Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har verk i tåa, hvordan få det vekk?


Insomniatic

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt verk i tåa i nesten fire uker nå, og det gjør så vondt at hvis jeg er nær den med noe som helst, for eksempel sparke løst til bord/stolbein, så får jeg så vondt at jeg *roper* i smerte. I går kveld prøve jeg nok en gang å stikke hull på det og klemme ut verket, men fikk ikke ut noe, og det er nesten værre nå. Skal på ferie om en uke, og håper å få ordnet dette til da :) Så noen tips til hva jeg kan gjøre for å få det bort? Det ser nesten forjævlig ut, men kjennes enda værre :no:

 

Som sagt; Klarer ikke å klemme det ut, stukket hull med nål flere ganger, men får ikke ut noe :hm:

 

EDIT: Er 14 år.

 

EDIT: 21. Sept;Var hos helsesøster i dag, og fikk beskjed om å ha føttene i grønnsåpevannbad, skylle, og vaske med klorhexidin. Gjorde det i dag, men hjalp ikke særlig :(

Endret av Latterkongen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har hatt verk i tåa i nesten fire uker nå, og det gjør så vondt at hvis jeg er nær den med noe som helst, for eksempel sparke løst til bord/stolbein, så får jeg så vondt at jeg *roper* i smerte. I går kveld prøve jeg nok en gang å stikke hull på det og klemme ut verket, men fikk ikke ut noe, og det er nesten værre nå. Skal på ferie om en uke, og håper å få ordnet dette til da :) Så noen tips til hva jeg kan gjøre for å få det bort? Det ser nesten forjævlig ut, men kjennes enda værre :no:

 

Som sagt; Klarer ikke å klemme det ut, stukket hull med nål flere ganger, men får ikke ut noe :hm:

 

EDIT: Er 14 år.

 

Håper du desinfiserte nåla først.

 

Ja, tror en haug av ulike krydder (lokalt) vil virke på det, ved å drepe bakterier, minske hevelser, bedøve eller hjelpe det å gro.

 

Ceyenne pepper(mot hevelse og bedøver etter å svi en stund og hvitløk(bra antibiotika) f eks. Og det finns reseptfrie smertestillende kremer man kan få tak i også som er mer praktisk/bedre mot smerten.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt verk i tåa jeg også. Den første gangen fikk jeg beskjed om å ta et fotbad i likhet med deg (emnestarter). Da det ikke virket klipte (med bedøvelse selvfølgelig) legen av en liten bit av neglen i nærheten av verken. Det grodde helt fint. Men jeg fikk det en gang til litt senere, og da tok han likesågodt av hele neglen. Da den vokste ut igjen var alt helt ok.

Endret av Kaazan
Lenke til kommentar
Ceyenne pepper(mot hevelse og bedøver etter å svi en stund ...

Står ikke Cayenne-pepper på dopinglista? (Eller gjelder det bare hester?)

 

Når du har fått "hull på byllen" er bakteridrepende krem a la Bacimycin kjekt å ha.

Det gjør koffein også. Capsiacin er litt oppkvikkende når man spiser - det aktiverer (smerte)sensorene for lav varme. Smertelindring kommer etterpå når signalstoffene er midlertidig brukt opp. Blir ikke oppkvikkende lokalt hvis du ikke tar så mye at gjør vondt iallefall.

 

Det er vel ikke inngrodd tånegl? Det gjør også pissvondt å støte på ting med tåa, man får verk, og blir også anbefalt å ha føttene i vannbad da.

 

Har gjort det før, har ikke hjulpet noe særlig på hevelse og smerte iallefall, men blir vel reint og litt desinfisert.

Lenke til kommentar
Tror kanskje det er en inngrodd tånegl, men hvis det er det, hvordan få det vekk? :(

Svaret er oppgitt tidligere i tråden :)

Jeg har hatt verk i tåa jeg også. Den første gangen fikk jeg beskjed om å ta et fotbad i likhet med deg (emnestarter). Da det ikke virket klipte (med bedøvelse selvfølgelig) legen av en liten bit av neglen i nærheten av verken. Det grodde helt fint. Men jeg fikk det en gang til litt senere, og da tok han likesågodt av hele neglen. Da den vokste ut igjen var alt helt ok.

Du burde riktignok forhøre deg med helsesøster/lege på nytt for å finne ut om det faktisk er inngrodd tånegl, og få dem til å hjelpe deg med å sette bedøvelse og trekke ut neglen.

Lenke til kommentar

Det beste vil nok vere å berre fjerne nagla trur eg óg.

Eg var både hos fotpleie, satt i såpevatn, og opererte bort betendelsen (berre betendelsen). Det var berre snakk om veker før det var tilbake.

Mi løysing var å operere bort betendelse, samt skjære bort ein del av tåa. Det høyres vondt ut, men eg var bedøva så du kjenner jo ikkje noko. Etterpå var eg heime ei veke på smertestillende, men no kan det iallefall aldri kome att.

Lukke til.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1. i retningslinjene.

 

dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...