Gå til innhold

Generelle spørsmål rundt dnb og betaling


Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Dette innlegge vill ha to hovedspørsmål.

 

1. Bør jeg bytte til en annen bank? (Jeg har dnb idag)

2. Hvilke betalingsmiddel skal jeg bruke når jeg overfører penger ifra min fulltilt konto?

 

Banken jeg har idag er dnbnor. Denne har jeg hatt siden jeg ble oppvokst? Problemet med denne banken er at det hele tiden skal prakke på meg alt slags mulige kreditter. Selv når jeg stod der uten inntekt, måtte det prakke på meg et mastercard. Som hadde 50000 (ja du leste riktig) I kreditt. Dette høres ikke mye ut, men dette er mye når man ikke har en krone i inntekt.

 

Å verre ble det når jeg begynte å tjene penger. Da ringte de meg opp ifra dnbnor kort og spørte om jeg ville ha en høyere kreditt. Jeg er rett å slett lei alt dette mase om ulike kreditter. I dette student programmet, skulle det lage en regningkonto til meg. Å den var der også kreditt på. Å om ikke dette var nok, så var det også mulighet for å gå 1000 kroner i minus på visa kortet. Dette er altså også en form for kreditt. Dette er jo helt sinsykt.

 

Nå har jeg ringt inn å forlangt at kreditten min ble skrudd ned til 2000 kroner. Å først prøvde de å snakke meg vekk med hvorfor jeg skulle gjøre dette? Så truet jeg med at om de ikke gjor det, så byttet jeg bank. Da var det en annen lyd. Jeg hadde 15 000 i kreditt før.

Å dette var jo et stort "tap" for dem.

 

Men det spørsmålet jeg stiller meg er, bør jeg bytte bank? Jeg bor i rogaland så vurderer å bytte til SR-bank.

 

Å hva er bankens intensjon med å hele tiden prakke på meg høyere og mer kreditt? Jeg trenger ikke noe kreditt. Har jeg ikke pengene, da skal jeg ikke bruke noe som jeg ikke har.

Jeg har hørt nok om folk som har brunnet seg kraftig på slike kort. Nå er ikke kreditt på 2000-10000 noe du kan brenne deg kraftig på. Men tenk på de som sviver rundt med mastercard til 100 000 eller amex på 500 000? Stakers dem.

 

Så fint om noen kunne gitt meg noen tips å råd, slik at en student og deltidsmedarbeider får et godt banktilbud :)

 

2. Noe jeg har begynt å se pengene i det siste, er poker. Jeg har en deltids jobb med ca 10-12 000 i månden utbetalt. Men det blir mer penger ut av pokeren, alt etter hvor mye jeg spiller. Det jeg lurer på er om jeg skal bruke netteller som betaling frem og tilbake.

 

Det har nemlig et "mastercard", som man kan få i posten. Dette kortet kan man bruke pengene som er på min netteler konto. Dette høres jo helt genialt ut. Å overføre til netteller går også mye fortere en med visa. Så er spørsmålet, er dette trygt? Er dette noe å anbefale? Er dette "Mastercarde" et kredittkort? (noe jeg ikke tror?) eller kan man som jeg tror, bare burke det man har på kontoen. Dette høres i tilfelle meget smart ut og jeg ofrer gjerne ofte en scan av passet mitt for å fikse det.

 

Typisk amerikanere med mye legitimasjon. Å hvilke generelle erfaringer har dere av netteller?

 

På forhånd takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første tenkte jeg at du har et luksusproblem og er veldig fornuftig. Du skulle bare visst hvor mange innlegg det har vært her på forumet om folk som ønsker kreditt uten å ha noe inntekt.

"Kan jeg få kreditt når jeg er student, ikke har inntekt, har betalingsanmerkning, tjener ikke noe i år men til neste år etc".

Her har vi altså en som blir spamet av kredittilbud men vil ikke ha dem! Det var noe nytt her på forumet.

 

Det er standard i alle banker at det er mulig å overtrekke kontoen. Det er også helt vanlig at banker gir tilbud om kreditt til kunder som har vært stabile. På den basis alene ville jeg ikke ha byttet bank. Det kan imidertid være å anbefale et bankbytte hvis DNB tar høye gebyrer av deg.

 

Når jeg kom til del to av spørsmålet ditt, ble mitt syn av deg som en fornuftig person korrigert. Å ha planer om å slå seg opp i poker høres ikke ut som en særlig god ide. Å bruke surt opptjente kroner fra en deltidsjobb på poker må være noe av det dumeste du kan gjøre.

Lenke til kommentar

Alle VISA-kort kan overtrekkes, så det forutsettes at du har kontroll på hvor mye du har på kontoen og ikke baserer deg på å bruke kortet til det ikke fungerer lenger.

 

Når det gjelder ordinær kontokreditt må det da være mulig å si fra seg dette. Hvis du får kredittkort du ikke ønsker gjennom kundeprogram eller lignende, vil rådet mitt være å klippe det i stykker.

 

Netellers MasterCard er et slags debetkort der pengene trekkes av Neteller-kontoen, tilsvarende et VISA debetkort knyttet til en bankkonto. Den største ulempen med kortet er dårlig vekslingskurs (i følge prislisten 3%, men i praksis ofte mer). Norske VISA-kort har til sammenligning vanligvis 1,75% vekslingsgebyr.

 

Neteller er forøvrig ikke amerikansk, men britisk.

Endret av yaddah
Lenke til kommentar

Jeg hadde kreditt på lønnskontoen min i DnBNOR på 15.000 tror jeg det var. Det irriterte meg at disponibelt beløp på kontoen besto av saldo + kreditt. En kreditt jeg ikke har bruk for. Jeg sendte dem bare en mail der jeg ba dem fjerne kreditten da jeg ikke hadde noen planer om å overtrekke kontoen. Et par dager etter var kreditten fjernet, og de har ikke mast mer om det.

 

Har også et MasterCard hos dem som jeg kun bruker til å betale reiser og diverse ting jeg kjøper på nettet. Det jeg har brukt blir alltid betalt før renter påløper.

 

Poker har jeg aldri prøvd meg på. Satser heller på børsen med sparepengene mine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...