Gå til innhold

Hva mener dere om karakter i gymfaget?

Anbefalte innlegg

Fysisk aktivitet er noko alle treng. Kvifor skal me ikkje ha det på skulen då det er ekstremt mange som knapt hadde haldt seg noko aktive hadde me ikkje hatt gym!!!

Spørsmålet her er ikke om gymfaget er bra, det er et helt greit avbrekk en gang i uken hvor man får kastet litt ball og dusjet sammen - spørsmålet er hvorvidt innsatsen i "faget" skal vurderes med karakter som ikke er mindre gjeldende enn den man har i fysikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger ikke være dyktig i gym. De må gjerne sette karakterer på fysikk og hvor god form du er i, men å være flink å få poeng i basketball er og blir helt og fullstendig urelevant.

Irrelevant til hva da? Jeg spør fordi jeg ikke ser hva fysikken skulle vært relevant til, og derfor forstår jeg ikke hvorfor basketball, kanonball eller 60-meteren skulle vært mer eller mindre relevant.

Lenke til kommentar
Jeg synes elevene burde "piskes" hardere i gymmen. Fy flate så dårlig fysisk form dagens ungdom er i. Gi de karakterer, så de faktisk gjør noe. Det er baaad å ha 2 i gym på papiret.

hjelper utrolig lite når de ikke gjør en dritt når de blir eldre ... forøverig syntes jeg ikke ungdom er så dårlig i form.

Endret av Estella!
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om vi hadde klart å fase ut gymtimen til fordel for en liste med programmer og idretter som man kan melde seg på. På tirsdag slutter man to timer tidligere til fordel for to timer en annen gang i uken hvor man spiller fotball, trener karate, driver med klatring eller friidrett - det er opp til hver elev hva de vil bruke de to timene til. Man har samme krav til å dukke opp på trening som i alle andre fag, man kan bytte hvis man ombestemmer seg og gymfaget forsvinner en gang for alle.

Lenke til kommentar

Hvis det er en gymtime de virkelig liker så vil vi nok se en økning til flere timer i uken, for ikke å snakke om å drive med det på fritiden. Tvunget fysisk fostring kan virkelig gi avsmak, selv når det gjelder en aktivitet man i utgangspunktet liker. Det har ingenting å si om det er fotball, kanonball eller obligatorisk unisex-dusjing man har planlagt som timens aktivitet hvis det er klokken 8 på en tirsdag, noe gymtimen vår var.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar
Jeg synes elevene burde "piskes" hardere i gymmen. Fy flate så dårlig fysisk form dagens ungdom er i. Gi de karakterer, så de faktisk gjør noe. Det er baaad å ha 2 i gym på papiret.

To timer gym i uken holder ikke -- man trenger to timer tre ganger i uken for å trene noen til å oppnå bedre fysisk form.

I gym er hovedsakelig biologien og ikke kunnskap i fokus, og biologien kan ikke "læres" til å bli i fysisk bedre form, musklene må ødelegges slik at musklene blir sterkere når hver ødelagte muskelfiber i musklene regenereres til fler muskelfibre etter hvileperioden.

Men musklene må trenes med jevne mellomrom og ofte for å bli bedre, og vi forbrenner nesten ikke fett når vi trener en gang i uken.

Gym er det eneste faget hvor muskeltypen til mennesker blir vurdert og karaktersatt, hvor det viktigste er å ha utholden muskeltype og være lav, og ikke ha eksplosiv muskeltype og være høy.

Gym tre ganger i uken, og dropp karakteren: Den er basert på muskeltype, høyde, kosthold i hjemmet, trynefaktor og lærerens totalt subjektive vurdering av det umålelige begrepet "innsats".

Lenke til kommentar
Gym tre ganger i uken høres helt forferdelig ut, jeg kan ikke tenke meg noe verre enn tvunget fysisk fostring. Jeg forstår verdien på samme måte som jeg forstår verdien av å ikke spise bacon til frokost 7 dager i uken, men enkelte valg må man få ta selv.

Slik som det å bli tvungen til mental fostring?

Jeg ser ikke HELT den vesentlige forskjellen mellom psykisk og fysisk trening: Jeg kunne godt unnvært å lære nynorsk, heimkunnskap og eldre norgeshistorie av samme grunn.

Jeg forstår verdien av å vite hvem som var barna til Harald Hårfagre, men enkelte valg må man ta selv.

Lenke til kommentar
Gym tre ganger i uken høres helt forferdelig ut, jeg kan ikke tenke meg noe verre enn tvunget fysisk fostring. Jeg forstår verdien på samme måte som jeg forstår verdien av å ikke spise bacon til frokost 7 dager i uken, men enkelte valg må man få ta selv.

3 ganger i uka? Har vært der, og det var ikke mye.

Lenke til kommentar

Så man skal ikke ha karakter fordi man faktisk må komme i god fysisk form i stedet for å sitte på rævva å pugge? Hvis du sliter i gym, så gjør du det samme som du gjør i andre fag, du øver/trener deg opp til den karakteren du vil ha. Å fjerne karakteren fra gymfaget dyrker latskap.

Det norske karaktersystemet er forferdelig fra før, problemet er at TS bare har lagt merke til denne feilen i gymfaget. Gi norske skolebarn karakteren fra 5 klasse (SENEST!) og baser det på kompetanse i det gjeldende faget, ikke noe annet tull som muntlig aktivitet i timen og fravær.

Lenke til kommentar

Ungdommen har bare godt av litt trening. Jeg kan ikke se noen grunner til at en frisk ungdom ikke skulle ha det. Dersom man fjerner karakterene, så vil dette føre til laber innsats, det er virker nokså opplagt. Det er skolens rolle å forme elevene til å klare seg best mulig i livet. Nå feiler kanskje norsk skole på enkelte områder i forhold til dette, men jeg tror ikke gym er et av dem (ikke kom med enkeltskoleeksempler, jeg mener generelt).

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Nå må vi også tenke over hva skolen er; en utdanningsinstutisjon. Ikke et treningssenter. Skolen skal være et sted for fremming av intellekt og kunnskap.

Selvfølgelig, gym kan være et greit avbrekk, men det burde ikke gis karakter i det. Jeg elsket gym på barneskolen, men når jeg begynte i 8. klasse endret det seg. Vil det ikke være lettere å fremme fysisk fostring hos barn og (spesielt) tenåringer dersom dette kan gjøres til noe gøy?

Lenke til kommentar

Kunnskap om fysisk fostring er også kunnskap.

edit: Forsåvidt enig i at gymfaget er dårlig. For enkelte er det bare kjedelig, for andre kan det i verste fall skape angst. Det har pågått noen forsøk på å gjøre gymfaget mer lystbetont, så det kan jo hende det vil bli forandret etter hvert.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar
Kunnskap om fysisk fostring er også kunnskap.

edit: Forsåvidt enig i at gymfaget er dårlig. For enkelte er det bare kjedelig, for andre kan det i verste fall skape angst. Det har pågått noen forsøk på å gjøre gymfaget mer lystbetont, så det kan jo hende det vil bli forandret etter hvert.

Er fysisk fostring også kunnskap? Eller kan dette flettes inn i naturfagstimen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...