Gå til innhold

Hva mener dere om karakter i gymfaget?


Anbefalte innlegg

Hvordan vil det fungere i praksis?

Med tanke på inntak til skoler, og jobb osv. Uten karakterer, mener jeg.

Karakter er en fin oppfinelse, den lar eleven se hvor hun skal forbedre seg, men også en indikasjon for arbeidsgivere og skoler på hvor mye kunnskap hun har. Samme om det er allmennkunnskap eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan vil det fungere i praksis?

Med tanke på inntak til skoler, og jobb osv. Uten karakterer, mener jeg.

Karakter er en fin oppfinelse, den lar eleven se hvor hun skal forbedre seg, men også en indikasjon for arbeidsgivere og skoler på hvor mye kunnskap hun har. Samme om det er allmennkunnskap eller ikke.

 

Som jeg sa tidligere ville jeg anbefalt en opptaksprøve heller enn karakterer som teller inn for om du kommer inn. Karakterer er fine for å vite hvor du ligger an i faget, men det er ikke hvordan du gjør det som teller - det er resultatet. Om du på slutten av skoleåret kan alt du skal kunne, så burde det ikke ha noen betydning hvilke karakterer du fikk gjennom skoleåret i det faget.

 

Dessuten er det urettferdig at noen lærere kanskje gir én person 6, mens en andre ville gitt ham 5. Det er veldig subjektivt hvordan disse karakterordningene gjøres i fag som gym og norsk (hovedsaklig i gym).

Lenke til kommentar

Ikke uenig.

 

Men jeg vil fortsatt ikke fjerne karakteren i gymfaget. I så fall måtte den blitt fjernet i alle andre fag også, og funnet opp en bedre evalueringsmetode. Hva den er aner jeg ikke.

 

Når det kommer til variasjon så vil den alltid være der, men det er noe skolesystemet bør finne ut av - uavhengig av å fjerne karakteren helt i et fag, her: gym.

 

Dette med karakterer på skolen i det hele tatt er en alt for vanskelig diskusjon for meg å ta del i så sent på kvelden. Det finnes både positive og negative sider ved opptaksprøver også..

 

Men jeg står på mitt. Jeg har enda ikke sett et legetimt argument som forsvarer fjerningen av karakter i gymfaget.

 

"Skal man argumentere for å fjerne karakter i gymfaget, kan man like gjerne argumentere for å fjerne den i alle andre fag også." :)

Lenke til kommentar
Hva får deg til å tro at fysikkarakteren krever ekte arbeid? For min del er fysikk noe helt usansynelig lett. Og jeg mener at gym krever mye mer ekte fysisk arbeid.

Fysisk arbeid betyr ingenting i dagens samfunn. Det er grunnen til at jeg som sitter på en stol foran en skjerm og en telefon tjener mye mer enn de som graver grøfter. Alle klarer å grave en grøft, det er derfor det er dårlig betalt. Gymkarakteren viser gjerne hvor flink du er til å grave en grøft, men den jobben får du uansett. Det er den jobben få klarer, den som krever hjernekraft og arbeid som ikke er basert på muskler, som må luke ut de flinke fra de ikke-flinke - og det er der karakterer kommer inn.

Lenke til kommentar
Når det kommer til allmenfagslinja så må også de som skal bli ingeniører ha fag som historie og norsk, skal man ikke ha karakter i disse også? Disse er da strengt tatt ikke relevante til en fremtidig ingeniør?

 

Litt på siden: en ingeniør trenger både norsk og historie. I norsk skal man lære seg å uttrykke seg på en best mulig mpte. Når du tar ingeniørstudier er det en god del rapporter du må skrive, og avhengig av hvor du tar den er det også store mengder forskning med når man tar bachelorgraden. Resultatene av denne forskningen er greit å kunne presentere på en ok måte. Historie kan brukes for å se hvordan ting har utviklet seg, trekke de store linjene. Spesielt er teknologihistorie viktig for ingeniører. "Ok, for en del år siden hadde de følgende problem. Problemet ble løst ved å forske på alternative ting. Hvordan gjorde de det? Hvordan gikk de frem? Hvordan tenkte de? Hva kan jeg som moderne person bruke dette videre til? Om han og han gjorde sånn og sånn for 50 år siden, så kan det være mulig at omn jeg gjør slik og slik så kommer jeg over kneiken."

Lenke til kommentar
Når det kommer til allmenfagslinja så må også de som skal bli ingeniører ha fag som historie og norsk, skal man ikke ha karakter i disse også? Disse er da strengt tatt ikke relevante til en fremtidig ingeniør?

 

Litt på siden: en ingeniør trenger både norsk og historie. I norsk skal man lære seg å uttrykke seg på en best mulig mpte. Når du tar ingeniørstudier er det en god del rapporter du må skrive, og avhengig av hvor du tar den er det også store mengder forskning med når man tar bachelorgraden. Resultatene av denne forskningen er greit å kunne presentere på en ok måte. Historie kan brukes for å se hvordan ting har utviklet seg, trekke de store linjene. Spesielt er teknologihistorie viktig for ingeniører. "Ok, for en del år siden hadde de følgende problem. Problemet ble løst ved å forske på alternative ting. Hvordan gjorde de det? Hvordan gikk de frem? Hvordan tenkte de? Hva kan jeg som moderne person bruke dette videre til? Om han og han gjorde sånn og sånn for 50 år siden, så kan det være mulig at omn jeg gjør slik og slik så kommer jeg over kneiken."

 

Ingeniørstudentens behov for historie vil jeg si er i beste fall smalt. Man lærer i praksis ingenting om hvordan ingeniørmessige problemstillinger ble løst i historien slik den var når jeg gikk på VGS. I tilegg er det en tværing på hvem og når i historie, noe som er faglig sett ganske uinteressant (det er forsåvidt et problem i spesialiserte fag også, man blir spurt hvem som mente ditt og datt, noe som er rimelig uinteressant).

 

Det er nyttig å kunne skrive norsk bokmål, men det er ikke så veldig mye av det på norskfaget på VGS, dvs, det er mye som ikke omhandler det.

 

Jeg mener ihvertfall det er god dekning for at disse fagene burde telt mindre enn de gjør i dag om man skal inn på ingeniør.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man kunne innført egene regler på hvordan man regner snitt karakteren ettersom hva man søker på. SKal man bli ingeniør så teller matte, og andre realfag 10x mer en andre fag og gym teller 10x minder osv. Skal man studere idret så vil gym selvsakt telle mye mer.

 

Det hadde vært mye bedre. Slik det er nå kan i teorien en som har (mindre en normalt) 2 (for å dra på litt) i matte og fysikk, men som har 6 i alle andre fag komme inn på siv.ing. (mulig de har minnste krav i noen karaktere noen steder?) studiet og ta plassen fra en som villle vært mye bedre egnet, en som kanskje har 6 i relafaga men har noe dårligere i norsk, tysk/fransk, engels, gym.

Lenke til kommentar
Jeg har i hvertfall en venn som går Helse og Sosial (TAF), og hun har ikke gym.

Hvordan blir TAF til Helse og Sosial?

"Knarvik videregåande skule tilbyr i dag TAF innanfor Bygg- og anleggsteknikk (tømrar og betongfag), elektrofag (dataelektronikk), helse-og sosialfag(helsefagarbeidar)..."

 

There you go.

Kilde: http://www.yrkeslabyrinten.no/visartikkel.asp?art=77

 

-Patrick

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...