Dorian Gray Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Fysisk aktivitet er noko alle treng. Kvifor skal me ikkje ha det på skulen då det er ekstremt mange som knapt hadde haldt seg noko aktive hadde me ikkje hatt gym!!! Spørsmålet her er ikke om gymfaget er bra, det er et helt greit avbrekk en gang i uken hvor man får kastet litt ball og dusjet sammen - spørsmålet er hvorvidt innsatsen i "faget" skal vurderes med karakter som ikke er mindre gjeldende enn den man har i fysikk. Lenke til kommentar
sandinista Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Jeg syntes det hadde vært bra med to timer gym i uken fram til videregående, men uten karakterer. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Jeg synes elevene burde "piskes" hardere i gymmen. Fy flate så dårlig fysisk form dagens ungdom er i. Gi de karakterer, så de faktisk gjør noe. Det er baaad å ha 2 i gym på papiret. Endret 19. oktober 2009 av Astralnoise Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Trenger ikke være dyktig i gym. De må gjerne sette karakterer på fysikk og hvor god form du er i, men å være flink å få poeng i basketball er og blir helt og fullstendig urelevant. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Trenger ikke være dyktig i gym. De må gjerne sette karakterer på fysikk og hvor god form du er i, men å være flink å få poeng i basketball er og blir helt og fullstendig urelevant. Irrelevant til hva da? Jeg spør fordi jeg ikke ser hva fysikken skulle vært relevant til, og derfor forstår jeg ikke hvorfor basketball, kanonball eller 60-meteren skulle vært mer eller mindre relevant. Lenke til kommentar
Estella! Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Jeg synes elevene burde "piskes" hardere i gymmen. Fy flate så dårlig fysisk form dagens ungdom er i. Gi de karakterer, så de faktisk gjør noe. Det er baaad å ha 2 i gym på papiret. hjelper utrolig lite når de ikke gjør en dritt når de blir eldre ... forøverig syntes jeg ikke ungdom er så dårlig i form. Endret 19. oktober 2009 av Estella! Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jeg lurer på om vi hadde klart å fase ut gymtimen til fordel for en liste med programmer og idretter som man kan melde seg på. På tirsdag slutter man to timer tidligere til fordel for to timer en annen gang i uken hvor man spiller fotball, trener karate, driver med klatring eller friidrett - det er opp til hver elev hva de vil bruke de to timene til. Man har samme krav til å dukke opp på trening som i alle andre fag, man kan bytte hvis man ombestemmer seg og gymfaget forsvinner en gang for alle. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Vet du, det var en mye bedre ide. Da kan alle faktisk ha gymtimer de liker, eller misliker mindre vertfall, samtidig som vi får ungdommen i form. Ikke at 2 timer i uken er på langt nær nok, men men. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Hvis det er en gymtime de virkelig liker så vil vi nok se en økning til flere timer i uken, for ikke å snakke om å drive med det på fritiden. Tvunget fysisk fostring kan virkelig gi avsmak, selv når det gjelder en aktivitet man i utgangspunktet liker. Det har ingenting å si om det er fotball, kanonball eller obligatorisk unisex-dusjing man har planlagt som timens aktivitet hvis det er klokken 8 på en tirsdag, noe gymtimen vår var. Endret 19. oktober 2009 av Dorian Gray Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Men da forsvinner jo litt av formålet med at vi skal lære om anatomi, nye idretter, kart og kompass osv. Lurer også på hvordan skolene skal ha råd til å ha masse aktiviteter, vi har iallefall bare en gymsal og friskluft her. Endret 20. oktober 2009 av Sebbe Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg synes elevene burde "piskes" hardere i gymmen. Fy flate så dårlig fysisk form dagens ungdom er i. Gi de karakterer, så de faktisk gjør noe. Det er baaad å ha 2 i gym på papiret. To timer gym i uken holder ikke -- man trenger to timer tre ganger i uken for å trene noen til å oppnå bedre fysisk form. I gym er hovedsakelig biologien og ikke kunnskap i fokus, og biologien kan ikke "læres" til å bli i fysisk bedre form, musklene må ødelegges slik at musklene blir sterkere når hver ødelagte muskelfiber i musklene regenereres til fler muskelfibre etter hvileperioden. Men musklene må trenes med jevne mellomrom og ofte for å bli bedre, og vi forbrenner nesten ikke fett når vi trener en gang i uken. Gym er det eneste faget hvor muskeltypen til mennesker blir vurdert og karaktersatt, hvor det viktigste er å ha utholden muskeltype og være lav, og ikke ha eksplosiv muskeltype og være høy. Gym tre ganger i uken, og dropp karakteren: Den er basert på muskeltype, høyde, kosthold i hjemmet, trynefaktor og lærerens totalt subjektive vurdering av det umålelige begrepet "innsats". Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Gym tre ganger i uken høres helt forferdelig ut, jeg kan ikke tenke meg noe verre enn tvunget fysisk fostring. Jeg forstår verdien på samme måte som jeg forstår verdien av å ikke spise bacon til frokost 7 dager i uken, men enkelte valg må man få ta selv. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Gym tre ganger i uken høres helt forferdelig ut, jeg kan ikke tenke meg noe verre enn tvunget fysisk fostring. Jeg forstår verdien på samme måte som jeg forstår verdien av å ikke spise bacon til frokost 7 dager i uken, men enkelte valg må man få ta selv. Slik som det å bli tvungen til mental fostring? Jeg ser ikke HELT den vesentlige forskjellen mellom psykisk og fysisk trening: Jeg kunne godt unnvært å lære nynorsk, heimkunnskap og eldre norgeshistorie av samme grunn. Jeg forstår verdien av å vite hvem som var barna til Harald Hårfagre, men enkelte valg må man ta selv. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Gym tre ganger i uken høres helt forferdelig ut, jeg kan ikke tenke meg noe verre enn tvunget fysisk fostring. Jeg forstår verdien på samme måte som jeg forstår verdien av å ikke spise bacon til frokost 7 dager i uken, men enkelte valg må man få ta selv. 3 ganger i uka? Har vært der, og det var ikke mye. Lenke til kommentar
Proxymate Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Så man skal ikke ha karakter fordi man faktisk må komme i god fysisk form i stedet for å sitte på rævva å pugge? Hvis du sliter i gym, så gjør du det samme som du gjør i andre fag, du øver/trener deg opp til den karakteren du vil ha. Å fjerne karakteren fra gymfaget dyrker latskap. Det norske karaktersystemet er forferdelig fra før, problemet er at TS bare har lagt merke til denne feilen i gymfaget. Gi norske skolebarn karakteren fra 5 klasse (SENEST!) og baser det på kompetanse i det gjeldende faget, ikke noe annet tull som muntlig aktivitet i timen og fravær. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Ungdommen har bare godt av litt trening. Jeg kan ikke se noen grunner til at en frisk ungdom ikke skulle ha det. Dersom man fjerner karakterene, så vil dette føre til laber innsats, det er virker nokså opplagt. Det er skolens rolle å forme elevene til å klare seg best mulig i livet. Nå feiler kanskje norsk skole på enkelte områder i forhold til dette, men jeg tror ikke gym er et av dem (ikke kom med enkeltskoleeksempler, jeg mener generelt). Endret 23. oktober 2009 av AvieN Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Nå må vi også tenke over hva skolen er; en utdanningsinstutisjon. Ikke et treningssenter. Skolen skal være et sted for fremming av intellekt og kunnskap. Selvfølgelig, gym kan være et greit avbrekk, men det burde ikke gis karakter i det. Jeg elsket gym på barneskolen, men når jeg begynte i 8. klasse endret det seg. Vil det ikke være lettere å fremme fysisk fostring hos barn og (spesielt) tenåringer dersom dette kan gjøres til noe gøy? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 (endret) Kunnskap om fysisk fostring er også kunnskap. edit: Forsåvidt enig i at gymfaget er dårlig. For enkelte er det bare kjedelig, for andre kan det i verste fall skape angst. Det har pågått noen forsøk på å gjøre gymfaget mer lystbetont, så det kan jo hende det vil bli forandret etter hvert. Endret 24. oktober 2009 av Thlom Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Kunnskap om fysisk fostring er også kunnskap. edit: Forsåvidt enig i at gymfaget er dårlig. For enkelte er det bare kjedelig, for andre kan det i verste fall skape angst. Det har pågått noen forsøk på å gjøre gymfaget mer lystbetont, så det kan jo hende det vil bli forandret etter hvert. Er fysisk fostring også kunnskap? Eller kan dette flettes inn i naturfagstimen? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Kunnskap er kanskje feil ord. Jeg får følge læreplanen og kalle det for kompetanse i stedet. Kunnskapen om muskelgrupper og slikt kan sikkert flettes inn i naturfag og/eller et utvidet heimkunnskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå