thadon Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Noen i Aftenposten burde fått sparken for slurvete journalistikk. Det er et leserinnlegg som er sendt til aftenposten, det er ingen som har sendt en journalist ned for å prate med fyren. Lenke til kommentar
Elij Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Noen i Aftenposten burde fått sparken for slurvete journalistikk. Det er et leserinnlegg som er sendt til aftenposten, det er ingen som har sendt en journalist ned for å prate med fyren. Det første fornuftige innlegget på denne tråden. I tillegg skal det sies at Si;D, som trykket innlegget, forkorter så godt som alt som kommer inn. Det at det mangler mange detaljer i den publiserte versjonen, trenger ikke å bety at de ikke var med i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 (endret) thadon sa det jeg skrev. Endret 19. september 2009 av Luftbor Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Noen i Aftenposten burde fått sparken for slurvete journalistikk. Det er et leserinnlegg som er sendt til aftenposten, det er ingen som har sendt en journalist ned for å prate med fyren. Det første fornuftige innlegget på denne tråden. I tillegg skal det sies at Si;D, som trykket innlegget, forkorter så godt som alt som kommer inn. Det at det mangler mange detaljer i den publiserte versjonen, trenger ikke å bety at de ikke var med i utgangspunktet. Aha, fortell litt om hvordan de kom seg over fra Tyrkia til Hellas med en liten gummibåt. Fortell oss hvordan den sprakk og politiet tok dem. Du kan være så for innvandring som du bare vil, men du må innse at denne personen er en løgnhals. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Aha, fortell litt om hvordan de kom seg over fra Tyrkia til Hellas med en liten gummibåt. Fortell oss hvordan den sprakk og politiet tok dem. Du kan være så for innvandring som du bare vil, men du må innse at denne personen er en løgnhals. Hellas og Tyrkia burde jo du som geografiekspert vite har mange steder der det er en kort rotur unna. Tyrkia-Hellas er en av de største rutene for menneskesmugling mellom Asia/Afrika og Europa. Reelt så har historien sitt på det tørre når den forteller at man gikk over fjellene fra Iran inn i Tyrkia og så båt til Hellas. At båten sprakk lekk og politiet tok dem kan stemme helt sikkert, siden den ikke sier noe om tidslinjen. At du tillegger båten til å være en liten badebåt som små unger bruker står på din regning. Hva historien sier er at personen anså det som en gummibåt, intet mer. For alt vi vet kan personen anse det som en gummibåt mens det kanskje var en RIB. Å anse en historie som usann fordi man er mot innvandring blir litt av en strutsetaktikk. Og det er vel ingen her i denne tråden som har sagt noe om innvandring. Det er vel bare du og trådstarter som linker dette med "historien er usann". Fra vedlagte fil; In September 2003, various news agencies reported that the decayingbodies of at least 24 illegal immigrants were found by a military patrol on the banks of the border river between Turkey and Greece and officials said the immigrants, believed to be from Pakistan, probably had drowned four or five days earlier (see, for instance, Agence France Press, 10 September 2003). They were attempting to cross from Turkey into Greece, with the help of smugglers, across the river which flows into the Aegean Sea when their overladen boat capsized. According to the authorities, this was the worst accident involving illegal immigrants for more than three years. Three months later, in December 2003, news agencies reported the worst accident ever of its kind in the area between Turkey and Greece (see, for instance,Sabah newspaper, 25 December 2003). An estimated 60 people were drowned in the Mediterranean after a boat carrying illegal migrants sank in mild weather within sight of the Greek island of Rhodes. Mer; Various types of sea vessels were used to smuggle irregular migrantsfrom Turkey to Greece, including inflated, two-meter-long rowboats boarding 17 persons, a 12-meter-long, plastic luxury yacht with cabins carrying 58 persons, and a 28-meter-long wooden boat with 188 passengers. The vast majority of these voyages started from various parts of the Turkish Aegean coastline such as Çanakkale,İzmir and Muğa. The objective was to reach the nearest islands of the eastern Aegean such as Samos, Kos or Rhodes, while some of them were heading to the Greek mainland. article_4.pdf Endret 20. september 2009 av Luftbor Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Dette her var en guttunge og hjernen har den fine evnen til og slette ting når man opplever traumatiske ting. Det vet de fleste som har opplevd litt andre ting enn en koslig familie og har et fint liv. Men hva som er sant og usant, vet bare den som står bak artikkelen. Endret 20. september 2009 av Amanita Muscaria Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Trist hvordan Norge sakte men sikkert begynner å nærme seg Tyskland på 1930-tallet. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Aha, fortell litt om hvordan de kom seg over fra Tyrkia til Hellas med en liten gummibåt. Fortell oss hvordan den sprakk og politiet tok dem. Du kan være så for innvandring som du bare vil, men du må innse at denne personen er en løgnhals. Hellas og Tyrkia burde jo du som geografiekspert vite har mange steder der det er en kort rotur unna. Tyrkia-Hellas er en av de største rutene for menneskesmugling mellom Asia/Afrika og Europa. Reelt så har historien sitt på det tørre når den forteller at man gikk over fjellene fra Iran inn i Tyrkia og så båt til Hellas. At båten sprakk lekk og politiet tok dem kan stemme helt sikkert, siden den ikke sier noe om tidslinjen. At du tillegger båten til å være en liten badebåt som små unger bruker står på din regning. Hva historien sier er at personen anså det som en gummibåt, intet mer. For alt vi vet kan personen anse det som en gummibåt mens det kanskje var en RIB. Å anse en historie som usann fordi man er mot innvandring blir litt av en strutsetaktikk. Og det er vel ingen her i denne tråden som har sagt noe om innvandring. Det er vel bare du og trådstarter som linker dette med "historien er usann". Fra vedlagte fil; In September 2003, various news agencies reported that the decayingbodies of at least 24 illegal immigrants were found by a military patrol on the banks of the border river between Turkey and Greece and officials said the immigrants, believed to be from Pakistan, probably had drowned four or five days earlier (see, for instance, Agence France Press, 10 September 2003). They were attempting to cross from Turkey into Greece, with the help of smugglers, across the river which flows into the Aegean Sea when their overladen boat capsized. According to the authorities, this was the worst accident involving illegal immigrants for more than three years. Three months later, in December 2003, news agencies reported the worst accident ever of its kind in the area between Turkey and Greece (see, for instance,Sabah newspaper, 25 December 2003). An estimated 60 people were drowned in the Mediterranean after a boat carrying illegal migrants sank in mild weather within sight of the Greek island of Rhodes. Mer; Various types of sea vessels were used to smuggle irregular migrantsfrom Turkey to Greece, including inflated, two-meter-long rowboats boarding 17 persons, a 12-meter-long, plastic luxury yacht with cabins carrying 58 persons, and a 28-meter-long wooden boat with 188 passengers. The vast majority of these voyages started from various parts of the Turkish Aegean coastline such as Çanakkale,İzmir and Muğa. The objective was to reach the nearest islands of the eastern Aegean such as Samos, Kos or Rhodes, while some of them were heading to the Greek mainland. Jeg tror du bør ta en titt på kartet. hvor er den korte roturen din? Annet i nord og da ser jeg virkelig ikke hvorfor han ikke kunne bare dra igjennom grensen, istedenfor å gå i en robåt. Og for å være ærlig hjelper det ingenting fordi du har ikke en gang rørt alle de andre tingene i hsitorien.. Skal du bortforklare alt det andre jeg nevnte. Hvorfor satt han i en kjølevogn? Hvordan er det mulig å holde seg fast under en lastebil? Hvorfor er den samme smugleren med dem hele veien. Hvorfor mangler historien all form for detajler. Fordi det er en løgn! Endret 20. september 2009 av Camlon Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Trist hvordan Norge sakte men sikkert begynner å nærme seg Tyskland på 1930-tallet. Nærmer vi oss 1930-tallet i Tyskland fordi vi ikke er så godtroene at vi tror på en eller annen løgnhistorie. For det andre har Danmark kommet mye lenger enn oss. Hvilket år har de? For det andre vil jeg nevne at de tankene eksisterte ikke bare i tyskland, men også i Norge. I tilegg hadde de eksistert over lengre tid. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Eller at masse detaljer ikke er med pluss rot. Jeg syns at historien er litt "bobbob", men man vet aldri.Vi snakker tross alt om mennesker her. Og før man vet alt så skal man ikke rope løgn\sannhet. noe jeg tror vi aldri får vite i denne saken. Men at de kunne skrevet den historien ørten ganger bedre er så sant at det er vondt. Som mange sier her, det er detaljer som ikke henger helt med. Så diskusjonen her tror jeg fortsetter i det sporet vi er i nå, hvis det ikke plutselig kommer et oppdatert brev da. Endret 20. september 2009 av Amanita Muscaria Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Jeg tror du bør ta en titt på kartet. hvor er den korte roturen din? Tror virkelig du bør ta geografitimene om igjen, eller en titt på ditt eget kart igjen. Et hint du fikk var i quotinga. F.eks Muga som ligger i provinsen rett ved Rhodos. Ikke akkurat avskrekkende om man står ved stranden i Rhodos by og ser over mot nord. Ved Cesme er det ikke akkurat mange minuttene over til Chios. Annet i nord og da ser jeg virkelig ikke hvorfor han ikke kunne bare dra igjennom grensen, istedenfor å gå i en robåt. Og for å være ærlig hjelper det ingenting fordi du har ikke en gang rørt alle de andre tingene i hsitorien.. Etter å ha sett din demonstrasjon av abnorme geografikunnskaper viser vel denne bolken bare noe enda mer morsomt. Som om smuglere går etter Camlons gode logikk når det gjelder reise i geografien. Som nevnte pdf viser deg så er det også ruter over grensen på landsiden. Men det er også mange sjøruter. Skal du bortforklare alt det andre jeg nevnte. Hvorfor satt han i en kjølevogn? Bortforklare? Folk kommer i containere sjøveien t.o.m. Skal du forklare meg hvorfor de sitter i containere? Hvorfor er da rimelig lett, fordi det er en måte å skjule "lasten" på. Hvorfor er da det letteste å se. Fordi han ble smuglet. Er vel heller ingen som har sagt noe annet. Hvordan er det mulig å holde seg fast under en lastebil? Selv om du ikke anser ting som mulig så behøver ikke det som du tror være sanning. Å klamre betyr ikke at man nødvendighvis måtte henge fritt. Hvorfor er den samme smugleren med dem hele veien. Er det noe i historien som antyder det da? Isåfall har du jo god fantasi. Så vidt jeg klarer å tyde ut ifra kunnskapen om det norske språk så bruker historieskriver ordet "de", som ikke akkurat tilsier at du kan dra ut fra historien at det kun er en smugler. Og ordet "smugleren" betyr ikke at smugler 1 er lik smugler 2. Hvorfor mangler historien all form for detajler. Fordi det er en løgn! Hvis historien er stensilert av en 15-åring, så forventer iallefall ikke jeg at denne personen er like dyktig som en av stenografene på stortinget. Endret 20. september 2009 av Luftbor Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Tror virkelig du bør ta geografitimene om igjen, eller en titt på ditt eget kart igjen. Et hint du fikk var i quotinga. F.eks Muga som ligger i provinsen rett ved Rhodos. Ikke akkurat avskrekkende om man står ved stranden i Rhodos by og ser over mot nord. Ved Cesme er det ikke akkurat mange minuttene over til Chios. Da kommer du til en øy, ikke fastlandet. Jeg foreslår at du vokser opp og slutter med personangrep. Det er imot forumets regler. Etter å ha sett din demonstrasjon av abnorme geografikunnskaper viser vel denne bolken bare noe enda mer morsomt. Som om smuglere går etter Camlons gode logikk når det gjelder reise i geografien. Som nevnte pdf viser deg så er det også ruter over grensen på landsiden. Men det er også mange sjøruter. De sjørutene er ikke tatt i en opplåsbar båt! Selv om du ikke anser ting som mulig så behøver ikke det som du tror være sanning. Å klamre betyr ikke at man nødvendighvis måtte henge fritt. Har du sett under en lastebil noen gang? Er det noe i historien som antyder det da? Isåfall har du jo god fantasi. Så vidt jeg klarer å tyde ut ifra kunnskapen om det norske språk så bruker historieskriver ordet "de", som ikke akkurat tilsier at du kan dra ut fra historien at det kun er en smugler. Og ordet "smugleren" betyr ikke at smugler 1 er lik smugler 2. Når man referer til en tilfeldig smugler, sier man. En smugler tok meg til ... Referer du til smugleren vil det alltid bety samme smugler. Hvis historien er stensilert av en 15-åring, så forventer iallefall ikke jeg at denne personen er like dyktig som en stenografen(e) på stortinget. Poenget er at hvis denne historien var sann ville den inneholdt detaljer om hvordan han gjorde ting? Hvor han var, etc. At den er strippet for detaljer er et klart tegn på at den er laget av en litt for fantasiful tenåring. Det er synd at noen lurer folk til å tro på slike løgnere. Endret 20. september 2009 av Camlon Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Da kommer du til en øy, ikke fastlandet. Bravo. Men man er fremdeles i Hellas. Hvordan han eventuelt kommer videre over på fastlandet sier historien ikke noe om,eneste den sier er at politiet tok dem. Hvor politiet tok dem hen vet du eller jeg ingenting om. Den forteller heller ikke noe om Baluchistan f.eks, så du kunne startet mye tidligere. De sjørutene er ikke tatt i en opplåsbar båt! Vel, hvordan vet du det? Du antar noe ut fra ditt eget hode. Når man ser afrikanere dukke opp på kanariøyene med noen råtne småbåter som man lurer på hvordan kan flyte, hadde jeg ikke akkurat sperret opp øynene om noen sa de kom på en flytende tømmerstokk. Eller i en gummiring med noen planker rundt og et lite seil fra Kuba. Har du sett under en lastebil noen gang? Aldri i mitt hele liv sett en lastebil..... Men du har vel kunnskaper om alle slags typer lastebiler det er i verden... Når man referer til en tilfeldig smugler, sier man. En smugler tok meg til ... Referer du til smugleren vil det alltid bety samme smugler. Jaha? Tror jaggu jeg må bestille et par norsktimer hos deg, for det er klart at undervisningen feilet for min del for mange år siden. Poenget er at hvis denne historien var sann ville den inneholdt detaljer om hvordan han gjorde ting? Hvor han var, etc. At den er strippet for detaljer er et klart tegn på at den er laget av en litt for fantasiful tenåring. Det er synd at noen lurer folk til å tro på slike løgnere. Det er vel ikke opp til deg å definere hva skriveren må ha med eller ikke. At historien bygger på patos betyr ikke at du bedriver med logos fordi du mener at det er kun en måte å skrive en historie på. Lenke til kommentar
Sanjar Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Trist hvordan Norge sakte men sikkert begynner å nærme seg Tyskland på 1930-tallet. Nå er det viktig å tenke litt lenger enn nesa rekker. Man må kunne ha to tanker i hodet samtidig, etc. Jeg linket denne artikkelen utifra et apolitisk perspektiv. Jeg tar ikke stilling til politiske spørsmål på den måten. De fleste som er sterkt ideologisk bundet vil jo kun fortolke verden gjennom den ene saken de står for, og da bli alt som taler i motsatt retning en form for blasfemi. Som sagt, jeg anser denne historien for å være en form for hersketeknikk. Man konstruerer noen det er ekstremt synd på, for så å rope "HVORDAN KAN DU VÆRE MOT HAM!" Tro meg, jeg har vært ute for nok av religiøse grupperinger og personer som skubber barn foran seg, og får barn til å uttale seg om politiske spørsmål som de overhodet ikke har grunnlag til å ha meninger om. Det er rett og slett kvalmt. Jeg kunne f.eks vært for massiv innvandring (noe jeg ikke er) men fortsatt synes at dette blir for dårlig Jeg kunne også vært imot all innvandring (noe jeg ikke er) og brukt denne historien for alt den var verdt. Utrolig hvordan SV-folk som klynker over denne historien spiller ballen rett over til NP etc. ved å støtte en slik ryggradsløs klynkehistorie. Dette er en teknikk som er verre enn noen gammel kjerring har kunnet funne på. Det er vel ikke opp til deg å definere hva skriveren må ha med eller ikke. At historien bygger på patos betyr ikke at du bedriver med logos fordi du mener at det er kun en måte å skrive en historie på. En person på et asylmottakt skriver ned historien for ham. La oss nå anta at, på tross av alle blatante usannsynligheter, at historien fra denne gutten er helt genuin. Da ville det være et ekstremt uttrykk for nedvurdering, forakt, og rasisme fra denne nordmannen og stakkarsliggjøre denne gutten på en slik måte, og skriveteknikken ville blitt brukt kun for å klynke etter sympati. Det blir for kvalmt. Men hele stilen vitner om en total mangel på genuinitet. Om en Franskmann hadde intervjuet meg om forhold i Norge etc. ville han aldri ha presentert artikkelen i avisen sin slik. Hvorfor må vi skandinaver på død å og liv være så himmelropende naive? Hele verden ler av oss fordi vi tror på selv de mest selvtjenende, blatente løgner. F.eks det at de fleste asylsøkere kommer uten papirer, og at dette er "genuint." Det er lov å faktisk tenke og vurdere. Bruk hjernen! Lenke til kommentar
Sanjar Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Eksempel: Hei, Jeg heter Gunnar og er bonde. I sommer så ble alt ødelagt av ulven. Jeg kjørte ut for å sjekke sauene mine sammen med min datter. På veien ble vi angrepet av en ulv. Jeg ropte til min datter. Løp! Men min datter ville ikke løpe. Den spiste opp henne og halve flokken. Da jeg kjørte hjem hadde den spist opp min kone også. Jeg besvimte og ble liggende å blø fra bakhodet, men jeg overlevde. Under begravelsen av klesrestene vi fant, ble også flere i begravelsesfølget spist opp. Nå som jeg har kommet til Oslo kan jeg ikke tro at noen i utkantsnorge er istand til å smile. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Dere er klar over at dette er et leserbrev i spalten Si;D, og ikke en journalists beretning? For all del, redaktøren har fortsatt redaktøransvar, men jeg kan ikke se at vær varsom-plakaten er blitt brutt, eller noen andre brudd på god publiseringsskikk. Det er en 15-åring som forteller en historie slik han husker det, ikke en journalist som har vært med på turen og har tatt notater. Jeg ser virkelig ikke problemet med at dette er publisert. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Enig med Herr Brun om at dette er et leserinnlegg og det må sees deretter. Det er derimot fortsatt like ille at det er mange naive og dumme nordmenn som lar seg bli blendet av slike historier, nettopp slik Sanjar illustrerer. Hvis en har reist litt rundt ser en lett hvordan turister (og nordmenn spesielt!) blir lurt av "fattige" barn, fordi "det er jo så synd på de". Ingen rike lokale gir til slike tiggerbarn en ser fordi en vet at de har et tilbud om å gå på skole, mat på bordet og tak over hodet, men de vil heller dra rundt å tigge penger og ligge på stranden og spise is betalt av dumme naive personer, fordi nettopp disse gir de et incenativ til å skippe skolen. (Ta gjerne og observer neste gang du ser de og du blir overrasket over hvor lurt du blir. )Jeg sier ikke dermed at alle fattige barn en ser har det godt, men mange av de en finner i turistområder er overhodet ikke fattige i den forstanden øyet ser, og disse stjeler midler fra de som virkelig trenger hjelp. På samme måten som alle disse løgnaktige historiene asylinstituttet i Norge blir presentert stjeler midler fra de som virkelig trenger hjelp. Og dette blir gjort med velsignelse fra mange personer her fordi de lar seg styre av naive følelser istedet for å åpne øynene og se hele verden. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Hvis en har reist litt rundt ser en lett hvordan turister (og nordmenn spesielt!) blir lurt av "fattige" barn, fordi "det er jo så synd på de". Ingen rike lokale gir til slike tiggerbarn en ser fordi en vet at de har et tilbud om å gå på skole, mat på bordet og tak over hodet,............... Merkelig som du prater om alle andre som idioter mens du er verdens redningsmann når det gjelder reisetips.... Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Og det er merkelig hvordan du skal være forumets redningsmann og henvise andre til skolebenken for å lære all den abnorme kunnskapen du fikk der, fordi deres kunnskaper visstnok ikke strekker til. Jeg quoter: Tror virkelig du bør ta geografitimene om igjen, eller en titt på ditt eget kart igjen. Et hint du fikk var i quotinga. F.eks Muga som ligger i provinsen rett ved Rhodos. Ikke akkurat avskrekkende om man står ved stranden i Rhodos by og ser over mot nord. Ved Cesme er det ikke akkurat mange minuttene over til Chios. Da kommer du til en øy, ikke fastlandet. Jeg foreslår at du vokser opp og slutter med personangrep. Det er imot forumets regler. Og jeg samtykker med Camelon: " Jeg foreslår at du vokser opp og slutter med personangrep. Det er imot forumets regler." Endret 20. september 2009 av Jens72 Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Og det er merkelig hvordan du skal være forumets redningsmann og henvise andre til skolebenken for å lære all den abnorme kunnskapen du fikk der, fordi deres kunnskaper visstnok ikke strekker til. Når en ikke gidder engang å lese sitt eget linket kart så har det ingenting med kunnskap å gjøre. Kun ignoranse. Forsåvidt greit, noen liker å hevde at det er ensbetydende med at man er en globetrotter og innehar blant annet, men ikke begrenset til, designkunnskap for lastebiler. Jeg quoter: Tror virkelig du bør ta geografitimene om igjen, eller en titt på ditt eget kart igjen. Et hint du fikk var i quotinga. F.eks Muga som ligger i provinsen rett ved Rhodos. Ikke akkurat avskrekkende om man står ved stranden i Rhodos by og ser over mot nord. Ved Cesme er det ikke akkurat mange minuttene over til Chios. Da kommer du til en øy, ikke fastlandet. Jeg foreslår at du vokser opp og slutter med personangrep. Det er imot forumets regler. Og jeg samtykker med Camelon: " Jeg foreslår at du vokser opp og slutter med personangrep. Det er imot forumets regler." At du samtykker er da ingen bombe. Men før du samtykker bør du kanskje lese posten som var det jeg svarte på. Men det er vel for mye jobb antar jeg. Ellers klarer nok Camlon å svare for seg selv skulle jeg tro. Men at du også påtar redningsmannhatten for Camlon var forsåvidt en overraskende vending, spesielt med tanke på den heller dårlige belæringen på topp. Artig å lese åpenbar hykleri i en og samme post. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå