Skogslik Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Nå skal eg snart kjøpe meg nytt kamera da det eg har nå burde vert i grava for lenge siden. Er veldig intresert i fotografering og er nesten ute daglig og leiter etter fine bilde plasser og tar bilder. Noe som er veldig gøy. Men vill dere si eg bør satse på speilrefleks? Har egentli ikkje så altfor mye oenger og bruke, men 3-4000 kan eg vell bruke. Så. får eg noe speilrefleks til denne prisen, eller kan eg like godt bare kjøpe vanlig? Håper noen vill hjelpe litt Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Nå skal eg snart kjøpe meg nytt kamera da det eg har nå burde vert i grava for lenge siden. Er veldig intresert i fotografering og er nesten ute daglig og leiter etter fine bilde plasser og tar bilder. Noe som er veldig gøy. Men vill dere si eg bør satse på speilrefleks? Har egentli ikkje så altfor mye oenger og bruke, men 3-4000 kan eg vell bruke. Så. får eg noe speilrefleks til denne prisen, eller kan eg like godt bare kjøpe vanlig? Håper noen vill hjelpe litt Terskelen for å kjøpe speilrefleks har blitt usedvanlig mye lavere de siste 5-10 årene. Prisen har selvsagt mye av skylden for dette. De billigste modellene koster i dag ikke mer enn drøye 3000 kroner. Dette fører til at mange kjøper speilrefleks uten at de tenker over om det er det de virkelig trenger. Ordet speilrefleks er blitt synonymt med kvalitet - og folk vil jo selvsagt ha kvalitet. Når jeg blir spurt om råd så pleier jeg å be dem stille seg selv følgende spørsmål: Kommer du til å benytte deg av sjansen til å kjøpe flere objektiver? Ønsker du å bruke tid på å redigere bildene i etterkant? Er du innforstått med hvor lite praktisk det i mange tilfeller kan være i drasse rundt på et slikt kamera? Er det bildekvalitet det aller viktigste når du velger kamera? Er bildekvalitet viktigere enn f.eks mulighet for å kunne spille inn film med samme kamera? Svarer en ja på samtlige av disse så vil jeg bare si go ahead!. Speilrefleks gir utrolig mange flere muligheter, men det forutsetter jo først og fremst at en er interessert i å utnytte dem. Ønsker en bare et kamera til å knipse random bilder på ferie så vil jeg heller anbefale kompakt. Mange kompaktkamera har nå såpass god bildekvalitet at det vil duge utmerket for veldig mange. Når det gjelder hva en bør kjøpe for 3-4000 kroner så er jo det litt i grenseland. En kan selvsagt ha mye kreativ moro med f.eks en 1000d, men når en kjøper det billigste så må en jo også være klar over at en ikke får det beste. I kompaktkameraklassen får en imidlertid svært bra kamera for 4000 kroner. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Gå på Finn eller foto.no Finn en pakke der, med utstyr( sørg for å få med kvitteringer) Til 3-4000, kan du sikkert finne Canon 450D(eller 1000D), Nikon D60 (eller D80), Olympus E520( eller E420) eller Sony A300( eller A200), med noe ekstra utstyr, eller kanskje 2 objektiver. Prut på de som har ligget lenge ute. Alle er greie begynnerkameraer. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Bruker du ditt nåværende kamera kun i auto eller eksperimenterer du med lukkertider,komposisjon og dof.Det siste "dof" depth of field .Det er hvor mye av bildet som skal være skarpt,noe du ikke får så mye av i et kompaktkamera.Med et speilrefleks kan du bli utrolig mye mer kreativ i hvordan bildene skal bli,men det krever at du bruker en stund på og sette deg inn i bruken av kameraet og hvordan de forskjellige justeringsmulighetene jobber best sammen.Hvis du ikke har planer for og lære deg et minimum av kunnskaper ville du nok få bedre resultater med et kompaktkamera. Du må også være klar over at det og se hva du tar bilde av på skjermen er noe som fungerer best på et kompaktkamera,i et speilrefleks er det og bruke søkeren best,og bruke skjermen til fotografering fungerer tilfredsstillende ved bruk av stativ og at motivet er helt rolig. Hvilkent speilrefleks du kjøper spiller liten rolle da de kameraene som har vært på markedet de siste årene er bra,du klarer deg fint med 6/8 megapixel.Kjenner du noen som har et gammelt filmspeilrefleks liggende på loftet,kan hende du har noen flotte objektiver der du kan benytte på et nytt digitalt system. Ved og kjøpe brukt kan du fort spare litt penger men vær klar over at bruktutstyr ofte er overpriset av selger,du kan bruke prisguiden for og skjekke faktiske priser. Det er også en fin guide her på forumet for førstegangskjøpere. Endret 20. september 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Pappa har et gammelt speilrefleks med objektiver, men dette er 20-30 år gammelt da. Men er veldig usikker nå på hva eg skal kjøpe. Vanskelig dette her. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Hvis du skriver opp detaljene her så kan du få hjelp her til og si om det er noe og ta hensyn til,man kan faktisk bruke objektiver helt tilbake til 1950 tallet. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Bare for å gi en konkret anbefaling, Olympus e-420 med kitlinse får du for ca. 3000 tilsendt fra www.japanphoto.no. I prisklassen 3-4000kr er det egentlig ikke så mye som skiller de tilgjengelige kameraene, og om det er det første speilreflekskameraet ditt, vil du antageligvis ikke ha behov for funksjonene. Det jeg liker med e-420, er størrelsen og vekten. Det er et kompakt kamera med forholdsvis små linser, og det veier lite. Terskelen for at jeg tar det med ut er derfor mye lavere enn det var for Canon-kameraet jeg hadde tidligere, og som et resultat tar jeg langt flere bilder i langt flere situasjoner, og, igjen, som et resultat, lærer mer om fotografering. Ulempen er at linsesystemet er forholdsvis nytt, og det er få linser på bruktmarkedet enn hva det er av Canon/Nikon. Lenke til kommentar
boos Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Pappa har et gammelt speilrefleks med objektiver, men dette er 20-30 år gammelt da.Men er veldig usikker nå på hva eg skal kjøpe. Vanskelig dette her. Det er ikke så vanskelig. Fortell oss heller hva du svarer på spørsmålene fra Kilronan. Hvis du har lyst på et speilreflekskamera, kommer du til å bli forvirret av tilrådingene du får her (glem f. eks. pappas gamle objektiver). Men du kan legge til grunn at alle nye kameraer i dag er helt ok. Men vær klar over at du må belage deg på å behandle bildene i ettertid. De er ikke optimale rett fra kamera. Men er du interessert i foto (noe du skriver du er), vil du synes det er moro det også. boos Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Svarer vell ja på alle spørsmålene der ja. Enste det med at det kan være litt styr og dra med seg, men sidne dem er og få i normale størrelser nå så er det vell ikkje problem. Lenke til kommentar
boos Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Enste det med at det kan være litt styr og dra med seg, men sidne dem er og få i normale størrelser nå så er det vell ikkje problem. Jo da, det kan være et problem. Jeg selv opplever mange ganger at jeg lar kameraet være hjemme nettopp fordi jeg ikke gidder å dra på det. Et kompaktkamera kan du ha med uten at du merker det. Det kan du ikke med et speilreflekskamera. Så det må du ta høyde for. Men hvis man har foto som hobby og drar ut FOR å dyrke hobbyen, så er det vel ok? boos Endret 20. september 2009 av boos Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Og hvordan er det med speilrefleks kontra kompakt når det gjelder bilder som blir tatt når det er mørkt? Tenker da kveld og natt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Men vær klar over at du må belage deg på å behandle bildene i ettertid. De er ikke optimale rett fra kamera. Tja... De aller, aller fleste bildene er helt ok ut fra kameraet, men vil du gjøre noe ekstra ut av noen bilder er etterbehandling en mulighet. Og hvordan er det med speilrefleks kontra kompakt når det gjelder bilder som blir tatt når det er mørkt? Dette kommer mye an på objektivet (linsen) som benytter. Det finnes objektiver som oppfatter lys på linje med øyet, men slikt koster. Speilrefleks gir deg mye større valgmulighet enn kompaktkameraer mht kornethet, lukkertid etc. Det går fint å ta bilder i mørke omgivelser, men det krever at du ofrer noe annet. Det finnes forresten speilrefleks med mulighet for HD-film og in-camerea HDR, sjekk f.eks Pentax K-x. Endret 20. september 2009 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Pappa har et gammelt speilrefleks med objektiver, men dette er 20-30 år gammelt da.Men er veldig usikker nå på hva eg skal kjøpe. Vanskelig dette her. Hva slags kameramerke er det? Feks på Sony kan du bruke objektiver fra Minolta som går helt tilbake til 1984, og fremdeles få autofokus og bildestabilisering. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Kamera er: Pentax. Og objektiven er: Vivitar 70-210 Har og en enda større obektiv sak som heter: Soligor. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Kamera er: Pentax. Og objektiven er: Vivitar 70-210 Har og en enda større obektiv sak som heter: Soligor. Tror du kan bruke eldre pentaxobjektiver på nye Pentax, hør med noen her som bruker Pentax, så kanskje det beste valget for deg hadde vært Pentax hvis du kan bruke de objektivene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Pentax har hatt ulike fatninger opp igjennom så en må nesten vite hvilken modell det er. Dersom det er K fatning kan objetivene benyttes på dagens kamera, men antagelig med manuell blender og fokus. Det er vel ikke helt enkelt som nybegynner, men kjøper en et kamera med kit objektiv kan en vel lære å bruke de gamle objektivene etterhvert. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Nå skal jeg ikke snakke om objektiver jeg ikke vet så mye om, men eldre zoomer er ofte ikke noe bedre en dagens kit-zoomer. Og mister du af og blenderkontroll, så er det knapt noe vits i å satse på et kameraet basert på disse objektivene.. Kjøp deg noe nytt, feks fra Canon og Nikon. Da har du alltid masse objektive å velge mellom. Og ja, kjøp speilrefleks hvis du er interessert i fotografi. Lenke til kommentar
Fordsexcort Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Kamera er: Pentax. Og objektiven er: Vivitar 70-210 Har og en enda større obektiv sak som heter: Soligor. Sjekk nummeret på vivitar-objektivet. Godt mulig det er et veldig bra objektiv: ) Såvidt jeg har erfart kan du bruke alle gamle pentax-objektiv på nye kamera (untatt skrufatning selvsagt), men du vil miste en del funksjoner. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Ok. Så viss eg kjøper et speilrefleks til 3-4000kr, så får eg som kan brukes slik det er? Så kan eg eventuelt kjøpe objektiver og slikt senere. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Med og kjøpe et kit inkludert objektiv er normalt blenderen på objektivet f/3.5 til f/5.6 du får noen kompaktkameraer som har blender helt ned til f/2,dvs. hvor mye lys de slipper igjennom til bildesensoren. Men man kan kjøpe objektiver til speilrefleks som har lysstyrke helt ned til f/1 men som sakt her tidligere det koster skjorta,Tar du foreksempel Canon så kan man kjøpe et fastobjektiv 50mm f/1.8 for ca 900.- og da har du et skikkelig godt og lyssterkt objektiv for lite penger,men normalt så må man betale rundt en 3000.- til 8000.- for et optimalisert objektiv. Hvis du er villig til og lære deg og bruke speilreflekskameraet på en ordentlig måte finnes ikke det kompaktkamera som kan måle seg med speilrefleksen i bildeutfordringer. Kitobjektivet som normalt følger med holder i lange baner,Problemet er når du begynner og bli varm i trøya og synes dette er morro og utfordringene blir mindre,da kommer lysten av objektiver med en mer spesifikk oppgave. Endret 20. september 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå