Gå til innhold

Kan en datamaskin sette meg trygt ned på månen?

Cid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vell uansett hadde det vært morro om noen hadde kjøpt en slik leke og brukt den til å lande en liten probe på månen bare for å bevise/motbevise Discovery promoen.

hehe.. Jeg tanker bare: "prislapp.."

Looke: Åja.. vist det står i donald :p Du har nettopp lagt denne diskusjonen død...

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Vell uansett hadde det vært morro om noen hadde kjøpt en slik leke og brukt den til å lande en liten probe på månen bare for å bevise/motbevise Discovery promoen.

Regnekraft verken er eller var et av de store problemene med månelandingen. Russerene hadde knapt datamaskiner i det hele tatt (stor sett bare det de fikk stjålet fra Vesten), og det hindret dem ikke i å ligge i tet i romkappløpet i lang tid.

Lenke til kommentar
Russerene hadde knapt datamaskiner i det hele tatt (stor sett bare det de fikk stjålet fra Vesten), og det hindret dem ikke i å ligge i tet i romkappløpet i lang tid.

Utover 80-tallet ble det utviklet et eget russisk datamaskin-OS som var godt på høyde med og på enkelte områder mer avansert enn det vi hadde i vesten. De produserte også egne datamaskiner, de behøvde ikke "å rappe dem fra vesten". "Verdt å vite" hadde en dokumentar om dette OS-et for et par år siden. Hadde jeg bare husket hva det het, for i søk på Google finner jeg det ikke.

Lenke til kommentar
Utover 80-tallet ble det utviklet et eget russisk datamaskin-OS som var godt på høyde med og på enkelte områder mer avansert enn det vi hadde i vesten. De produserte også egne datamaskiner, de behøvde ikke "å rappe dem fra vesten".

Jeg tenkte selvsagt på datamaskiner som var tilgjengelig under romkappløpet. 80-tallet vet jeg ikke så mye om, men på 60 og 70-tallet gikk det mye i kopier av bl.a. IBM-maskiner.

Lenke til kommentar
Utover 80-tallet ble det utviklet et eget russisk datamaskin-OS som var godt på høyde med og på enkelte områder mer avansert enn det vi hadde i vesten. De produserte også egne datamaskiner, de behøvde ikke "å rappe dem fra vesten".

Jeg tenkte selvsagt på datamaskiner som var tilgjengelig under romkappløpet. 80-tallet vet jeg ikke så mye om, men på 60 og 70-tallet gikk det mye i kopier av bl.a. IBM-maskiner.

Meget mulig, men også på den tiden hadde de egne datamaskiner:

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_co..._Bloc_countries

Lenke til kommentar

Spøk til revolver; Leste for lenge siden at den første game boyen hadde dobbelt så mye regnekraft som de tilgjengelige dataresursene ved månelandingen. Ganske vanvittig egentlig, hvordan komersielle krefter klarer å dra samfunnet mot nye høyder...

Endret av cyclo
fjernet svar på slettet post
Lenke til kommentar
Er det noen som vet om det er koblingsskjema tilgjengelig for apollo modulene?. Kunne vært intressant å se hvordan logikken i dem er koblet og evt. prøve å sammenligne med f.eks. et program skrevet i assembler eller C.
Jeg fant et spennende prosjekt her, imponerende research og arbeid. Koblingsskjemaer finner du her.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...