King-Nothing Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Jeg har nå to blitser, SB600 og 800. Merker at jeg aldri bruker mer enn en blits og derfor lurer jeg litt på å selge begge disse og kjøpe 900. Men er litt usikker på om jeg vil ha behov for den fremfor 800. Jeg bruker blits aller mest inne og er ingen aktiv fotograf, men en familiefar som oftest tar bilder av akiviteter vi finner på med kidsa. Noen som har testet ut begge og som kan si litt om den praktiske forskjellen? Har lest hva som er forskjell på de, men vet som sagt ikke om jeg faktisk har noe behov for det som 900 tilbyr kontra 800. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Selg sb600, og behold sb800'en. (alternativt kan du prøve å selge sb800 på ebay, du kan få opptil 400usd for den der. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Hva er det du savner med SB600/800, som du tror får med SB-900? Jeg har SB-400/600/800/900, og skulle jeg ha valgt bare én av dem, ville det ha vært SB-800 (og to, SB-400 i tillegg). I hvertfall hvis den skulle bli brukt nesten utelukkende på kamera, da SB-900 er betydelig større og tyngre enn både SB-600 og 800. Lenke til kommentar
M a t s Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 SB-900 byr på nye funksjoner, i hovedsak er det lettere å bytte mellom de forskjellige modusene (master, remote etc), samt litt større zoomområde, og kontroll for spredning av lyset. Når det gjelder styrke er den faktisk svakere enn sb-800 på normale brennvidder på fullformat, på kamera(brukt på selve kameraet) med dx utsnitt vil den oppleves som sterkere pga forbedret spredningskontroll og zoomområde. SB-900 har jo zoomområde inntill 200mm, kanskje litt kjekt hvis du fotograferer kidsene litt på avstand osv, ta det med i betraktningen Selv sitter jeg med 3 sb-800 og ønsker meg flere Men samtidig står i tillegg en sb-900 på listen pga MYE enklere brukergrensesnitt og ikke minst, den har noe mer funksjonalitet når man bruker den på kameraet.. (også synes jeg de medfølgende gel'ene er geniale ) Jeg ser vekk i fra vektargumentene siden hus med grep og f2.8 optikk gjør at de par grammene i forskjell på 600/800/900 utgjør minimal forskjell hehe. PS! Gi meg en lyd dersom du bestemmer deg for å selge blitzene dine Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Det ble til at jeg solgte 600 og beholder 800. Det jeg tror jeg kunne trengt mest med 900 er at den kan gå opp til 200mm. Jeg tror styrken har lite å si når jeg tar bilder innendørs i huset med kun et par meters avstand og jeg hadde strengt tatt heller ikke hatt behov for det enklere grensesnittet. Joda, det er jo kjekt, men jeg bruker stort sett blitsen på kameraet og nesten aldri trådløst og derfor ville jeg ikke hatt så stor nytte av dette. Syntes også at D300 med grep og 18-200mm er tungt nok, så ser også fordelen med at 800 er en del mindre (både i størrelse og vekt) enn 900. Takk for svar folkens! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå