Gå til innhold

problem me strøm skjermkort

maxjeger

Anbefalte innlegg

hei!

eg er ganske ny her og har nettop prøvd å bygge ei data maskin selv..

kjøpt diverse deler på komplett.no

skjermkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=447807

strømforsyning: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327672

hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=480475

der eg har et lite problem e når eg skall koble " 8 pinner" en på skjermkorte fra strømforsyningen...

for de første ser de ut som om den ikke pesser helt, noen eg stikkene er rundet litt og noen er helt firkante.. om dere skjønner? ser ut som de ikje stemmer åver ens..

men me litt makt går pluggen i , men da går de rett og slett ikje and å starte opp maskinin... ingen reaksjon om eg prøver å starte opp... drar eg ut pluggen og starter opp uten så starter alt opp og feilmelding om at de ikje e strøm på skjermkort kjem opp på skjermen min...

noen som kan hjelpe?

takk for alle svar!:)

mvh vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at det er en PCI-E kabel du bruker? IKKE bruk makt hvis noe ikke vil. Se litt nærmere på kablene som følger med strømforsyningen og se om noen er merket med PCI-E. Det er dessverre det beste jeg kan komme på just nu ;) Merk deg også at kablene bare kan settes inn i én bestemt posisjon.

Lenke til kommentar

antagelig så er den 8 pins kabelen du har prøvd å sette i skjermkortet strømkabelen til cpu'n. Den kabelen skal festes på hovedkortet, og ikke skjermkortet :D da tror jeg nok pc'n i seg selv vil starte. Da gjenstår bare å finne pci-e kontaktene for skjermkortet.

og den strømforsyningen er det vel modulærkontakter på så da må du lete igjennom haugen med kabler som fulgte med og finne de som er merket pci-e.

Lenke til kommentar

PSU'en kommer med 3 faste kabler, med henholdsvis 4, 8 og 24 kontakter. De 2 siste skal iallefall plugges i HK'et.

Det skal også følge med 2 stk 6+2 PCIe kontakter, som benyttes til å forsyne skjermkort med strøm. De er t.o.m. meerket PCI-E på den siden som skal kobles i skjermkortet.

Det er ellers noe rart med tegningen din - kanskje du kan snu de to løse kontaktene 180 grader, slik at det matcher med kontakten på skjermkortet?

Lenke til kommentar
men me litt makt går pluggen i , men da går de rett og slett ikje and å starte opp maskinin...

Bare sånn for framtidig referanse: Må man bruke makt for å få noe i (unntagen molexer, som ofte kan være litt trå), så er den pluggen man prøver å få i, ikke ment å passe der man forsøker å få den inn. ;)

Lenke til kommentar

Og til slutt kan man jo legge til at en vær PC bygger ser igjennom hva slags kontakter man har på PSUen. Leser manualen om man er usikker før man bare tar tak i første kabel som ser ut til å passe.

Og da det tilogmed står PCI-E på akuratt den kontakten, så skal det ikke være så vanskelig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...