Gå til innhold

Kjøpe nytt kamera, speilrefleks?

Anbefalte innlegg

- Jeg vil påstå at man kan finne bedre råd her enn å følge "magefølelsen".

Hvorfor det?

- Det fremgikk av den delen av innlegget du ikke siterte. Trenger du enda flere eksempler på råd som er bedre enn å følge "magefølelsen" (som nok er en like god metode som å la en apekatt peke i butikken, som ble nevnt av andre her)?

Leser du i Canon EOS 7D tråden, ser du at det er mange av forumets brukere der som har forhåndsbestilt dette kameraet, før man overhode har lest en test av det, eller prøvd å holde i kameraet. Mange av disse brukerne er de samme som kommer med "gode" råd til førstegangskjøpere, men selv velger de kun ut fra "magefølelsen". Så hvorfor i alle dager skulle det være annerledes for en førstegangskjøper?

- Jeg er ikke helt sikker på hva som egentlig er argumentet ditt her. At noen etter ditt syn foretar valg pga. "magefølelsen" er neppe noe godt argument for at alle bør det. Kanskje er poenget ditt heller å sette spørsmålstegn ved kompetansen til de som gir rådene. For det første er det vel knapt alle som gir råd som har forhåndsbestilt Canon 7D. For det andre antar jeg at dette har vært relativt informerte valg, selv om jeg selv kanskje ville ha ventet litt med bestillingen. Mange har vel bare tentkt som så at de har en del Canon-utstyr fra før og vil ha det beste crop-kameraet til Canon. Det blir mer enn et "magefølelsevalg".

Etter min mening har vedkommende ikke valgt det rette kameraet, men har man lyst på Canon, så kjøper man Canon. Vil man ha det kameraet som gir best valuta for pengene, ja da må man begynne å lese tester. Å spørre på et forum fullt av f***boys, har lite eller ingenting for seg. Selv er jeg ikke kommet så langt at jeg vil kalle meg fanboy når det gjelder kameravalg.

- Det interessante er vel hvem det er som kaller seg selv for fanboy.

Ja, det er lurt å lese tester, men det er også forhold slike tester ikke nødvendigvis sier noe særlig om, og på et forum får man i tillegg anledning til litt mer tilpassete råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig er jeg litt i samme situasjon som trådstarter, men har valgt å utsette kjøpet av speilrefleks en stund fordi jeg ikke er helt sikker på om jeg kommer til å bruke og i tillegg fordi jeg har mye annet som står på kjøpe-listen.

Men før jeg ombestemte meg, var det egentlig slik at jo mer informasjon jeg fikk, jo vanskeligere ble det. Jeg leste tester, spurte forum-folk, var i butikkene og spurte om råd (butikker som JP og Ur og Foto, ikke Expert osv) og jeg holdt en del forskjellige kameraer i hendene.

De mest aktuelle kameraene for min del var Olympus E-520, Nikon D5000 og i tillegg vurderte jeg Canon EOS 40d hvis jeg skulle bruke en del mer penger. Men jeg følte ikke jeg fikk et fullverdig inntrykk av å bare holde kameraene i butikken og prøve de littegranne der.

Jeg var egentlig veldig overbevist over E-520, men så kom alt det der med "det duger ikke over iso 800, og har banding på 800 og oppover) og jeg visste ikke helt hvor mye jeg kom til å bruke høy iso osv..

Så jeg tror det beste er bare å finne et kamera som får bra kritikk på tester, passende grep også få prøvd det litt i butikk og sjekket ut menysystem osv... for min del ble det så mye valg og ting og tenke på angående kameravalg at jeg ikke klarte å bestemme meg, og har derfor utsatt kjøpet.

Lenke til kommentar
Personlig er jeg litt i samme situasjon som trådstarter, men har valgt å utsette kjøpet av speilrefleks en stund fordi jeg ikke er helt sikker på om jeg kommer til å bruke og i tillegg fordi jeg har mye annet som står på kjøpe-listen.

Men før jeg ombestemte meg, var det egentlig slik at jo mer informasjon jeg fikk, jo vanskeligere ble det. Jeg leste tester, spurte forum-folk, var i butikkene og spurte om råd (butikker som JP og Ur og Foto, ikke Expert osv) og jeg holdt en del forskjellige kameraer i hendene.

De mest aktuelle kameraene for min del var Olympus E-520, Nikon D5000 og i tillegg vurderte jeg Canon EOS 40d hvis jeg skulle bruke en del mer penger. Men jeg følte ikke jeg fikk et fullverdig inntrykk av å bare holde kameraene i butikken og prøve de littegranne der.

Jeg var egentlig veldig overbevist over E-520, men så kom alt det der med "det duger ikke over iso 800, og har banding på 800 og oppover) og jeg visste ikke helt hvor mye jeg kom til å bruke høy iso osv..

Så jeg tror det beste er bare å finne et kamera som får bra kritikk på tester, passende grep også få prøvd det litt i butikk og sjekket ut menysystem osv... for min del ble det så mye valg og ting og tenke på angående kameravalg at jeg ikke klarte å bestemme meg, og har derfor utsatt kjøpet.

Nettopp. Det var også det jeg skrev tidlig i denne tråden. Nybegynnere blir bare forvirret av de rådene de får her. Jeg tror en nybegynner egentlig bare kan kjøpe hvilket som helst speilreflekskamera. Om han fatter interesse for fotografering, og om han utvikler seg til en habil fotograf, vil tiden vise. Dette har svært lite med valg av kamera å gjøre. Man kan ta gode bilder med ALLE nye speilreflekskameraer i dag. Dropp overdrevet utstyrsfokus. Gå ut og ta bilder. Og ikke glem etterbehandlingen.

boos

Lenke til kommentar
- Jeg er ikke helt sikker på hva som egentlig er argumentet ditt her. At noen etter ditt syn foretar valg pga. "magefølelsen" er neppe noe godt argument for at alle bør det. Kanskje er poenget ditt heller å sette spørsmålstegn ved kompetansen til de som gir rådene. For det første er det vel knapt alle som gir råd som har forhåndsbestilt Canon 7D. For det andre antar jeg at dette har vært relativt informerte valg, selv om jeg selv kanskje ville ha ventet litt med bestillingen. Mange har vel bare tentkt som så at de har en del Canon-utstyr fra før og vil ha det beste crop-kameraet til Canon. Det blir mer enn et "magefølelsevalg".

- Det interessante er vel hvem det er som kaller seg selv for fanboy.

Meningen var å sette et stort spørsmål ved enkelte påståtte seriøse brukere her, løper og kjøper et kamera, før de vet om det i det hele tatt holder hva det lover. Men samtidig skal en førstegangskjøper motta råd i bøtter og spann, før han bestemmer seg. Jeg vil tro at førstegangskjøperen som kommer hit med sitt spørsmål har så pass peiling at han allerede vet sånn ca hva han vil ha. Men som en annen sier, det er greit å få vite om man har "bommet" helt med sitt valg, noe som er svært vanskelig i dagens marked.

Ser også at en annen har fått kalde føtter da han fikk "gode" råd her på forumet. Olympus E520 er et meget bra kamera, med en veldig, veldig liten svakhet, som egentlig er en bagatell.

Lenke til kommentar
Meningen var å sette et stort spørsmål ved enkelte påståtte seriøse brukere her, løper og kjøper et kamera, før de vet om det i det hele tatt holder hva det lover. Men samtidig skal en førstegangskjøper motta råd i bøtter og spann, før han bestemmer seg.

- Jeg synes ikke helt det er samsvarende problemstillinger, av grunner jeg nevnte over. Og en del nybegynnere og erfarne henter vel også råd og slikt nettopp fordi man faktisk setter pris på "shoppesituasjonen", selv om man vet det kan være marginale ting som skiller kameraene. Selv det marginale kan være grunn til å velge kamera - utover "magefølelsen".

Jeg vil tro at førstegangskjøperen som kommer hit med sitt spørsmål har så pass peiling at han allerede vet sånn ca hva han vil ha.

- Ja, sånn ca. Skriver man det, har jeg sett flere osm gir svært så matnyttige råd om hva dette betyr i praksis. Som noe à la: OK, du vil drive med fuglefotografering, men har ikke en formue å bruke på objektiver -> Olympus-kamera med 70-300 mm gir god valuta i teleenden, iom. 2x crop, bare husk at det vil være en fordel med bildestabilisering i kameraet.

Men som en annen sier, det er greit å få vite om man har "bommet" helt med sitt valg, noe som er svært vanskelig i dagens marked.

- Ja, så lenge man holder seg unna Sigmas speilreflekskameraer, ser det ut til. Da er det jo et poeng at i så å si alle tråder jeg har sett der folk ber om råd, får de klar beskjed om nettopp det du skriver der. Det er sjelden folk buser ut med at kamera x er bra, mens kamera y er dritt, selv om slikt åpenbart kan skje. At folk kan gi dårlige råd, betyr ikke at det er dumt å lytte til råd.

Ser også at en annen har fått kalde føtter da han fikk "gode" råd her på forumet. Olympus E520 er et meget bra kamera, med en veldig, veldig liten svakhet, som egentlig er en bagatell.

- Litt anekdotisk, men jeg stemte faktisk for å kjøpe nettopp E-520 i "familieråd" hjemme, men kona trumfet gjennom Nikon D5000. Jeg må si jeg har satt ganske mye pris på muligheten for god ytelse på høy ISO - ganske mye mer enn jeg trodde på forhånd.

Lenke til kommentar

- Enig i dette, men dette er jo mer enn bare "magefølelse". Nærsynthet på teksniske spissfindigheter kan være morsomt nok, men om det medfører at man ikke får kjøpt kamera, er det vel ikke så veldig lurt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg må si jeg har satt ganske mye pris på muligheten for god ytelse på høy ISO - ganske mye mer enn jeg trodde på forhånd.

Bah... F1.0 / F1.2 objektiv ordner den biffen. Liten DOF er kult.

Lenke til kommentar
Dette med "magefølelse" mener jeg er sterkt overdrevet. Grunnen til at man i så fall blir fornøyd er nok nettopp som du sier, at ingen av dagens DSLR modeller har så store svakheter at man som nybegynner ikke blir fornøyd. Nykommere får jo ofte rådet at "kjøp det som kjennes best", "ligger best i handa" eller "føles riktig" og det er på sett og vis andre ord for "følg magefølelsen". Og det er egentlig ikke noe galt i det siden del aller aller fleste innstegsmodeller er "bra nok" for de fleste.

Men man kunne trolig like gjerne gjort valget ved å kaste dartpiler eller eventuelt ved å la en apekatt peke. :)

- Her tror jeg du undervurderer nykommerne, særlig siden det nok er de mest informerte nykommerne som vil gå til en side som dette og spørre om råd. Jeg har selv vært fersk og prøvd å ta bilder med Canon 450D, med krampetendenser i høyrehånden som resultat. Jeg trengte ikke være ekspert for å finne ut at det kunne være lurt å heller velge et kamera som føltes bedre i hånden.

Neida, jeg mener slett ikke å undervurdere nykommerne, vi har alle vært "nykommere" en gang og det er viktig å huske på det. Så ta det jeg skrev med en liten klype salt selv om jeg seriøst mener det som er "essensen" i det jeg skrev. Selvsagt så skal man velge et kamera som kjennes greit å holde i, man skal i hvert fall ikke velge et kamera som er direkte vondt å holde i.

Sammenlikningen med apekatter var forøvrig myntet på oss "viderekomne". Det jeg mente å si var at det (når det gjelder kamerahus i innstegsklassen) kan være like greit å be en apekatt om å peke som å spørre oss til råds :thumbup:

Lenke til kommentar

Skal sies det ikke bare var fordi jeg ikke klarte å bestemme meg, litt økonomi inne i bildet var det også... Men når man ikke er helt sikker er det ikke alltid like greit å bruke 4-6000. (så jo på litt forskjellig kameraer)

Kjører ut om noen timer og handler meg Canon EOS 450D.

Nå er det klart, og eg skal ikkje tvile noe mer.

Lykke til med fotograferingen! :)

Lenke til kommentar

Noen argumenter for og mot UV filter? Jeg har det på alle mine objektiv.

Jeg liker det fordi jeg er ganske flink til å behandle utstyret litt røft.

Hva koster gode og dårlige UV filter, og hvor mye er nødvendig å betale for å få noe bra?

De jeg har er av typen B+W, er de noe bra?

Endret av festen
Lenke til kommentar

Grunnen for at jeg sa at trådstarter ikke skulle gå i uv-fella er at de filterene som butikkkjedene selger for en 400/600.- gir du 60/70.- for på ebay.

Og det er noen dusin uv-filtertråder her på forumet allerede,tar jeg ikke feil festen har du allerede vært innom noen av de så du burde nok ha en formening om hva som gjelder.

Lenke til kommentar

Ja, men du får ikke kvalitetsfiltre for kr 60/70 på eBay heller. Men for det dobbelte (+/- avhengig av størrelse) så får du Hoya Pro1 Digital UV filtre som er veldig bra og helt på høyde med de beste fraktfritt tilsendt fra Hong Kong.

Kvalitetsforskjellen opp til noe som er enda bedre er veldig liten mens prisforskjellen fort blir veldig stor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...