Gå til innhold

Hva mener dere om karakter i gymfaget?

Anbefalte innlegg

Fant ikke et bedre sted å poste denne tråden enn her. Hvis det allerede er en lignende tråd (prøvde å søke) så si ifra.

Ok, kjære forumbrukere. Jeg satt på kjøkkenet og leste Si;D i aftenposten, og et innlegg dukket opp som jeg likte.

For dere som ikke gidder og lese gjennom den lille biten med tekst oppsummerer jeg det kjappt:

-Hvorfor får man karakter i gym, som teller like mye som alle andre karakterer, når man går studiespesialiserende?

-Hvem går på studiespesialiserende? Jo, ofte fremtidens sivilingeniører, leger og advokater. Hvorfor skal de evalueres etter hvor god fysisk form de er i?

Jeg må si at jeg er enig i alt som blir skrevet. Jeg er for all del ikke imot gym på noen måte, men at gym skal telle like mye som matte på vitnemålet? :nei:

Jeg synes at man skal få deltatt/ikke deltatt isteden for en karakter.

Hva mener folket?

Endret av Wuvahef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel ingen overraskelse at ikke alle har de samme forutsetningene til å lykkes i gym. Hvis det absolutt skal settes karakter i gym, bør den i hvert fall settes på grunnlag av innsatsen.

Det er vel heller ingen overraskelse at ikke alle har de samme forutsetningene i matematikk-faget? Og skal man ikke måles på grunnlag av innsatsen i matematikk også da - nei vent, det går jo ikke. Nei du, man måles på bakgrunn av ferdigheter, kan du ikke derivere - da kan du ikke derivere. Kan du ikke fotball - da kan du ikke fotball.

Lenke til kommentar
Man blir vurdert i mer enn fysiske egenskaper. Du blir karaktersatt i teori, teamwork, innsatsvilje, disiplin og alt annet som har med sport og idrett å gjøre.

Av erfaringer kan man være veldig disiplinert, jobbe bra med andre og gi full innsats, men allikevel må slite etter en 5er, da man kanskje ikke er veldig god til å løpe.

Jeg var i en slik situasjon, jeg ser på meg selv som over middels god i nesten alle tingene vi hadde i gym gjennom ungdomskolen, men jeg for latterlig fort hold, og klarer ikke å bli kvitt det, noe som resulterte at jeg scorte elendig på alle løpetester, bortsett fra sprint.

Jeg måtte slite etter en 5er, men jeg fikk det (heldigvis). Dette synes jeg blir for dumt.

Jeg er forøvrig enig i at teamwork, disiplin, innsatsvilje ect. er viktig, men mye av det burde heller gå på oppførsel.

Endret av Wuvahef
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det har vært på andre skoler, men på ungdomsskolen hos meg fikk vi bare karakterer på grunnlag av hvor flinke vi var i faget. Hadde 1 time teori i gym gjennom hele ungdomsskolen, det er dønn seriøst. Innsats, displin og teamwork, tja. Kan man se slikt gjennom kanonball og friidrett, når det er kun resultatene stoppeklokken viser som pleier å telle?

Nå på VGS har jeg fått én karakter i gym, som var gjennom Cooper-testen. Da så de ikke på innsats, disiplin, teamwork eller teori - men på hvor mange meter du som menneske var fysisk kapabel til å løpe.

Selv synes jeg at fysisk fostring to-tre timer i uken på VGS er vel og bra, men å gi en karakter som teller like mye som norsk, matte, engelsk og andre fag, blir dumt. Spesielt med tanke på at det ikke legges vekt på det utgangspkt. du hadde ved terminens start.

Og elever på mange yrkesfaglige linjer har ikke gym. Hvorfor skal de, som trådstarter sa, er Norges kommende advokater, leger, økonomer og ingeniører ha gym, når helsefagarbeidere slipper?

Lenke til kommentar

Wuvahef: Gymfaget på ungdomsskolen er helt forskjellig fra gymfaget på videregående. Angående hold/sting - ikke spis rett før gymtimen. Spis noe lett 1 time før, eller noe litt mer "heftig" 2 timer før. Forsiktig med væsken også. Dette er basic teori, og det kan du lese deg til akkuratt som du kan leke deg med polynomdivisjon i matten. :)

Til deg over: Det legges ikke vekt på utgangspunktet ditt i de andre fagene heller. Det er dine kunnskaper pr. i dag eller på den forrige testen som teller. Samme gjelder i gym. Har du fått bedre kondisjon i løpet av året, viser du dette. Du kan høre med læreren din om han vil teste deg/klassen slik at du kan vise hva du er god for. Lekser kan du gjøre i gym som alle andre fag. Få på deg skoene og ta deg en tur i skauen. Eller sett deg på sykkelen.

Det er viktig at dere ikke blander ungdomsskolen og VGS. Gymfagene er forskjellige, så ikke bland dem når dere diskuterer. Da må dere bestemme dere for hva vi skal diskutere.

Endret av Patrick de Maar
Lenke til kommentar

Det er også forskjellig fra sted til sted hvor god du skal være for å få toppkarakter

noen lærere legger mest vekt på teori, mens andre legger mer vekt på hvor god du er i idrett.

Det jeg er i fra, var det veldig vanskelig å få toppkarater i gym, grunnen var at da skulle du være veldig flink i gym.

Lenke til kommentar
alle har sine svakheter og styrker så la nå gymkarakteren bestå, at den også avhenger av innsatsvilje, teamwork er ganske logisk for meg etter som at dette er egenskaper man har behov for innen idrett.

Studiespesialiserende?

Og det er derfor man han en linje som kalles Idrettslinjen.

Wuvahef: Gymfaget på ungdomsskolen er helt forskjellig fra gymfaget på videregående. Angående hold/sting - ikke spis rett før gymtimen. Spis noe lett 1 time før, eller noe litt mer "heftig" 2 timer før. Forsiktig med væsken også. Dette er basic teori, og det kan du lese deg til akkuratt som du kan leke deg med polynomdivisjon i matten. :)

Ja, ok. Dette visste jeg ikke. Hittil i år har vi hatt 3 gymtimer, med orientering (litt kartteori, men dette kan jeg. Problemet er jo at jeg ikke får vist det siden jeg er elendig til å løpe). Men hvis gymtimene faktisk er så forskjellige så kan det forsvares.

Det gjenstår bare å se.

Endret av Wuvahef
Lenke til kommentar
Mener du at kun idrettslinja skulle hatt gym?

Nei, selvsagt ikke. De må jo få litt vett inn i hjernen, idrett er jo ikke alltid like lett å få en karriere innen. Jeg er for gym på skolen, det er viktig å få rørt på seg og å kunne litt om oppvarming, muskler osv. men makten gymkarakteren har idag mener jeg er for stor.

Da kan vi likesågodt begynne å diskutere hvorvidt vi skal ha karakter i noen som helst fag utenom de som er relevant for ens egen utdanning. "Hva skal jeg med religionslære? Jeg skal jo ikke bli teolog."

Allmenn kunnskap. Som sagt er det viktig med litt kunnskap om trening osv. men jeg han en følelse av at mye av karakteren er basert på fysisk form, da mest løping.

Lenke til kommentar
Og elever på mange yrkesfaglige linjer har ikke gym. Hvorfor skal de, som trådstarter sa, er Norges kommende advokater, leger, økonomer og ingeniører ha gym, når helsefagarbeidere slipper?

Alle linjer på VGS har gym.

EDIT: Ser ut til at musikk, dans og drama ikke har gym(?).

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Jeg har i hvertfall en venn som går Helse og Sosial (TAF), og hun har ikke gym.

Lenke til kommentar

Ifølge vilbli.no har Helse og Sosial 56 timer gym og kjenner folk som går Helse og Sosial som har gym.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Ifølge vilbli.no har Helse og Sosial 56 timer gym og kjenner folk som går Helse og Sosial som har gym.

Kanskje de har lagt opp gym på en måte slik at det ikke er gym i x antall uker, og så mer gym i y antall osv.

Lenke til kommentar

Alle andre karakterer er basert på bakgrunn av ferdigheter. De feite eller nerdete bør da være fornøyd med at en stor del av gymkarakteren er basert på teori og innsats? Hadde det vært opp til meg hadde gym vært som de andre fagene; de flinkeste får best karakter!

Lenke til kommentar

Jeg går studiespesialiserende, har bare realfag (matte, fysikk, IT (og kjemi i fjor)), og synes gym er greit. Skal man først fjerne gymkarakteren kan man også fjerne mye annet, for å sette det på spissen.

Endret: Her baseres karakteren på prøver + innsats/forbedring. Nå har vi noen uker der man setter opp en egen plan og skal forbedre visse ting (kondis f. eks.). Synes systemet fungerer greit.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...