Kvanli Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Hei! Skal kjøpe nytt objektiv til kjæresten. Jeg har absolutt null peiling på objektiver, eneste jeg vet er at det står 18-52mm på hennes nåværende(og eneste) objektiv . Hun er glad i å ta macro-bilder (nærbilder), men jeg vet ikke om det går an å kjøpe objektiver som er bedre på nærbilder enn objektivet hun har nå. Hvis 18-52mm er "greit nok" til macrobilder ønsker jeg gjerne anbefalinger på hvilke objektiver med stor "mm" som fungerer greit. Håper noe av dette er forståelig, da jeg ikke er inne på begrepene. Det jeg i hovedsak trenger hjelp til er vel å finne ut hva som faktisk passer på et 350D. Skal legge en del penger i gaven, men helst ikke over 3000 kr. På forhånd takk! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Du mener nok 18-55mm Under 3000,- så er det dårlig med brukbare makro-objektiver. Det er et brukbart et, Sigma 50mm Macro. Godt egnet til all makro utenom insekter. Klarer du å grave frem noe mere penger, så er det er par til som kan vurderes. Canon's nydelige 60mm, Tamron's 90mm og Sigma's 105mm. De to siste anbefales hvis hun er opptatt av insekter. Tom Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 (endret) Vel,det er nok 18-55 hun har,macro har ikke i hovedsak med hvor stor brennvidde "mm" et objektiv har.Det er hvor kort nærgrensen er imellom objektivet og motivet,og at det fremstår i samme storlek som i virkeligheten og på sensoren. Hvis hun vil veldig nært det hun fotogarferer "25-30cm" er det macro hun trenger,hvis det heller er snakk om at motivet blir større i søkeren "kommer nærmere" er det en tele hun trenger. Når det gjelder macro er det såpass spesialiserte objektiver at man burde skille på om man vil ta bilder av blomster eller innsekter.du kan si at en macro på 100mm er en mellomvei du kan bruke det i begge leirer med blandende resultater. Hvis det er et teleobjektiv så finnes det et kjempegodt orginal Canon objektiv 55-250 IS som er rimelig og leverer gode bilder. Når det gjelder macro er det vanskeligere spesielt hvis prisen skal være rundt 3000.- Endret 19. september 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Kvanli Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 Takk for god hjelp så langt kan godt hende hun klarer seg med 18-55mm... Når jeg sier macro tenker jeg på bilder av f.eks. et telys som brenner, eller et nærbilde av en matrett. Såpass små ting som insekter tar hun sjelden bilde av, og da vil det kanskje heller være fornuftig å investere i en teleobjektivlinse. Som sagt, mulig jeg missforstår hva som er et macrobilde? Objektivet som heter 55-120 IS ser interessant ut! Flere anbefalinger av teleobjektivlinser som passer til 350D? Jeg tror jeg er selve definisjonen på fotoamatør. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 (endret) Da burde du se på Canon 50mm f/1,8,et veldig rimelig fastobjektiv som passer perfekt til denne type fotografering eller samme objektiv bare med lysåpning f/1,4 et objektiv som er endel bedre/skarpere. Disse er objektiver med fast brennvidde så man kan ikke zoome med disse,men for noen kreative stunder man kan få med en av disse. Og hva med en blits i tillegg ? et utrolig fint hjelpemiddel når man tar denne type bilder Edit:her er flere bilder tatt med 50mm f/1.8 Endret 19. september 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Spook Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Støtter den, et Canon 50mm f/1.8 eventuelt sammen med en blits i tillegg, blir en flott gave. Du får jo begge deler til litt over kr 3000 - ref linkene til Nautica ovenfor. Hadde jeg hatt et 350D med kun kit-objektivet 18-55mm så ville i hvert fall jeg blitt kjempeglad for en slik gave. Dette er et objektiv som gir veldig mye "fotoglede" for pengene og som passer veldig bra til den typen bilder som du sier at kjæresten liker å ta. Det passer også fint til å ta portrettbilder. Lenke til kommentar
OyvindHM Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Jeg har Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM og er kjempefornøyd. Den er kanskje litt i dyreste laget da. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Canon EF 100mm http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...4&id=115609 så dette men blir vel feil til nettopp 3700 kr mye anet snasent på bruktmarkedet også Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 tomsi42 skrev: Du mener nok 18-55mm Under 3000,- så er det dårlig med brukbare makro-objektiver. Det er et brukbart et, Sigma 50mm Macro. Godt egnet til all makro utenom insekter. Klarer du å grave frem noe mere penger, så er det er par til som kan vurderes. Canon's nydelige 60mm, Tamron's 90mm og Sigma's 105mm. De to siste anbefales hvis hun er opptatt av insekter. Tom Hør på Tom, den mannen kan sine saker. Vil også legge til at Sigma 150mm f/2.8 er et fantastisk objektiv, spesielt til insekt-foto. Men den koster da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå