cluteus Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 jeg kjøpte for 6 måneder siden en audi a4, 2003 mod., 1.6, som var gått 83.000 km. Merket allerede etter en uke at den brukte mye olje og etter måling viser det seg at den bruker 0,65 l/1000km. Er dette alvorlig mye og hva kan være årsaken? Dette ble oppdaget under garanti-tiden og forhandler tilbyr meg gratis oljeskift og ny type olje på for å få oljebruke ned. Er dette lurt eller vil det bare maskere et underliggende, større problem? Noen som vet om jeg har krav på heving av kjøpet? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Årsaken kan være at ventiltettningene har gått og da går olja i topplokket ned til sylinderene og blir forbrent. Har du sett etter noen lekasjer da? Er det garnati på den enda så har du rett til å få reparert den gratis. Hjelper ikke med en ny type olje, den kommer til å bruke like mye uansett. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Men problemer er vel at fabrikken svjv oppgir opptil 1L pr 1000km som akseptabelt oljeforbruk. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) jeg kjøpte for 6 måneder siden en audi a4, 2003 mod., 1.6, som var gått 83.000 km. Merket allerede etter en uke at den brukte mye olje og etter måling viser det seg at den bruker 0,65 l/1000km. Er dette alvorlig mye og hva kan være årsaken? Dette ble oppdaget under garanti-tiden og forhandler tilbyr meg gratis oljeskift og ny type olje på for å få oljebruke ned. Er dette lurt eller vil det bare maskere et underliggende, større problem? Noen som vet om jeg har krav på heving av kjøpet? 0,65 L hver 100 mil er ikke "mye" sett gjennom produsenten og selgerens øyne. Som nevnt så er den under kravene på forbruk. Likevel synes jeg, som privatperson og mekaniker, at dette er helt uholdbart på en bil med såpass liten motor som bare er gått 83.000 km. Ta dette opp med selgeren og hør med verkstedet hva de mener er "vanlig" forbruk. Mener de at dette er noe høyt, så få dem til å fikse eventuelle lekkasjer. Hvis motoren er tett utvendig, så bør de vurdere å skifte ventiltettningene, samt se over at stempelringer etc er i orden. Det å bytte olje er ikke noe som skal være nødvendig hvis motoren er i tilstrekkelig stand og dette er "brannslukking" fra selgerens side. Det å bytte til en ny type olje for å døyve slike problemer er noe man gjør på eldre biler som er gått langt, ikke en 2003-modell med kun 83000 km på veien. Få dette fikset mens garanti-tiden enda gjelder. Dette kan bli en kostbar reparasjon på et senere tidspunkt. Endret 20. september 2009 av LiamH Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Godt mulig at det er ventiltettningene som er dårlige, ellers så kan jo dette være et resultat av at det har vært brukt long (short)-life olje på bilen siden den var ny? En merker selvfølgelig vesentlig forskjell i oljeforbruk om en kjører på en 5w-30 longlife olje eller en 10w-40 olje. Uansett så bør du ta dette opp med forhandler og få diagnotisert problemet. En kompresjonstest vil avsløre om det er stempelringer som er slitt. Er denne bra, så ville jeg mistenkt ventiltettningene. Hvis bilen ikke hadde vært under garanti, så ville jeg kjørt en skikkelig motorrens med QMI motorrens (denne tar og gjør skikkelig rent for koksing osv) og prøvd en god helsyntetsik 5w-40 elelr 10w-40 olje og skift hver 15000km. Eventuelt også prøvd med en QMI motorbehandling om en har trua på slikt.... ( Jeg opplevde et QMI eventyr på automatkassa mi : ) Lenke til kommentar
cluteus Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 (endret) takker for alle svar! gryterett: ingen lekkasje av olje er observert nei. jeg har snakket med selger og dem påstår at dette ikke er høyt oljeforbruk på en bil som "er gått så langt". Har snakket med audi og sjekket servicehefte og der står det at 0,5l er høyeste akseptable grense (ikke 1,0). WV har 1l/1000. oljemålingen skjedde innenfor garantitiden (4måneder siden). forhandler sa at jeg måtte være tålmodig for de var på utkikk etter en ny motor og fikk beskjed om at dette var eneste løsningen på problemet. men fikk plutselig beskjed om at de ville prøve å skifte olje først. så der står saken idag og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre videre. har blitt advart mot å skifte olje da dette vil gi meg problemer i fremtiden. Så lurer jeg på hva som vil skje i en evt rettsak og hvilken odds jeg har får å vinne mot forhandleren. Anses dette som en betydelig mangel og alvorlig nok feil til at jeg får hevet kjøpet? Noen som har noen råd og tips? Endret 21. september 2009 av cluteus Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hvis det påstås at det er akseptabelt med 0,65l/1000km på en motor med under 100k i kjørelengde begynner jeg å lure på hva dette er for noe tull. Det betyr påfyll av ca. 10l mellom hvert oljeskift. Trenger jo ikke akkurat å skifte så mye olje da. At den går fra maksmerke til minimumsmerke mellom hvert skift (1-2l) er mer akseptabelt etter min "mening". (Selv om bilen hadde gått 100kkm mer). Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Skifte motor? såpass ja, har de ikke hørt om å begynne med det enkleste først. Prøv å skift ventiltetninger da før de begynner å skifte motor. Har du lagt merke til om det ryker veldig blått av bilen din da? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) takker for alle svar!gryterett: ingen lekkasje av olje er observert nei. jeg har snakket med selger og dem påstår at dette ikke er høyt oljeforbruk på en bil som "er gått så langt". Har snakket med audi og sjekket servicehefte og der står det at 0,5l er høyeste akseptable grense (ikke 1,0). WV har 1l/1000. oljemålingen skjedde innenfor garantitiden (4måneder siden). forhandler sa at jeg måtte være tålmodig for de var på utkikk etter en ny motor og fikk beskjed om at dette var eneste løsningen på problemet. men fikk plutselig beskjed om at de ville prøve å skifte olje først. så der står saken idag og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre videre. har blitt advart mot å skifte olje da dette vil gi meg problemer i fremtiden. Så lurer jeg på hva som vil skje i en evt rettsak og hvilken odds jeg har får å vinne mot forhandleren. Anses dette som en betydelig mangel og alvorlig nok feil til at jeg får hevet kjøpet? Noen som har noen råd og tips? Se der, ja. O,5 liter er maks. Der blingsa jeg på Audi og VW. Da er jo saken grei. Den bruker for mye olje, både i forhold til krav og sunn fornuft. Skulle ikke tro at det da skulle være noe problem å få dette ordnet. Likevel, er jeg enig i at motorskifte før bytte av ventiltettninger og kontroll av stempelringer er hull i hodet, samt at det forlenger ventetiden for å få dette ordnet. Garantert kjørelengde og tilstand på den brukte motoren vet hverken du eller selgeren noe om og hvem vet hva den kan føre med seg av problemer ETTER at garantitiden er over. Endret 21. september 2009 av LiamH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå