Gå til innhold

Hva mener dere om karakter i gymfaget?

Anbefalte innlegg

Og elever på mange yrkesfaglige linjer har ikke gym. Hvorfor skal de, som trådstarter sa, er Norges kommende advokater, leger, økonomer og ingeniører ha gym, når helsefagarbeidere slipper?

Alle linjer på VGS har gym.

EDIT: Ser ut til at musikk, dans og drama ikke har gym(?).

Joda vi på musikklinje har også gym, men dessverre kun i 2. klasse, for i 1. og 3. har vi dans og det er ivaffal ikke noe morro.

Når det gjelder gym-karakter syns jeg så absolutt den burde baseres på ferdigheter slik som alle andre fag blir vurdert. Noen har annlegg for tunge teoretiske fag, andre er gode i sport. Og på samme måte som at du setter spørsmål ved hvorfor du trenger gym som advokat/lege/økonom/ingeniør etc. setter jeg spørsmål ved hva jeg skal med sikkert en tredjedel av det jeg har lært så langt i Vgs. Syns det er spesielt mye dødtid og meningsløst stoff i norsk faget. Det pensumet kunne vært halvert. Jeg trenger ikke å kunne skrive på nynorsk og jeg finner det fullstendig uinterresant å lese gamle ættesagaer. Norrøn mytologi er for spesielt interreserte. Jeg mener også kravene i tredjespråket er alt for vanskelige, og at vi muligens burde hatt engelsk i minst ett år til. Det er nemlig utrolig mange som er svake i engelsk selv etter 1. året på vgs er ferdig, og engelskunnskaper er utrolig viktig i dagens samfunn. Eventuelt måtte man ha endret hele skolesystemet i VGS, slik at en kun valgte de fagene som faktisk er akutelle for hva en selv har lyst til å bli/huket ut de man mente var fullstendig unødvendige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er jeg forsovet enig i. Veldig mye merkelig man lærer på skolen idag, selv om mye også er nyttig å vite.

Jeg mener at gym ikke kan basere seg på ferdigheter, fordi vi er for ulike. I de fleste fag har alle elever gått gjennom samme pensum, altså skal vi egentlig kunne like mye(eller mer). I gym er det ikke slik, noen går på fysiske aktiviteter på fritiden, andre ikke, her er det mye større skille, og det er ikke noe fasitsvar på hvor god fysisk form du skal være i en alder av 15/16 (slik som det er et svar på hvor mye du skal kunne i matte, uansett om du har gjort lekser eller ikke).

Derimot, å evalueres utifra hvor god du var da du begynte er jeg absolutt for.

Lenke til kommentar

Eg er veldig skuffa over korleis gymfaget var i åttande og niande. Det einaste me gjorde var diverse ballspel og springing. På grunn av mine særs dårlege fotballkunnskapar fekk eg 4 i gym (neida, ikkje dårleg, men irriterande ettersom eg hadde 5 og 6 i alle andre fag). Med den læraren var det innsats og ferdigheiter som telte. Eg har god innsats og god kondisjon men er dårleg med ball.

I år derimot har me fått ny lærar, og det er meir om å gjere å forstå. Forstå kva me gjer og kvifor. Det er også mykje meir planlagt, og me skal innom styrketrening, balanse, treningsplanleggjing, symjing, musklar, skjelett osv. Mykje meir lærerikt og nyttig.

Lenke til kommentar

Det er da ikke noe verre at hvis skal få karakter i gym, enn at vi skal få karakter i alle andre drittfag som religion, historie og ikke minst nynorsk. Meste av av dette vi lærer her vil vi aldri bruke i jobb uannsett, og bare glemme innen kort tid alikevell.

Så nei, gym er ikke noe mer teit å få karakter i enn alle andre fag.

Lenke til kommentar
Jo, gym er teitere. Alle andre fag du nevner er teoretiske og karakteren settes på et kunnskapelig grunnlag. Det bygger opp almennkunnskapen din, noe som er nødvendig for en akademisk utdannelse. Gym der i mot, er et fysisk fag med lite teoretisk innhold. Din fysiske form og kunnskap har lite å si for din akademiske utdannelse.
Dessutan har du meir nytte av kunnskap om historie, religion osv. enn du har for å vere god i fotball.

Ikke helt enig. Hva man kan om islam, kristendom, og verdenshistorien har lite å si for de aller fleste jobber i dag. Personlig ville jeg heller ansatt en som var god i sport og sprek, istedenfor en som vet når andre verdenskrig startet. Alt for mange fag som er mer tullete å ha på vitnemålet enn gym, spesielt nynorsk.

Lenke til kommentar

Karakteren i gym på ungdomsskolen har vel nærmest ingenting å si. Studiespesialiserende linje krever ikke alt for høyt snitt for å komme inn, ettersom denne retningen trenger ikke så mye mer enn et klasserom for å fungere og er dermed det billigste alternativet for skolene. Skal du gå idrettslinja, som krever noe høyere snitt, så er du antaglivis god i gym fra før av og gymkarakteren hjelper deg bare.

Når det gjelder videregående er det kanskje litt anderledes. På skolen min hadde vi én bok gjennom alle 3 årene. Det var noen oppgaver bare det 1. året og de tok ikke spesielt mye tid heller. Det er karakteren du får på slutten av 3. året som teller på vitnemålet, så du har egentlig god tid til å komme deg litt i form. Dessuten så teller teorien/prøvene 1/4 - 1/3 av karakteren, er du god på teori, men ikke så god i praksis, drar du lett i land en 4'er. Prøvene hos oss har ikke vært spesielt vanskelige og det var ofte <50 sider i boka man måtte kunne, en 5'er var ganske oppnåelig om man hadde lest gjennom to ganger.

Gym handler også om livsstil og hvordan kroppen fungerer. Man trenger faktisk ikke å være kjempegod i forskjellige idretter for å få bra karakter i gym. Har du god utholdenhet, samt er god på styrke (kravene på styrke er ofte overkommelige, starter du å trene ~3 måneder før testen vil du score ganske høyt) og greier å lese litt teori så får du en god karakter. Må ikke være toppscorer i verken basket eller fotball, posisjonerer du deg i det minste riktig så vil nok læreren se at du skjønner deg på spillet.

PS: ja, løping er ganske viktig. Har du en sunn livsstil vil du antaglivis greie å løpe litt. Det er dessuten sunt å trene i blant, sitter du i sofaen 24/7 og klager over gym, vel noen liker ikke matte og gruer seg like mye til mattetimene som noen gruer seg til gymtimene ;)

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

at alle linjer på VGS har gym ser jeg ikke på som så veldig rart, vel om man går stud. spes. og vil bli ingeniør så har kanskje ikke det at du springer 60metern på under 9 sek så mye å si, men det at man har en god gymkarakter vil/kan tilsi at du har grei helse noe som en arbeidsgiver ser på etter som at h*n ikke vil ansette noen som sliter med helsa og ikke kan jobbe pga div grunner.

mer viktig er gym sånn sett på yrkesfaglig.

man kan umulig jobbe som snekker om man gjør det elendig i gym.

dette er vel det samme for de fleste fysisk krevende yrkene.

Lenke til kommentar
Jeg fikk nedsatt gym pga jeg ikke trente nok. Men fikk pluss for teamspirit og slikt, men hva hjelper det når karakteren blir lav pga jeg er dårligere i fotball enn andre.

Var jo ikke bare fotballen du blei satt ned på da :D

Btw... du er jo ûber awesome i rugby ^^,

Ikke bare fotball, men når du er skremmende dårlig i en sport og alle andre er gode, så er det ikke akkurat sånn at jeg blir helt giret da.

Lenke til kommentar
Allmenn kunnskap. Som sagt er det viktig med litt kunnskap om trening osv. men jeg han en følelse av at mye av karakteren er basert på fysisk form, da mest løping.

Her tar du feil igjen. Du skal bli vurdert i alt du gjør gjennom hele året (dvs, etter læreplanmål) - utholdenhet(løping, der i blant), ballsport av ymse slag, styrke og teori. Den karakteren du får på vitnemålet skal være en helhet av alt dette. Blir du ikke vurdert riktig - da klager du.

Gym er ikke forskjellig fra andre fag. Noen er gode i fotball, noen har anlegg for å bli teoretiker. Man kan bli bedre i begge deler ved "øving". At en må ut og løpe for å bli bedre i det ene enn det andre, hvor du bare kan sitte og regne og tenke - det er ingen "unnskyldning" eller "urettferdighet" eller hva man nå vil kalle det for, det er bare en annen "lekse".

Endret av Patrick de Maar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...