Gå til innhold

Hva gjør egentlig kreatin?


Anbefalte innlegg

Jeg har lest at det tilfører vann til musklene, man blir sterkere osv. Men har også lest at man legger på seg vekt/muskelmasse lettere av kreatin, er det rett?

La oss ta et eks:

Vi har to gutter, han ene går på kreatin han andre går ikke på det. Vil han som går på kreatin legge på seg muskler lettere enn han som ikke går på det?

 

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kreatin binner vann inn i musklene. du vill gå opp noen kilo første uka men dette er bare vann. jeg selv gikk opp 3 kilo=P du får ikke mere muskler av kreatin. Vannet i musklene gjør att du har vanskeligere for å få melkesyre og du kan trene lengere og hardere. musklene du da bygger blir større og hardere enn musklene du ellers ville ha fått. den psykiske virkning kreatin har er att hjernen får mer energi. du føler deg mer opplagt og orker å trene mer. husk å drikke nok vann 3-4 liter hver dag. ellers kan du få magekramper. mange sliter også med søvnløshet når de går på kreatin, dette har noe med energi til hjerne og gjøre. husk at kreatin ikke har effekt på alle.

Lenke til kommentar

Dvs du kan trene hardere og dermed bli større = du må gjøre jobben selv, kreatin gir deg bare muligheten.

Dvs du må trene hardere en før, pga du kan det = resultatene. Og ikke kreatinet i seg selv.

Trener du som før har det ingen effekt på "massen"

Uten om den kg vann det trekker inn.

Lenke til kommentar

Litt biokjemi 101.

 

Energi i cellene kommer i form av ATP (AdenosinTriPhosphate) Fosfat (PO4) har resonansstrukturer som gjør at et elektron kan "lagres" i molekylet. Elektrontransfer = energi, grovt sagt det samme som skjer i en lyspære. Elektroner som flytter seg.

 

ATP vil hydrolyseres til ADP eller AMP (hhv. Adenosin-DiPhosphate og -MonoPhosphate) og det "frigjorte" fosfat molekylet generere energi.

 

Kreatin Monophosphate vil være med på å "lade opp" AMP/ADP til ATP slik at cellene får mer energi.

 

Iflg. en professor i biokjemi her på bruket så vil kreatin også gi økt energi til de naturlig forekommende kreftcellene vi alle har i kroppen, og dermed være med på å øke sjansene for å få kreft. Har forsøkt med noe overfladiske artikkelsøk i noen medisinske databaser, men ikke klart å finne noe mer på dette.

 

Et kjapt wiki søk gir mye informasjon og noen referanser du kan forfølge på egenhånd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Creatine_supplements

http://en.wikipedia.org/wiki/Creatine

Lenke til kommentar
og dermed være med på å øke sjansene for å få kreft

Håper ikke han seier dette over bordet.

Kreatin er det tilskuddet det er forskest mest på og det kan ikke spores noe negativt selv med en overdosering i mange år.

NTNU anbefaler alle studentene sine å bruke det pga hukommelse/oksygenopptak i hjerne bla bla

 

Det er kreatin i bær, fisk, kjøtt osv, de kreftcellene kommer ikke utenom om vi vill eller ei.

Endret av War
Lenke til kommentar
og dermed være med på å øke sjansene for å få kreft

Håper ikke han seier dette over bordet.

Kreatin er det tilskuddet det er forskest mest på og det kan ikke spores noe negativt selv med en overdosering i mange år.

NTNU anbefaler alle studentene sine å bruke det pga hukommelse/oksygenopptak i hjerne bla bla

 

Det er kreatin i bær, fisk, kjøtt osv, de kreftcellene kommer ikke utenom om vi vill eller ei.

 

Han er litt dramatisk, og professor eller ei så tar jeg det meste med en klype salt. Det var derfor jeg tok med at jeg ikke har klart å finne artikler på dette. Jeg har ingen forutsetninger for si hvorvidt det er sant, og det var ikke min intensjon, bare at "noen" mener dette. (blir vel litt det samme som med aspartam og kreft tror jeg, alt vil gi kreft i rotter om du dytter inn nok)

 

Hvis du har noen artikler som sier det motsatte så vil jeg gjerne lese dem, og jeg er spesielt interessert i det at NTNU anbefaler det.

Lenke til kommentar

Det med ntnu leste jeg i et blad, TN magasinet tror jeg.

Trur det er samme professor du snakker om som Børge Fagerli nevner, er gal forsker som har blitt utledd av hele forskermiljøet for sine tåplige påstander.

Fotballaget i Frankrike får ikke bruke kreatin pga han.

Lenke til kommentar
Det med ntnu leste jeg i et blad, TN magasinet tror jeg.

Trur det er samme professor du snakker om som Børge Fagerli nevner, er gal forsker som har blitt utledd av hele forskermiljøet for sine tåplige påstander.

Fotballaget i Frankrike får ikke bruke kreatin pga han.

Lars Skjeldal er professoren jeg snakker om. Han er ikke min veileder, men kontoret hans er i nærheten av labben min. Han nevnte noe om en fransk studie ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...