gustav Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Mappen er tom, og jeg vil ha den slettet. Dette er en systemmappe etter en merge i Partition Magic. Lenke til kommentar
Snorre123 Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 RD <mappenavn> (Remove Directory) Lenke til kommentar
gustav Skrevet 19. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2003 Takk, men mappen lar seg fortsatt ikke slette. Mappen ble opprettet i forbindelse med en merge i Partition Magic. Er det noen som har forslag på hvordan jeg kan slette denne. I DOS får jeg beskjed om at mappen ikke er tom når jeg forsøker å fjerne den (RD). Når jeg er i Windows, får jeg beskjed om at det er en systemmappe. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Hva med del <mappenavn> i windows--> cmd? Har ikke så veldig mye erfaring med dette, men jeg prøvde det i stad og det gikk... Lenke til kommentar
jorank Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 er det ledeteksten du bruker når du mener dos? isåfall er del vel slik at windows beskytter alle kataloger som regnes som systemkataloger, slik at det ikke skal være mulig å gjøre noe tull. kan jo sjekke hvilke attributter som er satt på katalogen, dir /a i dos, eller egenskaper i utforsker. Lenke til kommentar
ddrojoa Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Alle mapper (og filer) har det som kalles for attributter, dvs. en eller flere "egenskaper" som forteller om mappen f.eks. er en system mappe, skrivebeskyttet o.l. Hvis mappen du forsøker å slette har atributten S=system mappe så må denne fjernes før mappen kan slettes. Skriv inn kommandoen "attrib <mappenavn>" så vil du få en oversikt av egenskapene som er tilegnet mappen eller filen. Hvis f.eks. mappen er en system mappe, og man vil fjerne denne, skriver man "attrib <mappenavn> -s", dette vil fjerne attrubutten system mappe. H= hidden (skjult) S= System mappe R= Readonly (skrivebeskyttet) A= Archive (attributt for backup) Det er sikkert noe jeg har glemt, for det er lenge siden dette ble praktisert. Uansett, mitt poeng er at attributtene S og R (og H?) må fjernes før en mappe (fil) kan slettes. Håper dette var til hjelp. Lenke til kommentar
gustav Skrevet 19. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2003 Takk for leksjonen ddrojoa , og takk til dere andre også. Jeg bruker command prompt i xp. når jeg skriver attrib <mappenavn> får jeg denne tilbakemeldingen: "E:<mappenavn>" That's it. Når jeg høyreklikker og velger delete, får jeg opp denne meldingen: "Cannot delete System Volume Information: Access is denied. Make sure the disk is not full or write-protected and that the file is not currently in use." Noen forslag? Lenke til kommentar
Pin Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 lag deg en bootdisk som får deg inn i dos, så tar du og kjører deltree på mappen, evnt attrb mappe og fjerner attributtene, husker ikke om du må kopiere del filen in på disketten eller ikke, men det finner du for ut Lenke til kommentar
jorank Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 du må skrive: attrib "mappenavn" -s-h-r-a feks. "-" fjerner attributten... men siden dette kjøres i windows, overstyrer windows kommandoen, slik at du må gjøre dette med en bootdisk... prøvde nettopp med System Volume Information...men du kan jo prøve i ledeteksten for å se om det funker med din... Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Bruk attrib som sagt over, og du kan gjerne avslutte explorer.exe ved ctrl-esc. Explorer.exe har en tendens til å bruke filer, osv. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 du kan ikke slette mappen Cannot delete System Volume Information da den brukes av windows Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 lag deg en bootdisk som får deg inn i dos, så tar du og kjører deltree på mappen, evnt attrb mappe og fjerner attributtene, husker ikke om du må kopiere del filen in på disketten eller ikke, men det finner du for ut Går det med NTFS filsystem? Lenke til kommentar
jorank Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 lag deg en bootdisk som får deg inn i dos, så tar du og kjører deltree på mappen, evnt attrb mappe og fjerner attributtene, husker ikke om du må kopiere del filen in på disketten eller ikke, men det finner du for ut Går det med NTFS filsystem? det fins programmer som gir deg tilgang tilntfs partisjoner i dos, de mapper opp partisjonene, men skal ikke garantere at det er mulig å endre noe på de orginale ntfs partisjonene. ellers kan du prøve å starte windows i sikkermodus, hvis problemet er at windows trenger denne mappen. kan hende at de eventuelle modulene som bruker denne mappen, ikke lastes inn i sikkermodus... angående det at det ikke går å forandre på Systen Volume Information, så var det akkurat hva jeg prøvde å poengtere, at hvis windows bruker katalogen, går det ikke å forandre attributtegenskaper med ledeteksen. Lenke til kommentar
gustav Skrevet 24. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2003 det fins programmer som gir deg tilgang tilntfs partisjoner i dos, de mapper opp partisjonene, men skal ikke garantere at det er mulig å endre noe på de orginale ntfs partisjonene. Har du forslag til programmer som gjør nettopp dette? Takk for responsen både fra deg og alle andre Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 24. mai 2003 Del Skrevet 24. mai 2003 NTFSDOS fra winternals.com ERD Commander fra samme firma. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå