Gå til innhold

Hva mener dere om karakter i gymfaget?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal innrømme at jeg gjerne skulle sett at vi endret litt på hvordan skoler fungerer generelt, ved å f eks inkludere grunnleggende personlig økonomi i heimkunnskapsfaget og å fjerne vekten på fag som kunst og håndverk/sløyd, gym og heimkunnskap (slik den eksisterer i dag) fra vitnemålet.

Lenke til kommentar

Husker faktisk at når jeg gikk i 9. klasse hadde vi litt om personlig økonomi (vi hadde mer om det i matte, da), og det var faktisk ganske greit å gjøre. Vi fikk 100 kr, og skulle lage middag til 4. For ungdommer som da kjøpte mest snop og brus, anså 100 kr til å være mer enn nok til en tur på butikken. Men vi fikk oss en overraskelse, og jeg tror de fleste av oss lærte en del av det. Vi hadde også mye om hvor mye det koster å leve i dagens samfunn. Jeg synes slike ting er mye viktigere enn de andre 95% av gangene hvor vi simpelthen lagde boller, suppeposer eller lignende.

Lenke til kommentar

Det jeg syns er det kjipeste med overgangen fra ungdomsskolen til VGS, er at innsats ikke lenger spiller noen rolle. Vi hadde ett monster av en vikar på slutten av skoleåret i tiende (hun ble langtidsvikar, og måtte derfor også vurdere oss). Hun var helt nazi på stoppeklokken! Alle gymtimene vi hadde med henne involverte tidtaking på en eller annen måte. Alt ble notert, og det ble karakteren vår. De som var gode i gym var ofte drittsekkene, men de fikk ingen konsekvenser av at de sjelden kom, og når de kom var de utelukkende negative. Siden de presterte så bra når de først var der, fikk de gode karakterer.

 

Jeg har alltid hatt 5 i gym, men når hun læreren kom fikk jeg 4. Jeg er den første til å innrømme at jeg ikke er i noen mesterform, men jeg presser meg alltid så mye jeg kan, er positiv, møter opp, deltar på alt, jobber godt i grupper, ja you name it! Jeg syns det ikke skal være så mye karakterer i gymmen, det burde i så fall vurderes opp mot andre kriterier.

 

Nei, jeg syns ikke alle skal kunne klare å oppnå en 6er (selv om det faktisk er dritkjipt), men alle burde kunne få en 5er om de bare deltar skikkelig! Man kan faktisk ikke forvente at alle er like flinke, og jeg er ikke enig i at du kan trene deg opp i gym på samme måte som i de andre fagene-

Lenke til kommentar

Må skryte litt av mattelæreren vår som faktisk snakket om aksjer og personlig sparing i mattetimene i 9ende. Han snakket også om ulempene ved å handle på fradrag og ta kortsiktige lån. Han er no shit den treigeste,teiteste og mest sosialt tilbakestående læreren jeg har truffet. Likevell innså tillogmed han viktigheten i det.

Lenke til kommentar
Det jeg syns er det kjipeste med overgangen fra ungdomsskolen til VGS, er at innsats ikke lenger spiller noen rolle. Vi hadde ett monster av en vikar på slutten av skoleåret i tiende (hun ble langtidsvikar, og måtte derfor også vurdere oss). Hun var helt nazi på stoppeklokken! Alle gymtimene vi hadde med henne involverte tidtaking på en eller annen måte. Alt ble notert, og det ble karakteren vår. De som var gode i gym var ofte drittsekkene, men de fikk ingen konsekvenser av at de sjelden kom, og når de kom var de utelukkende negative. Siden de presterte så bra når de først var der, fikk de gode karakterer.

 

Jeg har alltid hatt 5 i gym, men når hun læreren kom fikk jeg 4. Jeg er den første til å innrømme at jeg ikke er i noen mesterform, men jeg presser meg alltid så mye jeg kan, er positiv, møter opp, deltar på alt, jobber godt i grupper, ja you name it! Jeg syns det ikke skal være så mye karakterer i gymmen, det burde i så fall vurderes opp mot andre kriterier.

 

Nei, jeg syns ikke alle skal kunne klare å oppnå en 6er (selv om det faktisk er dritkjipt), men alle burde kunne få en 5er om de bare deltar skikkelig! Man kan faktisk ikke forvente at alle er like flinke, og jeg er ikke enig i at du kan trene deg opp i gym på samme måte som i de andre fagene-

 

Her er jeg og rammeplanen helt enig med deg. Mest sannsynlig har du hatt en dårlig lærer.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Det jeg syns er det kjipeste med overgangen fra ungdomsskolen til VGS, er at innsats ikke lenger spiller noen rolle. Vi hadde ett monster av en vikar på slutten av skoleåret i tiende (hun ble langtidsvikar, og måtte derfor også vurdere oss). Hun var helt nazi på stoppeklokken! Alle gymtimene vi hadde med henne involverte tidtaking på en eller annen måte. Alt ble notert, og det ble karakteren vår. De som var gode i gym var ofte drittsekkene, men de fikk ingen konsekvenser av at de sjelden kom, og når de kom var de utelukkende negative. Siden de presterte så bra når de først var der, fikk de gode karakterer.

 

Jeg har alltid hatt 5 i gym, men når hun læreren kom fikk jeg 4. Jeg er den første til å innrømme at jeg ikke er i noen mesterform, men jeg presser meg alltid så mye jeg kan, er positiv, møter opp, deltar på alt, jobber godt i grupper, ja you name it! Jeg syns det ikke skal være så mye karakterer i gymmen, det burde i så fall vurderes opp mot andre kriterier.

 

Nei, jeg syns ikke alle skal kunne klare å oppnå en 6er (selv om det faktisk er dritkjipt), men alle burde kunne få en 5er om de bare deltar skikkelig! Man kan faktisk ikke forvente at alle er like flinke, og jeg er ikke enig i at du kan trene deg opp i gym på samme måte som i de andre fagene-

 

Her er jeg og rammeplanen helt enig med deg. Mest sannsynlig har du hatt en dårlig lærer.

 

 

Er fantastisk mange dårlige lærere.

Lenke til kommentar

Orker ikke å lese hva alle har skrevet så kommer nok til å gjenta en del uansett:

 

På min skole har Gym karakteren du får lite å si om din direkte fysiske situasjon, men mer om holdninger og hvordan du takler utfordringer innen for fysisk aktivitet. Jeg besto Quuper testen vi hadde i år med 6'er, fikk også 6'er på alle de andre testene, men jeg fikk bare 5'er i standpunkt siden jeg hadde vist dårlig motivasjon og holdning til hva vi drev med, mens andre folk som ikke var i nærheten av å klare testene fikk bedre karakter enn meg.. Det jeg prøver å si er at tydeligvis er bare Quuper testen og de andre testene noe du skal "strekke" deg etter for å klare, men har lite å si for karakteren din om du faktisk klarer den, det som har noe så er at du har god holdning og at du forbedrer deg.

 

Hvis man skal fjerne Gym karakteren burde/må man jo også fjerne karakterene på de andre "overflødige" fagene som; Kunst og Håndverk, Mat og Helse og Musikk.

 

Blir også litt irritert når gutter og jenter har det såpass stor forskjell når det gjelder karaktersettinger og etter hva de blir vurdert etter. Mange kan si at spesielt ungdomskolen er utrolig diskriminerende for gutter, noe som jeg merket utrolig godt på min forrige skole. Hvis gutter og jenter skal bli vurdert forskjellig i gym som er "guttens fag" hvorfor blir ikke jenter og gutter vurdert forskjellig i "jentenes fag"? Som Kunst og Håndverk?

 

Du får også klart lettere karakter hvis du er jente i nærmest alle fag. Jentene har utrolig mye bedre snitt enn guttene i ungdomskolen, mens på videregående retter det seg noe veldig ut. Det kan nok bli forklart i at på ungdomskolen har smisking utrolig mye å si for en god karakter + at det er mange kvinnelige lærere, mens på videregående er det umulig å smiske og lærerne gir karakter etter hvem som er BEST ikke hvem som er snillest og lager minst uro + at det er flere mannlige lærere.. En sammenheng? Probably...

Endret av thebull
Lenke til kommentar
Blir også litt irritert når gutter og jenter har det såpass stor forskjell når det gjelder karaktersettinger og etter hva de blir vurdert etter. Mange kan si at spesielt ungdomskolen er utrolig diskriminerende for gutter, noe som jeg merket utrolig godt på min forrige skole. Hvis gutter og jenter skal bli vurdert forskjellig i gym som er "guttens fag" hvorfor blir ikke jenter og gutter vurdert forskjellig i "jentenes fag"? Som Kunst og Håndverk?

Jenter har ikke noe genetisk fortrinn i kunst og håndverk. Gutter er fysisk sterkere enn jenter og har genetisk helt andre forutsetninger for å løpe raskt, løfte tungt og kaste langt. Dette burde være åpenbart.

Lenke til kommentar

Det er svært åpenbart, men du kan se på karakterene og det er ganske tydelig at det er større forskjell mellom gutter og jenter i Kunst og håndverk enn det er i gym, derfor burde de bli vurdert likt i begge, eller forskjellig i begge. Og er ikke det en del av likestilling?

Lenke til kommentar

da jeg gikk på VGS fikk vi beskjed om at det var KUN resultater som telte, altså hvor bra fysikk en har og hvor bra en gjør det på tester..

så var man dårlig trent så var det noway en kunne få over 3

 

synes det skal vurderes etter insats og evne til å presse seg selv, ikke etter om du driver med mye idrett på fritiden

Endret av TheJan
Lenke til kommentar
morsomt...gutter skryter heletiden at de er fysisk sterkere en jenter. men lik karaktersetting skal de ha. når det gjelder kunst og håndverk er det da mange kvinner som også er ellendig

 

Er enig i at det kan være forskjeller på hvilke forutsetninger man skal ha i de forskjellige testene. Men forskjellene på Cooper-testen og biip-test etc nå er jo altfor svære! En 6'er for jente tilsvarer vel en 4er eller 4+ for gutter?

Lenke til kommentar
Blir også litt irritert når gutter og jenter har det såpass stor forskjell når det gjelder karaktersettinger og etter hva de blir vurdert etter. Mange kan si at spesielt ungdomskolen er utrolig diskriminerende for gutter, noe som jeg merket utrolig godt på min forrige skole. Hvis gutter og jenter skal bli vurdert forskjellig i gym som er "guttens fag" hvorfor blir ikke jenter og gutter vurdert forskjellig i "jentenes fag"? Som Kunst og Håndverk?

Jenter har ikke noe genetisk fortrinn i kunst og håndverk. Gutter er fysisk sterkere enn jenter og har genetisk helt andre forutsetninger for å løpe raskt, løfte tungt og kaste langt. Dette burde være åpenbart.

 

Hva med gutter som kommer sent i puberteten da? Da stiller de ikke noe sterkere enn jentene i de fysiske øvelsene. Dessuten er det for stor forskjell mellom kravene. Gutter er fra oppveksten av mere aktive enn jenter, da det er flere gutter som driver med idrett enn jenter. Det betyr at jenter kan klare seg helt greit i gymmen uten noen fysiske forutsetninger fra før. Det gjelder ikke for gutter, da de guttene som ikke driver med fysisk aktivitet fra før av møter krav som er basert på at man er litt trent fra før. De utrente guttene i mine klasser fikk mye dårligere karakterer i gym enn de utrente jentene, fordi kravene til gutter også er strengere i forhold til gutters naturlige forutsetninger.

Lenke til kommentar
PÅ vgs er gymmen også veldig teoretisk anlagt. Hvis man er i dårlig fysisk form bør det ikke hindre disse framtidige legestundentene å få gode karakterer der også.

 

Tror jeg har hatt ca. 1 time med klasseromsundervisning i år. Og det var for det meste orientering om hvordan vi ble vurdert, og en påminnelse om at de driter i innsatsen; kun resultater som gjelder.

Lenke til kommentar
Det er svært åpenbart, men du kan se på karakterene og det er ganske tydelig at det er større forskjell mellom gutter og jenter i Kunst og håndverk enn det er i gym, derfor burde de bli vurdert likt i begge, eller forskjellig i begge. Og er ikke det en del av likestilling?

 

Nei, for i kunst og håndtverk handler det om at guttene ikke er interesserte nok, ikke at kroppene deres er laget slik at de ikke kan strikke.

 

Tenk deg at vi hadde hatt et fag som gikk ut på å mekke bil. Jentene ville fått dårligere karakterer, men ikke fordi de mangler et gen for bilmekking. De ville bare ikke vært interesserte nok til å gidde å lære seg det de skulle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...