Gå til innhold

Bortvisning av elever - godt for hva?


Bortvisning som metode  

49 stemmer

  1. 1. Bør læreren kunne bortvise elever fra skolen i opptil en dag?

    • Ja, og det fungerer.
      27
    • Ja, men tviler på om det fungerer.
      9
    • Nei. Det fungerer, men man må finne alternativer.
      4
    • Nei. Det fungerer heller ikke.
      9


Anbefalte innlegg

Hvorfor synes du det er så fryktlig at læreren kan kaste ut en elev som ødelegger for alle de andre i klassen. Tenk på de 30 andre eleven som blir plaget av denne eleven.

I de situasjonene der din beskrivelse treffer har vi et komplisert problem som ikke løses av at læreren kaster EN elev ut. Nei, det tror jeg ikke på. Det største problemet er at elevene i de fleste tilfellene har sine grunner for å utagere. Det vet de som har vært ute i skolen og har tilgang til mer sensitive opplysninger enn det som kommer ut her...

Jo, det gjør det. Eleven bråker i klassen og vil ikke stoppe. Læreren bestemmer seg da for å kaste ut eleven. Dette er et sterkt signal til eleven og andre elever at slik adferd ikke er akseptabel i klasserommet. Det sørger for at læreren kan forsette undervisningen og da blir ikke 30 andre elever plaget. I tilegg kan man da etterpå snakke med eleven og finne ut hva som er problemet

 

Du kommer da, men tenk på den stakkars eleven. Han har sikkert dype årsaker for at han bråker i timen og vi trenger en spesialist, psykolog og vi må ha personlig oppfølgning og foreldrene må ta ansvar, etc, etc. Den tankegangen er hva som har ødelagt norsk skole.

 

Du må seriøst sette deg inn i hva du prater om. Men jeg skal ikke si at du ikke har opplevd å ha en uansvarlig lærer som ikke tar problemet på alvor.

Ja, som om du vet det. Jeg forventer at du slutter med slik barnslig adferd, fordi jeg kommer til å slå tilbake med samme mynt!

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor synes du det er så fryktlig at læreren kan kaste ut en elev som ødelegger for alle de andre i klassen. Tenk på de 30 andre eleven som blir plaget av denne eleven.

I de situasjonene der din beskrivelse treffer har vi et komplisert problem som ikke løses av at læreren kaster EN elev ut. Nei, det tror jeg ikke på. Det største problemet er at elevene i de fleste tilfellene har sine grunner for å utagere. Det vet de som har vært ute i skolen og har tilgang til mer sensitive opplysninger enn det som kommer ut her...

Jo, det gjør det. Eleven bråker i klassen og vil ikke stoppe. Læreren bestemmer seg da for å kaste ut eleven. Dette er et sterkt signal til eleven og andre elever at slik adferd ikke er akseptabel i klasserommet. Det sørger for at læreren kan forsette undervisningen og da blir ikke 30 andre elever plaget. I tilegg kan man da etterpå snakke med eleven og finne ut hva som er problemet

 

Du kommer da, men tenk på den stakkars eleven. Han har sikkert dype årsaker for at han bråker i timen og vi trenger en spesialist, psykolog og vi må ha personlig oppfølgning og foreldrene må ta ansvar, etc, etc. Den tankegangen er hva som har ødelagt norsk skole.

 

Du må seriøst sette deg inn i hva du prater om. Men jeg skal ikke si at du ikke har opplevd å ha en uansvarlig lærer som ikke tar problemet på alvor.

Ja, som om du vet det. Jeg forventer at du slutter med slik barnslig adferd, fordi jeg kommer til å slå tilbake med samme mynt!

Du tar ganske enkelt feil. Det er ikke hvem som helst som bråker i klassen. Jeg vet det, fordi jeg kjenner mange av de det gjelder. For alle andre kan det virke som om det eneste de trenger er "klare signaler" i form av utvisning, men dette vil fungere som avvisning fra lærerens side og ikke noe som bygger opp en god relasjon. Det er noe fengselsaktig over det, man vil liksom tilbake til det gamle autoritets- og maktsamfunnet.

 

Utvisning er en alvorlig reaksjon som bare bør brukes av rektor i de situasjonene der det er passende. Da snakker vi voldsepisoder eller mobbing. Problematferd må av-læres, og det gjør en ikke ved så enkle grep som å sende noen ut av et rom. Det blir for enkelt.

 

Slikt som skjer når man syr puter under armene på ungene. Bråkmakerne har aldri skyld, det er alltid andres feil og de er de som ta hensyn til bråkmakerne slik at de skal kunne få gjøre det de har lyst til.

Det var da veldig svart hvitt, og noe jeg aldri ville stå for.

Lenke til kommentar

Jeg skal dog være med på en løsning som innebærer at eleven går ut av klasserommet, og det er at de kan gå til et rom og gjøre noe annet under oppsyn eller i samarbeid med voksne. Dette i stedet for å bråke i timen. Men å sende noen hjem en dag vil aldri ha noen som helst innvirkning på hvordan disse guttene og jentene oppfører seg.

Lenke til kommentar
Lovforslaget som ute på høring går ut på å sende eleven ut av klasserommet ut til ett bibliotek eller lignende. Ikke å sende vedkommende hjem.

Ok. Det virker litt uklart fra regjeringens hold, men helt klart som du sier når det gjelder Gaustad (hvor saken begynte). Hvis man får til et alternativt opplegg for gjengangsbråkmakere så kan det være et godt tiltak. Men det må ikke bli en sovepute heller.

Lenke til kommentar
Hvorfor synes du det er så fryktlig at læreren kan kaste ut en elev som ødelegger for alle de andre i klassen. Tenk på de 30 andre eleven som blir plaget av denne eleven.

I de situasjonene der din beskrivelse treffer har vi et komplisert problem som ikke løses av at læreren kaster EN elev ut. Nei, det tror jeg ikke på. Det største problemet er at elevene i de fleste tilfellene har sine grunner for å utagere. Det vet de som har vært ute i skolen og har tilgang til mer sensitive opplysninger enn det som kommer ut her...

Jo, det gjør det. Eleven bråker i klassen og vil ikke stoppe. Læreren bestemmer seg da for å kaste ut eleven. Dette er et sterkt signal til eleven og andre elever at slik adferd ikke er akseptabel i klasserommet. Det sørger for at læreren kan forsette undervisningen og da blir ikke 30 andre elever plaget. I tilegg kan man da etterpå snakke med eleven og finne ut hva som er problemet

 

Du kommer da, men tenk på den stakkars eleven. Han har sikkert dype årsaker for at han bråker i timen og vi trenger en spesialist, psykolog og vi må ha personlig oppfølgning og foreldrene må ta ansvar, etc, etc. Den tankegangen er hva som har ødelagt norsk skole.

 

Du må seriøst sette deg inn i hva du prater om. Men jeg skal ikke si at du ikke har opplevd å ha en uansvarlig lærer som ikke tar problemet på alvor.

Ja, som om du vet det. Jeg forventer at du slutter med slik barnslig adferd, fordi jeg kommer til å slå tilbake med samme mynt!

Du tar ganske enkelt feil. Det er ikke hvem som helst som bråker i klassen. Jeg vet det, fordi jeg kjenner mange av de det gjelder. For alle andre kan det virke som om det eneste de trenger er "klare signaler" i form av utvisning, men dette vil fungere som avvisning fra lærerens side og ikke noe som bygger opp en god relasjon. Det er noe fengselsaktig over det, man vil liksom tilbake til det gamle autoritets- og maktsamfunnet.

 

Utvisning er en alvorlig reaksjon som bare bør brukes av rektor i de situasjonene der det er passende. Da snakker vi voldsepisoder eller mobbing. Problematferd må av-læres, og det gjør en ikke ved så enkle grep som å sende noen ut av et rom. Det blir for enkelt.

En psykolog ville sikkert klare å finne en eller annen grunn til at de bråker, men det klarer de å gjøre med hvilken som helst elev. Hvis du tror at de som bråker er en spesiel rase med masse flere problemer enn alle andre har du tittet lite rundt deg. Dette handler som oftest om dårlig oppdragelse igjennom hjemmet og skolen. Den eneste måten å løse dette problemet på er å gi dem en god oppdragelse, ikke frata læreren alle virkemidler som han kan bruke for å oppdra eleven.

 

Har du sett på programmet "worlds strictest parents". Her ser vi helt håpløs ungdom som ikke respekterer foreldrene sine i det hele tatt som blir sendt til noen strenge foreldre. Din strategi ville være å gi dem hauger av spesialister, personlig oppfølgning og finne ut den dype årsaken til at de bråker. Legg merke til hva de gjorde. De straffet dem når de gjorde noe galt, de snakket med dem etterpå og de belønnet dem når de gjorde noe riktig. På slutten var de helt andre personer, og de hadde ikke fått dårlige relasjoner med vertsforeldrene. Relasjonen deres ble faktisk mye bedre. Dette handler ikke om at de har store psykiske vansker, dette handler om oppdragelse som de ikke har fått.

 

Her kommer bortvisning fra timen inn. Da straffer læreren en elev for å ha gjort noe galt og man snakker med dem etterpå. Dette er et klart signal på at de har gjort noe galt, og det er også et signal til elevene at det lønner seg å være rolig. Det er også viktig å belønne dem når de gjør noe riktig. Dette er hva en lærer skal gjøre, og det er dette som funker. I tilegg må vi huske på at det sitter 30 andre elever inne i klasserommet. Respekterer du ikke at de faktisk ønsker en god undervisning de også? Respekterer du ikke at de ønsker arbeidro? Er en elev viktigere enn 30 andre elever?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
(...)

Det er god grunn til å lage trygge og forutsigbare rammer og regelverk som må følges konsekvent, men det er ikke greit å sende elever ut når de har et problem som ikke løses av å bli sendt ut. Og det er det du vil se hvis du sender alle bråkmakerne ut av klasserommet og krysser fingrene. De har ikke endret atferd fordi du vifter med en tryllestav.

 

Positiv og negativ forsterkning fungerer, og det krever at det er en relasjon mellom læreren og eleven. Jeg er enig i uthevet tekst, men uenig i metoden du foreslår. Ja til tydelige grenser, nei til avvisning som metode.

 

Her kommer bortvisning fra timen inn. Da straffer læreren en elev for å ha gjort noe galt og man snakker med dem etterpå. Dette er et klart signal på at de har gjort noe galt, og det er også et signal til elevene at det lønner seg å være rolig og man kan kanskje finne ut noe etterpå. I tilegg kan man belønne dem når de gjør noe riktig.
Lenke til kommentar
(...)

Det er god grunn til å lage trygge og forutsigbare rammer og regelverk som må følges konsekvent, men det er ikke greit å sende elever ut når de har et problem som ikke løses av å bli sendt ut. Og det er det du vil se hvis du sender alle bråkmakerne ut av klasserommet og krysser fingrene. De har ikke endret atferd fordi du vifter med en tryllestav.

 

Positiv og negativ forsterkning fungerer, og det krever at det er en relasjon mellom læreren og eleven. Jeg er enig i uthevet tekst, men uenig i metoden du foreslår. Ja til tydelige grenser, nei til avvisning som metode.

 

Her kommer bortvisning fra timen inn. Da straffer læreren en elev for å ha gjort noe galt og man snakker med dem etterpå. Dette er et klart signal på at de har gjort noe galt, og det er også et signal til elevene at det lønner seg å være rolig og man kan kanskje finne ut noe etterpå. I tilegg kan man belønne dem når de gjør noe riktig.

Ikke løser problemer? Mange bråkete elever vil begynne å oppføre seg etter å ha blitt kastet ut av timen, og med en samtale etterpå kan man finne ut om de har et spesielt problem, eller noe lignende. Det vil føre til at andre elever ser at det ikke hjelper å bråke og eleven forstår at han har gjort noe galt. Jeg har sett det bli brukt i skoler i USA og det fungerte prikkfint. Selvfølgelig er det ikke den eneste virkemidlet, men det er et greit virkemiddel når en elev ødelegger for de andre elevene som prøver å følge undervisningen.

 

Noen elever er helt håpløse, og jeg kjenner til typen. Løsningen for dem er ikke å la dem bli i klasserommet og plage resten av klassen. Synes du denne eleven er mer viktig enn de 30 andre elevene som prøver å følge undervisningen. Hvorfor kan ikke heller denne eleven som skaper så mye problemer og bare forsetter å bråke uansett hva som skjer heller havne på en spesialskole. Lærerens hovedmål nummer en er å være lærer, ikke å løse elever med tunge psykologiske problemer.

 

Jeg hadde foretrukket om du svarte på alt det jeg sa. I forrige post utelot du en stor del av posten min umotsagt. Hvorfor svarer du ikke?

Lenke til kommentar
Noen elever er helt håpløse, og jeg kjenner til typen. Løsningen for dem er ikke å la dem bli i klasserommet og plage resten av klassen. Synes du denne eleven er mer viktig enn de 30 andre elevene som prøver å følge undervisningen. Hvorfor kan ikke heller denne eleven som skaper så mye problemer og bare forsetter å bråke uansett hva som skjer heller havne på en spesialskole. Lærerens hovedmål nummer en er å være lærer, ikke å løse elever med tunge psykologiske problemer.

Jeg har ikke sagt at en elev skal få lov til å bråke i flere timer etter hverandre uten at læreren reagerer. Det er dine ord. Det som jeg går hardt ut mot er å tro at du kan utvise deg til pliktoppfyllende atferd.

Lenke til kommentar
Noen elever er helt håpløse, og jeg kjenner til typen. Løsningen for dem er ikke å la dem bli i klasserommet og plage resten av klassen. Synes du denne eleven er mer viktig enn de 30 andre elevene som prøver å følge undervisningen. Hvorfor kan ikke heller denne eleven som skaper så mye problemer og bare forsetter å bråke uansett hva som skjer heller havne på en spesialskole. Lærerens hovedmål nummer en er å være lærer, ikke å løse elever med tunge psykologiske problemer.

Jeg har ikke sagt at en elev skal få lov til å bråke i flere timer etter hverandre uten at læreren reagerer. Det er dine ord. Det som jeg går hardt ut mot er å tro at du kan utvise deg til pliktoppfyllende atferd.

Det er netopp det du har sagt. Du sa at læreren ikke skal få lov til å bortvise eleven fra timen uansett. Jeg har aldri hevdet at bortvisning er løsningen til alle problemer.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at en elev skal få lov til å bråke i flere timer etter hverandre uten at læreren reagerer. Det er dine ord. Det som jeg går hardt ut mot er å tro at du kan utvise deg til pliktoppfyllende atferd.

Det er netopp det du har sagt. Du sa at læreren ikke skal få lov til å bortvise eleven fra timen uansett. Jeg har aldri hevdet at bortvisning er løsningen til alle problemer.

Hvor har jeg sagt at eleven som bråker skal få lov til å bråke og fortsette å ødelegge for de 30 andre?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at en elev skal få lov til å bråke i flere timer etter hverandre uten at læreren reagerer. Det er dine ord. Det som jeg går hardt ut mot er å tro at du kan utvise deg til pliktoppfyllende atferd.

Det er netopp det du har sagt. Du sa at læreren ikke skal få lov til å bortvise eleven fra timen uansett. Jeg har aldri hevdet at bortvisning er løsningen til alle problemer.

Hvor har jeg sagt at eleven som bråker skal få lov til å bråke og fortsette å ødelegge for de 30 andre?

Ta en titt på din første post

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=14383391

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg har utelukket alternative løsninger til at eleven er i klasserommet og bråker? #skylappfail?

Hva er din alternative løsning? Her har du en elev som bråker. Han holder ikke kjeft og ødelegger for alle de andre som prøver å følge undervisningen og får andre elever til å starte å bråke de også. Hva gjør du? Sier ti stille!

 

For det andre ser jeg virkelig ikke grunnen til å fjerne et viktig virkemiddel for læreren. Hvorfor skal ikke læreren få lov til å bortvise elever som bråker i klasserommet?

 

PS: Skylappfail?! Herregud!

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Hva er din alternative løsning? Her har du en elev som bråker. Han holder ikke kjeft og ødelegger for alle de andre som prøver å følge undervisningen og får andre elever til å starte å bråke de også. Hva gjør du? Sier ti stille!

 

For det andre ser jeg virkelig ikke grunnen til å fjerne et viktig virkemiddel for læreren. Hvorfor skal ikke læreren få lov til å bortvise elever som bråker i klasserommet?

 

PS: Skylappfail?! Herregud!

Ja, du klarer jo ikke å se at jeg kritiserer ett enkelt tiltak som regjeringen foreslår, uten at jeg dermed sier nei til å sende ut elever under andre omstendigheter. I tillegg legger du ord i munnen min, så ja, #diskusjonsFAIL. Jeg har allerede redegjort for min prioriterte vei før en evt. finner på noe på utsida av klasserommet, men ingen av de første stegene går ut på å sende noen hjem en dag. Nei.

Lenke til kommentar
Hva er din alternative løsning? Her har du en elev som bråker. Han holder ikke kjeft og ødelegger for alle de andre som prøver å følge undervisningen og får andre elever til å starte å bråke de også. Hva gjør du? Sier ti stille!

 

For det andre ser jeg virkelig ikke grunnen til å fjerne et viktig virkemiddel for læreren. Hvorfor skal ikke læreren få lov til å bortvise elever som bråker i klasserommet?

 

PS: Skylappfail?! Herregud!

Ja, du klarer jo ikke å se at jeg kritiserer ett enkelt tiltak som regjeringen foreslår, uten at jeg dermed sier nei til å sende ut elever under andre omstendigheter. I tillegg legger du ord i munnen min, så ja, #diskusjonsFAIL. Jeg har allerede redegjort for min prioriterte vei før en evt. finner på noe på utsida av klasserommet, men ingen av de første stegene går ut på å sende noen hjem en dag. Nei.

Du kritiserte dette vedtaket.

 

Gjennom å åpne for at rektorenes myndighet til å fatte avgjørelse om bortvisning fra undervisningen for inntil en dag kan delegeres til lærerne ønsker departementet å legge til rette for å bevare og styrke læreres autoritet i undervisningssituasjonen. Skolen skal fortsatt ha tilsynsansvar for elever som er bortvist for enkelttimer opptil en dag.

 

- Konsekvent grensesetting og håndheving av ordensreglementet er viktig for å skape ro og orden i klasserommet og for å skape et læringsmiljø som fremmer trivsel og læring, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell.

 

Altså, du sier nei til at læreren kan kaste ut elever som ødelegger for undervisningen. Hvorfor det? Er den eleven viktigere enn resten av klassen. For det andre sender man ikke eleven hjem, les det som er skrevet i bold.

 

Du har heller ikke redgjort for hvordan man skal takle bråkete elever, annet enn planen din om å gi dem ordensanmarkninger og ringe foreldrene, noe som hjelper svært lite hvis eleven gir blaffen i ordensanmerikninger og foreldrene bryr seg ikke. Jeg vet til og med om foreldre som ikke en gang tror på læreren. Altså, de vil forsette å ødelegge for undervisningen og ødelegge for 30 andre elever. Er en elev verdt mer resten av klassen som prøver å ha undervisning?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Fleksible gjennsittingsordninger. Husker tilbake på barneskolen hvor læreren tvang meg til å sitte igjen etter skolen en gang eller to, og det hjalp.

 

Hadde det ikke vært en grei ordning å tvinge bråkete elever til å sitte igjen enten etter skolen, kutte ferien med en dag eller plassere dem i et rom på planleggingsdager? (Så langt ting passer.) Kan kombineres med leksehjelp, så langt midlene strekker til.

 

Bare noen tanker jeg fikk. Dont shoot me.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...