Gå til innhold

Burn process failed hver gang

Anbefalte innlegg

...eller ihvertfall nesten. Det har hendt jeg har fått det til også, det virker helt tilfeldig. Trodde først det var mine billige Mmore cder, men sdet skjer også med andre cder. Cdene er 48x, brenneren er en AOPEN CD-RW CRW5224 , altså 52x. (Siste utgave av) Nero har ikke 48x som noe alternativ hos meg(bare 52 eller 40 eller mindre). Det blir like mye feil på hver av disse. På ennå lavere hastighet har jeg opplevd et eller annet a la "medium speed error".

JustLink og JustSpeed er på, mekanismer som jeg trodde skulle sikre vellykket brenning. Ellers er det masse innstillinger i Nero, vet ikke hva som er optimalt, Disc-At-Once står også på.

Både harddisk og brenner er koblet på primary IDE. Vet at dette er optimalt, men sånn må det være, av en eller annen grunn virker ikke secondary (enheten er ikke tilkoblet, påstår Windows hver gang jeg prøver).

Enhet 0 har Ultra DMA-modus. Enhet 1, brenneren, har "DMA hvis tilgjengelig" som valgt overføringsmodus, men "gjeldende overføringsmodus" står som Pio-modus. Altså er DMA ikke tilgjengelig for denne enheten, kan det ha noe med dette å gjøre?

Utdragg fra loggen, fra det tidspunktet feilen skjer:

12:05:24 #17 SCSI -1135 File Cdrdrv.cpp, Line 1416

SCSI Exec, HA 0, TA 1, LUN 0, buffer 0x02500000

Status: 0x04 (0x01, SCSI_ERR)

HA-Status 0x00 (0x00, OK)

TA-Status 0x02 (0x01, SCSI_TASTATUS_CHKCOND)

Sense Key: 0x03 (KEY_MEDIUM_ERROR)

Sense Code: 0x0C

Sense Qual: 0x00

CDB Data: 0x2A 0x00 0x00 0x02 0x65 0x57 0x00 0x00 0x1F 0x00 0x00 0x00

Sense Data: 0x71 0x00 0x03 0x00 0x00 0x00 0x00 0x0C

0x00 0x00 0x00 0x00 0x0C 0x00

12:05:24 #18 MMC -1135 File Writer.cpp, Line 333

Write error

12:05:24 #19 Text 0 File ThreadedTransfer.cpp, Line 222

all writers idle, stopping conversion

12:05:25 #20 Text 0 File ThreadedTransfer.cpp, Line 216

conversion idle, stopping reader

12:05:25 #21 Phase 38 File dlgbrnst.cpp, Line 1655

Burn process failed at 52x (7 800 KB/s)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg trodde Windows tok seg av driver til cd-enheter, og det bekreftes på et vis av drivers-siden til Aopen (de har bare DOS-drivere).

Men kommentaren satte meg på idéen om firmware-oppdatering, så jeg gjorde det, og plutselig kom 48x opp som gyldig alternativ i Nero....

Det har funket på de to første cdene jeg har brent og (selv om bufferen har hatt sine faretruende svingninger underveis), så kanskje det var det som skulle til.

Lenke til kommentar

Prøv å få gang på den andre IDE kanalen slik at du kan ha en unit på hver kananl. Jeg har cd-rom på den ene kanalen og cd-rw på den andre da fungerer brenning fra stasjon til stasjon fint. Før så hadde jeg begger på samme og klarte ikke å få opp farten.

Lenke til kommentar

Hm, var ikke lenge i paradis, nei. De to neste cdene ble ødelagt. Og denne gangen på en kjipere måte, den første brant helt fint til 98%, den andre til 100%, på det tidspunktet hang det seg opp, det vil si ingen forandringer skjedde og det ene minuttet gikk etter det andre (hvordan Nero kan få seg til å skrive 100% når cd'en beviselig ikke funker er jo en gåte). Jeg må jo stoppe det engang, men når brenneren havner i denne modusen har det ingen effekt verken å trykke cancel eller slå av Nero i oppgavebehandling, da er jeg heldig hvis jeg klarer å restarte maskinen uten å trykke på av-knappen.

Man kan jo ikke ha så høy feilprosent på en brenner? Den må være defekt rett og slett. Mon tro hvordan mulighetene er for å få byttet inn brenneren, det er jo ikke så enkelt å "vise" hva som er feil, og jeg har gjort en oppdaterting av firmware som det ikke skulle forundre meg om selger vil påstå betyr tap av garanti.

Lenke til kommentar

Min anbefaling er å reklamere på brenneren. Send den inn og krev ny. Jeg har en Lite-On 52x brenner som går som ei kule. Har hatt en ASUS 40x-brenner tidligere som var ypperlig dersom jeg trengte mange ølbrikker, men de har jeg nok av.

Lykke til med returen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den er handlet i en vanlig Expert-butikk (hadde et gavekort til overs). Har jo brenneren og cd med Nero som fulgte med, men esken den kom i og annet dill har jeg ikke tatt vare på. Krever de dette mon tro? Var der borte og spurte, de sa ta med "boksen", jeg prøver å tolke hva de tolker som boks.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har slitt med sånne problemer selv. Det meste løste seg da jeg fikk brenneren til å kjøre DMA-modus. Prøv å slett IDE-kontrolleren i enhetsbehandling, restart, og la Windows reinstallere driverne.

En moderne PC skal ikke ha problemer med brenner og harddisk på samme IDE-kontroller, forutsatt at DMA er innkoblet for enhetene.

IP

Lenke til kommentar

Hva har du på sekundær IDE, da?

Er du sikker på at det ikke er master/slave-problem når du bytter til sekundær IDE?

Det er ikke bra å ha cd-rom og hd på samme IDE, nei.

Leser den bra? Og klarer du ikke å brenne på 40x? Blir cd-ene ødelagt hver gang?

Lenke til kommentar

Ta å sett jumperne bak på cd-drevet til master og koble den til den andre IDE kanalen. For hvis det mediet som du skriver fra er på samme kanal som det du skriver til så blir det mer lesing frem og tilbake til minne.

Det kan også kanskje hjelpe med en software oppgradering på spilleren.

Lykke til

Lenke til kommentar

Vel, altså, så funker det noen ganger, det later ikke til at brennehastighet har så mye å si til eller fra, min andre IDE-kanel funker ikke, slave-master er satt rett, , firmware er oppdatert og jeg nekter for at harddisk/brenner på samme kanal skal ha noe å si. Rett nok er det gjerne anbefalt å ha de på forskjellig, men med Justspeed aktivert så skal eventuelle "tregheter i overføringen" kompenseres for likevel. Og hvis dette hadde vært en så kritisk feil at det hadde ødelagt ca 50% av cdene, så hadde vi hørt mye mer om det, det hadde stått på brenneren at den kun skulle stå på egen kanal osv. Og hva med folk som har harddisker på begge kanalene? De brenner da uten problermer de...

Det der med å slette IDE-kontrolleren i enhetsbehandling kan være en idé, skal se på det når jeg er ved den maskinen igjen (jeg sitter nå på min andre maskin, har ikke fått prøvd brenneren i denne ennå).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...