Gå til innhold

Bortvisning av elever - godt for hva?


Bortvisning som metode  

49 stemmer

  1. 1. Bør læreren kunne bortvise elever fra skolen i opptil en dag?

    • Ja, og det fungerer.
      27
    • Ja, men tviler på om det fungerer.
      9
    • Nei. Det fungerer, men man må finne alternativer.
      4
    • Nei. Det fungerer heller ikke.
      9


Anbefalte innlegg

Du kritiserte dette vedtaket.

 

Gjennom å åpne for at rektorenes myndighet til å fatte avgjørelse om bortvisning fra undervisningen for inntil en dag kan delegeres til lærerne ønsker departementet å legge til rette for å bevare og styrke læreres autoritet i undervisningssituasjonen. Skolen skal fortsatt ha tilsynsansvar for elever som er bortvist for enkelttimer opptil en dag.

 

- Konsekvent grensesetting og håndheving av ordensreglementet er viktig for å skape ro og orden i klasserommet og for å skape et læringsmiljø som fremmer trivsel og læring, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell.

 

Altså, du sier nei til at læreren kan kaste ut elever som ødelegger for undervisningen. Hvorfor det? Er den eleven viktigere enn resten av klassen. For det andre sender man ikke eleven hjem, les det som er skrevet i bold.

Ok, takk for påminnelsen, der var det noe jeg glemte underveis. Jeg ser at jeg mer har argumentert mot bortvisning uten tilsyn. Det som avgjør mitt syn på bortvisning er hvordan det blir brukt av lærere, og hva slags innhold det er i det alternative tilbudet. Som sagt #her så er ikke denne tanken fremmed for meg, men jeg ville fremdeles vært skeptisk. Det skal ikke være noe som er lett å ty til gjentatte ganger. Er det et underliggende problem som ikke lar seg løse (merk deg hvordan mitt premiss gjelder her) ved at eleven blir sendt ut til biblioteket i "opptil en dag", så er dette ingen løsning.

 

Så ja, jeg sier nei til å bare kaste ut eleven som bråker. Det henger sammen med at jeg ikke tror det vil fungere i de tilfellene som folk flest ser for seg. Her står vi ord mot ord. Vi har mye å tape på å eksperimentere med dårlige løsninger som ikke er basert på at eleven skal oppleve noe nytt og bli aktivt oppfordret til å endre atferd. Det holder ikke alltid å sende noen ut. Hva gjør man så?

 

Du har heller ikke redgjort for hvordan man skal takle bråkete elever, annet enn planen din om å gi dem ordensanmarkninger og ringe foreldrene, noe som hjelper svært lite hvis eleven gir blaffen i ordensanmerikninger og foreldrene bryr seg ikke. Jeg vet til og med om foreldre som ikke en gang tror på læreren. Altså, de vil forsette å ødelegge for undervisningen og ødelegge for 30 andre elever. Er en elev verdt mer resten av klassen som prøver å ha undervisning?

Dette blir noe hypotetisk, og er heller ikke krevd av meg i denne debatten. Jeg må ikke komme med den rette løsningen, da det er opptil alle som deltar å komme med forslag til bedre løsninger - eller å argumentere overbevisende for at bortvisning er den beste.

 

Det er mulig å tenke seg et profesjonelt opplegg som koordineres av spesiallærere eller psykologer, med klare atferdsmål, som f.eks. å kunne være stille når det er passende. Ellers er det forsvarlig å snakke om avlastningsordninger som eleven selv ønsker, slik at læreren kan gjøre avtaler med den det gjelder. Da må det være en forhandlingssituasjon der eleven som bråker blir belønnet for å være i klasserommet og gjøre som avtalt (rekke opp hånda i stedet for å skrike osv.).

 

Jeg har aldri antydet at den bråkete eleven er mer verdt enn resten av klassen. Det jeg derimot prøver å få fram, er at en halvhjertet skammekrok i et annet rom ikke er løsningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg gikk på barneskolen var det lov å bortvise elever. Ihvertfall, lærerene gjorde det. Dette var ikke noe som skjedde bare fordi en elev bråkte litt, men dette var noe som skjedde når en elev gjentatte ganger bråkte. Mange av lærerene brukte et streksystem og når man fikk 3 streker ble man sendt opp til rektor. Dette funket, og hvis eleven ble kastet ut, ville det bli tatt opp med foreldrene.

 

Hvis en elev gjentatte ganger bråkte og skapte trøbbel ville det kanskje være naturlig å hente profesjonell hjelp. Jeg mener slike elever passer best på spesialskoler. Allikavel, man kan ikke lage et profesjonell opplegg for hver eneste elev som blir kastet ut. Du må tenke realistisk, og å kaste ut en elev som bråker spesielt mye er bra for undervisningen der og da, bra for eleven og det viser at det er noe makt bak ordene til læreren.

 

Dette er naturligvis ikke den eneste virkemidlet, men en lærer bør ha muligheten til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Det høres fornuftig ut, så lenge det ikke brukes feil. Sannsynligvis vil ikke dette være løsningen for mange av dem som forstyrrer undervisningen i dag, med mindre det gjøres et mer systematisk arbeid for å oppfordre eleven til å endre atferd.

 

Så min konklusjon er tja, men redd for at det skal bli en sovepute for skolen som har ansvar for å tilby mer enn straffetiltak for elever som kan ha problemer med å tilpasse seg klasseromssituasjonen.

Lenke til kommentar
Ikkje nokon god idé, syns eg.

Ein lærer kjem mykje lettare skeivt ut med nokon, som igjen kan føre til at same elev vart utvist gong på gong.

Dessuten er ikkje utvisning noko godt alternativ til ein som slit. Det blir berre ei ekstra påkjenning - som å kaste bensin på bålet.

Man skal ikke kaste ut elever som sliter. Man skal kaste ut elever som bråker og ødelegger for de ander elevene i undervisningen. Dette gir et godt signal til eleven om at bråk ikke er akseptabelt og da vil kanskje eleven slite mindre, hvis han bruker tiden til å jobbe istedenfor å bråke. I tilegg vil han ikke ødelegge for 30 andre elever.

Lenke til kommentar

Min erfaring med bortvisning har vært ekstremt varierende. Hvis det er en elev som har til vane for å være trøbblete så kan det fort bli slik at akkurat den elven blir lettere å bortvise enn den eleven som vanligvis ikke gjør noe.

 

Derfor er det i min mening at det ikke burde være like enkelt som det er i dag å bortvise en elev.

Jeg har selv vært litt trøbblete på barne og ungdomskolen, og har blitt utsatt for regelrett maktmisbruk nettop pga. at jeg lagde trøbbel oftere enn de andre.

 

Nå sier jeg ikke at det er slik over alt, og at alle elever blir utsatt for slikt. Men det kan fort bli slik at en lærer blander personelige følelser inn i bildet når man vurderer om en elev skal bortvises eller ikke.

Derfor synst jeg at det burde bli vanskeligere å bortvise en elev gjentatte ganger uten å ta fatt i problemet, å finne en årsak og en løsning på det.

Lenke til kommentar
Min erfaring med bortvisning har vært ekstremt varierende. Hvis det er en elev som har til vane for å være trøbblete så kan det fort bli slik at akkurat den elven blir lettere å bortvise enn den eleven som vanligvis ikke gjør noe.

 

Derfor er det i min mening at det ikke burde være like enkelt som det er i dag å bortvise en elev.

Jeg har selv vært litt trøbblete på barne og ungdomskolen, og har blitt utsatt for regelrett maktmisbruk nettop pga. at jeg lagde trøbbel oftere enn de andre.

 

Nå sier jeg ikke at det er slik over alt, og at alle elever blir utsatt for slikt. Men det kan fort bli slik at en lærer blander personelige følelser inn i bildet når man vurderer om en elev skal bortvises eller ikke.

Derfor synst jeg at det burde bli vanskeligere å bortvise en elev gjentatte ganger uten å ta fatt i problemet, å finne en årsak og en løsning på det.

Du tenkte aldri på å ikke bråke i timen? Hadde du ikke bråket, ville ikke læreren heller ha kastet deg ut. Hva med de andre elevene, fortjener de ikke litt arbeidsro fra deg?

Lenke til kommentar
Du tenkte aldri på å ikke bråke i timen? Hadde du ikke bråket, ville ikke læreren heller ha kastet deg ut. Hva med de andre elevene, fortjener de ikke litt arbeidsro fra deg?

Nei, jeg tenkte aldri på å ikke bråke i timene. Jeg synst du forventer mye av noen som hadde problemer med konsentrasjon og aggresjon.

Selvfølgelig fortjente de andre elevene arbeidsro fra meg, men når man har et reelt problem er det ikke alltid like enkelt.

Disse burde bli fanget opp på en bedre måte, og gjøres noe med. Det hjelper fint lite å utvise noen n'te gang. Hvorfor skulle det hjelpe å bortvise akkurat denne gangen når det ikke hjalp før?.

 

Nå skal det sies at jeg klare å mestre mine problemer selv, men for at det skulle gå så måtte jeg bytte skole. Nettop fordi systemet sviktet. Å begynne på ny frisk uten fordommer var i mitt tilfelle helt fantastisk. Men det er alt for drastisk å bytte skole for å mestre sine problemer, det finnes andre middler. Og de burde brukes mere. Det er det jeg skal fram til.

Lenke til kommentar
Du tenkte aldri på å ikke bråke i timen? Hadde du ikke bråket, ville ikke læreren heller ha kastet deg ut. Hva med de andre elevene, fortjener de ikke litt arbeidsro fra deg?

Nei, jeg tenkte aldri på å ikke bråke i timene. Jeg synst du forventer mye av noen som hadde problemer med konsentrasjon og aggresjon.

Selvfølgelig fortjente de andre elevene arbeidsro fra meg, men når man har et reelt problem er det ikke alltid like enkelt.

Disse burde bli fanget opp på en bedre måte, og gjøres noe med. Det hjelper fint lite å utvise noen n'te gang. Hvorfor skulle det hjelpe å bortvise akkurat denne gangen når det ikke hjalp før?.

 

Nå skal det sies at jeg klare å mestre mine problemer selv, men for at det skulle gå så måtte jeg bytte skole. Nettop fordi systemet sviktet. Å begynne på ny frisk uten fordommer var i mitt tilfelle helt fantastisk. Men det er alt for drastisk å bytte skole for å mestre sine problemer, det finnes andre middler. Og de burde brukes mere. Det er det jeg skal fram til.

Jeg synes forsatt det er merkelig. Jeg har sovnet i timen (uten vilje), fordi timen var så kjedelig, men hvorfor snakke med sidemannen. Er det virkelig så vanskelig å ikke prate med sidemannen? Hvis det var sånn at du hadde konsentrasjonsproblemer ville power-naps fungere veldig mye bedre enn å drive å prate med alle andre i timen.

 

Jeg vet godt fra erfaring at ihvetfall 99% av alle de som bråker i timen kunne ha holdt kjeft om de faktisk hadde giddet. Til og med en som var i klassen og hadde ADHD, kunne være stille og han fikk profesjonell hjelp. Jeg vet ikke med deg, men var det virkelig sånn at du bare måtte snakke med sidemannen, eller kunne du ha latt være som alle andre.

 

Jeg er naturligvis enig i at å kaste ut en elev hele tiden fungerer ikke. For det første er vanlige tiltak lure også, som kjeft, anmerkninger, brev med hjem, men å kaste ut en elev som bråker speiselt mye er også et lurt tiltak hvis det er en elev som bråker speiselt mye fordi da forstår kanskje eleven at det lureste er å være stille, og det er godt for resten av klassen.. Etterhvert må man gi slike elever profesjonell hjelp om de ikke forstår sammenhengen mellom å bli kastet ut og at de bråker. Spesielskoler for slike elever kunne ha fungert.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hvilke argumenter kan det gjøres for å gi lærerne myndighet til å bortvise elever fra skolen i en hel dag? Til nå er det kun rektor som har hatt denne makten. Jeg er usikker på hvordan dette forslaget kan fremme trivsel og læring, særlig hos de som blir bortvist. Det mest forstyrrende er likevel at en begynner å gjeninnføre maktmiddel i skolen for at lærerne skal oppnå autoritet (og ikke trenge å gjøre seg fortjent til tilliten).

 

Gjennom å åpne for at rektorenes myndighet til å fatte avgjørelse om bortvisning fra undervisningen for inntil en dag kan delegeres til lærerne ønsker departementet å legge til rette for å bevare og styrke læreres autoritet i undervisningssituasjonen. Skolen skal fortsatt ha tilsynsansvar for elever som er bortvist for enkelttimer opptil en dag.

 

- Konsekvent grensesetting og håndheving av ordensreglementet er viktig for å skape ro og orden i klasserommet og for å skape et læringsmiljø som fremmer trivsel og læring, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/aktuel....html?id=565133

 

Pål Thygesen i Elevorganisasjonen peker på at dette går ut over de svakeste elevene, og barneombudets Reidar Hjermann mener rektor må på banen hvis det er så ille at elever må bortvises.

 

For å si det sånn: er man så ''rampete'' at man gjør noe slik at man må bli utvist, vil man også se på det som positivt. En dag fri = jippi.

 

Heller ikke alle tenker over konsekvensene av at du får det på vitnemålet, uten at de kommer til å tenke mer på det etter å ha blitt utvist en gang.

 

Jeg syntes det er helt unyttig ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...