Gå til innhold

12 000 tonn småelektronikk rett i søpla

Anbefalte innlegg

For at noe skal "gro ned i naturen" så må det ha en nedbrytningsfaktor som tillater det. Eks. filterne fra sigarettsneiper blir liggende i flere hundre år, om det ikke var opptil tusen år, før det brytes ned. I denne nedbrytningsprosessen som kan ta flere hundre eller tusen år for mange kategorier søppel, skilles det ut en del miljøgifter som er skadlige.

Man bør tenke om igjen om det ikke er uklokt å dekke havbunnen med søppel som bruker opptil tusen år på å brytes ned. Ikke minst se bare på den store skaden plastikkposer fysisk gjør på dyr i havet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For at noe skal "gro ned i naturen" så må det ha en nedbrytningsfaktor som tillater det. Eks. sneiper blir liggende i flere hundre år om det ikke var tusen år før det nedbrytes og i den prosessen skiller en del søppel ut miljøgifter.

Veit det.

Skal love deg at det er ingen som kommer til å hente de rørene og natueren har alt begynt å "spise" på den. Det vil si det gror blomster og alt annet på de.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte ikke på disse rørene. Den bonden har sikkert gjort en vurdering på hvordan det er å la rørene ligge vs. å hente dem, det kan godt være de er av et materiale som enten skaper en nytting konstruksjon(les. i tråd med kunstige korallrev ol.) i naturen uten å forurense eller som har en kort nedbrytingstid uten særlig skadelige stoffer.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte ikke på disse rørene. Den bonden har sikkert gjort en vurdering på hvordan det er å la rørene ligge vs. å hente dem, det kan godt være de er av et materiale som enten skaper en nytting konstruksjon(les. i tråd med kunstige korallrev ol.) i naturen uten å forurense eller som har en kort nedbrytingstid uten særlig skadelige stoffer.

Skal love deg at disse er eldgamle og han bonden skulle bare la de ligge der oppe. Veit om noen rør som kan bare ligge men disse er i hvertfall ifra 70-tallet vist ikke eldre..

Lenke til kommentar
Du vet jo ikke hva slags vurderinger denne bonden har gjort. Bønder er ofte kunnskapsrike mennesker og tar ansvar for driften, så uten å kjenne detaljene i saken blir det umulig å diskutere.

Men uansett, hva andre gjør betyr vel ikke at du selv skal forsøple?

Snakket med han og han sa det ble for dyrt å rydde vekk det så da var det samme.

Jeg kan forsøple vist jeg vil er ingen som kan nekte meg det og politiet har ikke gjort noe når jeg har hivd en flakse foran de. Så hvem er det som egentlig legger merke til at jeg hiver et eller annet når jeg kjører eller noe? Bare å se på folk stå i kø i Oslo ingen som bryr seg hvor mene søppel det blir da ettersom de fleste hiver det ut rutene.

Som sagt jeg forsøpler til det blir bedre i Norge da skal jeg gjøre en innsats også men nå, nei. Ettersom jeg har ikke sett noe farlig ut av det.

Leste et sted at søppel kan være bra for naturen også men skal se om jeg finner den artikkelen igjen.

Lenke til kommentar

Om man deler søppelkasser med flere naboer(typisk rekkehus) så vil naboene irritere seg over at du har fylt søpla med ting som du skal kjøre til fyllinga selv. Vi har også opplevd at søppelkjørerne tar ut ting av søpla som ikke skal være der og setter det uttafor.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Må bare si at det er nettopp fordi det finnes sånne folk som "ikke bryr seg" eller "ikke gidder å gjøre noe før alle andre gjør det" at jeg synes det burde vært knallharde bøter for å hive sånt.

Batteri i bosset : 3000 kr!

PC i bosset: 15000 spennpeiser!

Drittlei av folk som ikke tror på at djevelske kjemikalier har null effekt på mennesker, selv om de har effekt på alle slags andre dyr... Men neeeida, menneskene er jo immune mot alt!

Lenke til kommentar
Om man deler søppelkasser med flere naboer(typisk rekkehus) så vil naboene irritere seg over at du har fylt søpla med ting som du skal kjøre til fyllinga selv. Vi har også opplevd at søppelkjørerne tar ut ting av søpla som ikke skal være der og setter det uttafor.

Skeptisk, veit om flere boretslagg der jeg bor at folk hiver alt i et og diverse. Søppel menene tar det alltid med seg og setter det aldri igjen.

Tenkt deg vist de satt det igjen tenkt hvor ille det hadde sett ut pluss at folk kan hive det rundt i gatene og lage enda mer rot.

Må bare si at det er nettopp fordi det finnes sånne folk som "ikke bryr seg" eller "ikke gidder å gjøre noe før alle andre gjør det" at jeg synes det burde vært knallharde bøter for å hive sånt.

Batteri i bosset : 3000 kr!

PC i bosset: 15000 spennpeiser!

Drittlei av folk som ikke tror på at djevelske kjemikalier har null effekt på mennesker, selv om de har effekt på alle slags andre dyr... Men neeeida, menneskene er jo immune mot alt!

For det første er det ikke lover i mot at vi må hive riktig det er bar regler og ikke noen § lover.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...