, men det var da "problemene" hopet seg opp. Vi har kjøpt for mye penger fra amerikanske nettsider, men dette var skateboards. Mamma sier at det ikke er noen god idè å bestille kamera fra USA. Stemmer dette? Det hun er bekymret for er at jeg plutselig får et kamera som er ødelagt, eller et kamera som ikke fungerer i posten. Er dette en stor risiko? Har dere god/dårlig erfaring med bhphotovideo.com ? Takk for alle svar. NOTE : Broren til pululf som har skrevet dette ! Lenke til kommentar
Kris Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Du mister reklamasjonsretten vi har i Norge (5år).Det kan også bli vanskelig å returnere hvis den går i stykker. Du må også regne med å plusse på 25% + 107kr i prisen. Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Du får vurdere om fordelen ved lavere pris (700 dollar pluss 25% moms + 200kr i fortollingsgebyr + frakt) er verdt ulempene. Du mister jo reklamasjonsretten som er 5 år i Norge. I tillegg vil det jo generelt bli trøblete dersom du får en feil på kamera. Et styr uten like å sende det til USA for reparasjon hvis du evt må det. I tillegg blir det gjerne styr med posten som kan insistere på å fortolle det på ny når det kommer tilbake fra reparasjon. På den annen side ender du neppe på mer enn ca 6000kr totalt ved en slik bestilling fra USA. Det er jo MYE mindre enn D300 koster i Norge. Så jeg ville nok vurdert å kjøpe det! mvh Thorstein EDIT ------------ oops, så nå at det er Nikon D3000 du snakker om, ikke D300. Isåfall vil jeg absolutt ikke anbefale et slikt kjøp, prisforskjellen blir for liten. Kjøp heller et pent brukt Nikon D90 på foto.no. mvh Thorstein Endret 20. september 2009 av tkorsvold Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Hvis prisen er 700 dollar, så er det som du nevner, rundt 4300 NOK. Jeg vet ikke om frakt er inkludert, men hvis ikke blir vel denne på en 2-300 NOK(?) Da er du oppe i rundt 4500,- Videre må du legge på MVA: 4500 x 1,25 (25%) = 5625. I tilegg så kommer det et fortollingsgebyr på rundt 100 NOK. Totalen blir da rundt 5725,- Da D3000 KIT med 18-55 VR koster f.o.m 4700,- i Norge, så er det vel liten tvil om at dette ikke lønner seg - Spesielt tatt i betraktning hvilke fordeler du har med å handle i Norge.. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 En ting til ! Hva er forskjellen på NIKON D3000 KIT DIG.STILL til 4500kr, og NIKON D3000 VR KIT DIG.STILL til 5000kr? Lenke til kommentar
Kris Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Den til 5000kr har VR. Vibration Reduction. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Er dette veldig viktig? Er det verdt 500 kr ekstra? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Er dette veldig viktig? Er det verdt 500 kr ekstra? Ja, ettersom VR er veldig nyttig da det reduserer dine egne bevegelser, og dermed kan du ta bilder i dårligere belysning uten at det blir uskarpt på grunn av bevegelsesuskarphet. Og hvis det er de objektivene som følger med, som jeg tror følger med, så er objektivet med VR også bedre optisk (blant annet bedre skarphet). Men som alle andre her også sier; kjøp i Norge. Mest sannsynlig samme pris eller litt rimeligere totalt, fem års reklamasjonsrett og mindre problemer om det skulle bli noe feil med kameraet. Endret 20. september 2009 av Super8 Lenke til kommentar
pululf Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Tusen takk for alle svar ! Dette hjalp meg veldig mye! Da blir det nok en Nikon d3000 VR på meg, som kjøpes i en norsk elektro butikk. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Jeg vil også anbefale kjøp i Norge, men har ellers noen små kommentarer: - Man betaler vel ikke MVA på frakt og ekspedisjonsgebyr, kun på det varen koster. - Når man sender saker for reparasjon må man merke dette i forenklet tollbehandling for "til reparasjon". Da får man ikke problemer ved retur til Norge. - BH er en meget solid og seriøs butikk. Lykke til med kjøp! Lenke til kommentar
Kris Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 - Man betaler vel ikke MVA på frakt og ekspedisjonsgebyr, kun på det varen koster. Hvis varen koster over 200NOK må du betale på frakten også. Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 B&H har også bare avtaler med UPS her i Norge og de ordner toll automatisk, du får ikke pakken før toll er betalt. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 B&H har også bare avtaler med UPS her i Norge og de ordner toll automatisk, du får ikke pakken før toll er betalt. Joda, jeg har fått flere pakker av UPS og så en tollfaktura i etterkant, med et heftig fortollings/administrasjonsgebyr på toppen Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Hm, ser ut til at både Adorama og B&H ikke har restriksjoner med å sende (Nikon) kamera til Norge lenger... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 B&H har også bare avtaler med UPS her i Norge og de ordner toll automatisk, du får ikke pakken før toll er betalt. Joda, jeg har fått flere pakker av UPS og så en tollfaktura i etterkant, med et heftig fortollings/administrasjonsgebyr på toppen Og jeg har også fått med Fedex fra B&H,men der måtte jeg forskutere moms og gebyret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå