Tdale Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Jeg er litt rusten på HD og sånt, siden jeg har att mitt mini-DV kamera i 7 år nå. Jeg tenker på å fornye meg, og vil gå for Sony Er full HD virkelig full HD når det reklameres med det? Er det samme kvalitet på bildet enten man velger mini-DV, harddisk eller flash minne? Eller komprimeres de to siste i forhold til bånd? Det er unektelig veldig praktisk å slippe bånd, men samtidig er det veldig greit å ha dem som backup.. Men altså: Spiller det noen rolle for kvaliteten om jeg velger mini-DV, harddisk eller minnekort? Noen anbefalinger? Har tenkt litt på CX520V.. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 HD-standarden er delt inn i to standarder: 1280x720 1920x1080 - Full HD Formater: HDV - MPEG2 - ca 17 mbit Flash/disk/minnekort - MPEG 4 (AVCHD*) - opp til 24 mbit (de fleste rundt 14-18mbit, bl.a. Canon HF20 har 24 mbit)) * AVCHD er begrenset oppad 24 mbit. En codec som er basert på h.264 MPEG-4 komprimering. Full HD får jeg (personlig) ikke før jeg har nevneverdig god optikk og en sensor som gir oppløsningsevne det er til å leve med. Mobilkamera med "Full HD" er latterlig - så vel som 999kr "Full HD" videokamera fra Whateverslagstypebilligmerke. Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Fordelen med fortsatt tape, er muligheten til å velge mellom vanlig SD og HD. HDV2, som er 1080i har en bitrate på 25Mbit/s, og gir fortsatt ca 13Gb/t. Dette gjør den redigeringvennlig i forhold til AVCHD, som trenger mye maskinkraft for å redigere. Ufordelen med HDV, er at det kun et et par kameraer å få tak i konsumenklassen. Da må du velge mellom Sony og Canon. Formatet er mao på vei ut blandt konsumentkameraer, men du skal ikke være redd for å ikke få tak i kassetter. De kommer til og finnes i mange år fremover. AVCHD har kommet opp i HDV-kvalitet etter at noen av disse kameraene har kommet med en bitrate på 24Mbit/s. Det er faktisk et 17Mbit/s kamera som har toppscore på camcorderinfo.com Anbefaler deg og sjekke ut litt der før du bestemmer deg. Lykke til Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 (endret) Ok. Men det er ikke som disse "rett på dvd" kameraene, som vel komprimerer en del, og dermed ikke gir samme oppløsningen, med tanke på redigering. Men oppsummert så kan jeg like godt kjøpe et Sony kamera med minnekort i stedet for et med mini DV kasett, og få samme billedkvalitet, forutsatt at optikk etc. er den samme? En annen ting jeg lurer litt på er: Full HD avhengig av både antall pixler (1920x1080) og høy nok bitrate? Altså, det hjelper vel lite med 1920x1080 hvis bitraten er så lav at bildet blir dårlig? Og høy bitrate gir vel ikke full HD, så lenge sensoren ikke har høy nok oppløsning? Tommy Endret 19. september 2009 av Tdale Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Fordelen med fortsatt tape, er muligheten til å velge mellom vanlig SD og HD. HDV2, som er 1080i har en bitrate på 25Mbit/s, og gir fortsatt ca 13Gb/t. Dette gjør den redigeringvennlig i forhold til AVCHD, som trenger mye maskinkraft for å redigere. Ufordelen med HDV, er at det kun et et par kameraer å få tak i konsumenklassen. Da må du velge mellom Sony og Canon. Formatet er mao på vei ut blandt konsumentkameraer, men du skal ikke være redd for å ikke få tak i kassetter. De kommer til og finnes i mange år fremover. AVCHD har kommet opp i HDV-kvalitet etter at noen av disse kameraene har kommet med en bitrate på 24Mbit/s. Det er faktisk et 17Mbit/s kamera som har toppscore på camcorderinfo.com Anbefaler deg og sjekke ut litt der før du bestemmer deg. Lykke til I tillegg JVC, som lagrer HDV-format på harddisk, 25Mbps MPEG2, 1440x1080i pixrate 1,3333 som tilsvarer 1920x1080i pixrate 1,0000. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) En annen ting jeg lurer litt på er: Full HD avhengig av både antall pixler (1920x1080) og høy nok bitrate? Altså, det hjelper vel lite med 1920x1080 hvis bitraten er så lav at bildet blir dårlig? Og høy bitrate gir vel ikke full HD, så lenge sensoren ikke har høy nok oppløsning? Et par kommentarer til dette. HDV-standarden som noen nevner her, er 1440x1080. Bildet skaleres opp til "full hd" under avspilling. Altså skjer innspillingen ikke i full hd, og begrepet "full hd" bør derfor ikke brukes om HDV. Det er også mange AVCHD-kameraer som tar opp i denne oppløsningen, så vær obs på at kameraet du går for faktisk tar opp i 1920x1080, og ikke "jukse-1080". Hva bitrate angår er det selvsagt en fordel å ha så høy bitrate som mulig, for å få så god kvalitet som mulig. AVCHD kan pushes til 24 mbit/s. Og mindre bør man ikke bruke om man er opptatt av kvalitet, selv om formatet gir bedre kvalitet på samme bitrate enn HDV (25 mbit/s, men da i 1440x1080 så helt sammenlignbart med 1920x1080 er det ikke). De nyeste hd-kameraene fra Canon støtter dette. Usikker på Sony. Det andre som skal til for at det har noe for seg å ta opp i full hd er oppløsningen på bildebrikken i kameraet. Den må gi minimum 2,1 effektive megapixels. For å få skarpe bilder bør den ha to-tre ganger så mange megapixler - fordi nedskalering gir bedre bilder enn native oppløsning. Panasonic er en versting på dette feltet, og driver i gråsonen av hva som er villedende markedsføring. De selger kameraer med bildebrikker på 1,47 MP oppløsning og 1,17 effektive MP, under flagget "Full HD". Dette gir et fryktelig dårlig sluttresultat, og ligner mer på oppskalerte bilder fra vanlige SD-kameraer enn noe som har med HD å gjøre. Endret 1. oktober 2009 av KAS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå