Gå til innhold

Lysmåler på OM-1 streiker :'(

Anbefalte innlegg

God aften,

Jeg har fått et problem med min kjære OM-1. Denne gangen er det lysmåleren som ikke samarbeider. Jeg kan forsåvidt leve uten den, men den er såpass grei å ha at jeg helst vil fikse det.

Jeg veit ikke hva som har skjedd, men da jeg skulle skyte i dag funka den rett og slett ikke. Nåla er helt nede i -3EV-området, som den alltid er når måleren er av, men beveger seg opp mot 0EV når jeg setter lange lukkertider eller B. Blenderringen ser egentlig ikke ut til å affisere måleren. Dette er normal oppførsel for avskrudd tilstand, og det faktum at det ikke endrer seg når jeg skrur den på tyder jo på at den er helt død.

Det kunne vært batteriet, men da skulle jeg vel egentlig ha merket en gradvis forandring? Den funka perfekt for et par dager siden. (vel, jeg antar at det var perfekt; jeg har ikke sett bildene enda, men den målte omtrent det samme som D40-en og min hjernes integrerte lysmåler.

Aner noen hva dette kan skyldes? Jeg har vært forsiktig med kameraet, det har ikke fått noe deng. Det har så vidt jeg vet ikke fått noen overhaling siden det ble kjøpt en gang på 70-tallet, så det kan jo hende at det bare er noen ledninger som har blitt slitt i stykker eller noe - men hvorfor så plutselig?

EDIT: la til en :'( for å demonstrere alvorligheten av dette problemet

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. Det visste jeg ikke. Sånn går det når man bytter batteri hvert tiende år.

Da skal jeg prøve å besøke en "local independent camera store" og se hva jeg får tak i. :D

EDIT: Det blir kanskje ikke så enkelt allikevel. Jeg har sett nærmere på kameraet, og observerer væske både på batteriet og i batterikammeret. Så vidt meg bekjent er batterisyren fra denne typen batterier (sitter et Varia V 625 PX i den) en klar væske, og jeg mistenker at det kan være det som er på ferde. Om det har kommet batterisyre inn i kameraet kan det ha medført korrosjon på ledningene til lysmåleren, muligens over lang tid. Virker det plausibelt at det er noe som gir utslag først nå som jeg har slengt rundt med det?

Sist jeg brukte det var for ganske nøyaktig et år siden (Oktoberfesten :D), og da funka det fint. Men korrosjonen kan vel ha gått sin gang mens kameraet har stått i kameraskapet og venta på at jeg skal rote meg til å skaffe film til det?

Jeg skal forhøre med noen folk i en oldskool-kamerasjappe har i byen ASAP. Tror de har overhalt det før, så da kan de sikkert gjøre det igjen. :)

EDIT 2: her er det faktisk en diskusjon om saken. http://photo.net/olympus-camera-forum/00NJOn

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...