Gå til innhold

Hva mener dere om karakter i gymfaget?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er helt utrolig at folk kan klage på at ferdigheter skal telle i gymfaget. Hva hvis innsats hadde vært hovedvekten i alle fag, slik at selv de største idiotene lett kunne fått toppkarakterer i norsk og matte? DA hadde det blitt klaging blant nerdene tenker jeg... Nei, få vekk karakterer basert på innsats, og la de som er best i gym få best karakter!

Lenke til kommentar
Det er helt utrolig at folk kan klage på at ferdigheter skal telle i gymfaget. Hva hvis innsats hadde vært hovedvekten i alle fag, slik at selv de største idiotene lett kunne fått toppkarakterer i norsk og matte? DA hadde det blitt klaging blant nerdene tenker jeg... Nei, få vekk karakterer basert på innsats, og la de som er best i gym få best karakter!

Har du lest tråden?

 

Alle skal kunne pensum fra tidligere klasser når man kommer på vgs. i teoretiske fag. Alle skal ikke kunne løpe 60m på under 10 sek.

Men som tidligere sagt av andre, er gym på vgs ikke likt på ungdomskolen, og det endrer mine synspunkt helt.

Lenke til kommentar
Du hevder altså at du - som leder i f.eks. et arkitektfirma - ville heller ha ansatt en i god fysisk form enn en med grunnleggende almennnkunnskaper? Tøv.

 

Er markant større sjangs for at man vil støte borti et behov for religionslære enn å løpe maraton i jobbsammenheng.

 

Selvfølgelig ville jeg det. Ingen leder i arkitekt firma bryr seg en dritt om islam, nynorsk, verdenskrigen og all annen dritt. Mer viktig at han er oppgående, og frisk og rask helsemessig så han jobber mer effektivt. Jeg synes det er teit å få karakter i gym fordet, men det er mange andre meningsløse fag jeg heller ville hatt bort før gym, så ser ikke gym som det største problemet.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

synes det er helt greit slik det har vært med lærerene jeg har hat på uskolen og vidregående. går opp til 3-4 på innsatsen og teori, og om du er sprek og god i gym i tilleg er det de øvre karakterene. gir oss som ikke er så sporty en sjanse til grei karakter med å stå på, mens de flinke trimidiotene kan få karakterene de fortjener med litt jobbing.

Lenke til kommentar

En bruker så det opportunt å gå på person og ikke sak I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Diskuter anstendig.

 

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, må jeg ærbødigst be debattanter, holde seg til trådens tematikk. Vi ønsker ikke å redigere innlegg da vi ikke vil manipulere intensjonen med det aktuelle innlegget, dermed forsvant dessverre også gode innlegg, men som var svar på de allerede slettede. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori.

 

Rapporterer overtramp! Ikke svar på trolling og/eller personangrep, men la en moderator ta seg av det. For selv de som bryter retningslinjene er også beskyttet av dem. Om noen kaller deg en idiot så legitimerer det altså ikke at du kan kalle han en idiot tilbake.

 

I henhold til retningslinjene ble '1' innlegg slettet fra tråden, samt '12' svar på allerede slettet innlegg.

 

Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar
Da kan vi likesågodt begynne å diskutere hvorvidt vi skal ha karakter i noen som helst fag utenom de som er relevant for ens egen utdanning. "Hva skal jeg med religionslære? Jeg skal jo ikke bli teolog."

 

Det kan man jo gjerne diskutere, at en nynorskkarakter teller like mye som en mattekarakter for en som søker ingeniør er jo ikke spesielt fornuftig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Joda, men hvor tidlig vil man egentlig at folk skal velge karrierevei? Resultatet av at enkelte fag uviktiggjøres er jo bare at folk ikke gidder å legge noen innsats i dem.

 

Når du søker et spesialisert studium, så har du jo allerede valgt karrierevei, for det første så må folk vite allerede når de begynner VGS at de skal søke ingeniør, for det andre kunne du brukt det argumentet i dag også (vet man at man skal inn på en studium med lave krav kan man gi faen, for det tredje så er det ikke sånn at folk automatisk gir f i fag selv om karakteren ikke er så viktig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Noe av poenget med karakterer i alle fag er at man også takler noen utfordringer. I arbeidslivet blir det antaglivis så å si umulig å vri seg unna oppgaver man ikke liker, men man må gjøre de uansett. Det at gymkarakter teller like mye som matte for en arkitekt er kanskje like greit. Hvis han må komme seg til fots et sted og så har han så utrolig dårlig utholdenhet, vel da hjelper det deg lite å kunne regne når du ikke kan komme fram til arbeidsplassen din i rimelig tid.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Hei, har ikke giddet å lese hele tråden, så dere får unnskylde meg om jeg gjentar alt for mye.

Jeg synes gym-faget har en plass i den videregående skolen, ihvertfall slik det til en viss grad er på min skole. Her blir det blant annet vektlagt hvor viktig fysisk aktivitet er for helse osv. På dette grunnlaget mener jeg at vi kanskje til og med burde ha mer gym. Men nå må jeg ikke snakke meg bort for diskusjonen her er hvorvidt man bør ha karakter i faget, til en viss grad kan jeg også være enig her, men det bør være som et motiverende middel og ikke som en grad av måloppnåelse som (ofte) i praksis viser seg å være hvor flink man er i fotball.

På min skole har gym lærerne fått for seg at faget deres er svært seriøst, og i et svakt øyeblikk funnet ut de skal lage krav til forskjellige øvelser som gir karakterer. Eksempelvis må man klare x-antall pushups for 5-er, klare y-nivå på beep-testen for 4 etc. Dette er for å vise måloppnåelse... Dette er mildt sagt på trynet, men det blir først direkte idiotisk når jeg avslører hvor de henter kravene fra, jo nettopp opptakskrav fra PHS og befalskolen etc.

Jeg kan bare lage hypoteser om at de gjør dette for å skape mer mening i sin hverdag eller noe slikt, men det er i grunn meningsløst. Problemet med disse kravene er nemlig at på studiespesialiserende linje bør ikke slike krav forekomme i fag som alle må ha. Jeg kan godt akseptere at de finnes i valgfag som topp/bredeidrett på lik måte som pensum i Matte R2 er relevant for siv.ing. og at krav i dette faget er resultatet av det grunnlaget man trenger for å studere videre. Om alle måtte gjennom dette ville det vært et rent helvette for mennesker med f.eks. dyskalkuli. Men det har seg nemlig slik at de som f.eks. sliter med matte kan velge p-matte som mildt sagt er på et noe lavere nivå. Det jeg prøver å si er at dette er noe man velger, og imotsetning til det noen tror er ikke alle vgs elever fremtidige PHS søkere!

Når opptakssystemet til høyere utdanning er slik det er i Norge burde ikke et fellesfag som alle må gjennom sette slike krav til fysiskutrustning. Jeg avslutter med en stor generalisering, som kanskje kan være tuftet på allmenne fordommer enn noe annet, det er at gymlærere ikke akkurat fant opp kruttet. Resultater av dette ser man f.eks. når man ser på hvordan lærerne på min skole satte krav til måloppnåelse i gym... Forbanna nisser!

 

P.S: Slapp av, jeg stryker ikke i gym, er egentlig fornøyd med karakteren jeg får. Jeg liker å tro at jeg tenker mer på andre enn meg selv i denne sammenhengen, kanskje driver jeg med samme form som selvforhøyelse som gymlærerne på min skole :p.

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden enda, men må komme med et lite innspill før det går i glemmeboka.

 

En fysisk utviklingshemmet jente jeg kjenner har av praktiske grunner gått 2 år i tredjeklasse på vgs. Trinnet over meg for 2 år siden, sammen med meg i fjor. I og med at hun var en del av den gamle reformen hvor innsats og teori telte mer enn ferdigheter, gjorde hun det bra og fikk 5. Året etter - sammen med oss - tvang kunnskapsløftet gymlæreren vår til å sette henne ned til en 3-er. Hun kan faktisk ikke løpe 7-8 runder på coopertesten. Rettferdig? Nei, eller jo - kanskje vi kunne tilkalt House til å fikse ryggraden hennes? Vet at noen vil kjøre en analogisk tankegang mtp. psykisk utviklingshemmede/folk med lærevansker, men det er så latterlig lite sammenlignbart at dere kan droppe det.

 

Sykt at vår evne til å sparke en ball skal ha betydning for inntak til høyere utdanning. For å rettferdiggjøre gym må det være mer teoretisk enn den ene dobbeltimen vi hadde i året. Elsket gym selv og fikk 5 som avsluttende karakter, men faget har ingenting å gjøre på vgs.

 

Innlegget er sikkert rotete og dårlig formulert, men jeg begynner å bli trøtt :p

Endret av mathos
Lenke til kommentar

Pøhh, gym-faget har da så absolutt noe å gjøre på vgs. Er viktig at folk får bevegd på kroppen sin, dessuten trur jeg det er mye annet man lærer i gym som havner i underbevisstheten. Hvorvidt karakteren skal settes ut i fra de målene man har i dag kan dog diskuteres, men alle andre fag går på prestasjoner og da ville det vært rart og ja, faktisk urettferdig om gym ikke også ble bedømt på det grunnlaget.

Lenke til kommentar

Det er klart man skal ha gym i videregående, men skolen skal forberede deg på livet og jobbsituasjonen etterpå, og at ferdighet da har noe som helst å si blir for dumt. Å være sunn og frisk er viktig for en arbeidstaker, men å være flink å skyte mål er ikke.

 

Gymkarakteren burde ikke vurderes ut fra hvor flink man er i en eller flere sporter, men heller fysisk stand, forbedring i løpet av året, lagarbeid, sportsånd og litt mer teoretisk gym, hvordan lage seg en treningsplan, regne ut kaloriforbruk og vite hva man bør\ikke bør gjøre både når man trener, men også mellom øktene. Sånn som det er nå så teller det altfor mye for hvor flink du er å trikse med ball, men dette er faktisk helt og fullstendig ubrukelig når du går ut av skolen. Det er viktig å ha allmennkunnskaper for at arbeidsgiveren din skal vite at du ikke er helt idiot, men det er ikke viktig å være flink å kaste eller sparke baller.

Lenke til kommentar

jeg har bare lest første innlegg. Gym på videregående syntes jeg blir litt tullette i og med folk kanskje (spessielt meg selv) gjerne heller ville kanskje brukt den tiden på å lære seg evt mere norsk, engelsk eller evt andre fag som de må være gode i for å komme videre. Barneskolen så er det jo greit så får man barna til å bevege seg(de er tross alt yngre og pleier kanskje ikke å ta seg en joggetur på kvelden , som noen gjør når man blir eldre.

 

Uansett syntes jeg faktisk ikke gym karakteren min viste hvor god form jeg er i men viser hva jeg fikk på en prøve man så vidt hadde tid til å lese til. Jeg fikk 3 i gym, men trente 4 timer ganger 4 ganger i uka ellers på kampsport(ja jeg var utrolig bra i form)og når det kommer til teoretiske delen i gym hadde vi kanskje to timer undervisning på ett halvt år. Syntes gymkarakterer i videregående blir tulette når hver karakter teller veldig mye for å komme videre på evt videre utdanning. Det er nå min mening.

Husker den ene teoretiske prøven vår telte mye av totalt karakteren på vitnemålet...ca to timer med teori på skolen var alt vi fikk til den prøven..

 

Jeg syntes uansett det blir vannskelig å bedømme folk i ett gymfag når man (hos oss ihvertfall) baserte mye av karakteren på en prøvde vi så vidt fikk undervisning i og litt praktisk der vi hadde gjerne 2-3 forskjellige lærere på ett år.

 

beklager litt rotette skrevet, men det er skrevet litt seint

Endret av estella_87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...