Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst]Mose på taket

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan fint brukes på betong. Du anskaffer en lavtrykkskanne. En slik som du bruker å ha såpe i etc. Den har en pumpe på toppen, du har sikkert sett den. Den er vel fast inventar i norske vaskerom.

Hvis du trykker på isola linken, så står det åssen man bruker det der. Man skal vel bare sprøyte på, vente noen dager og spyle av dritten.

Lenke til kommentar
høyttrykkspyler for å fjerne det og så kan du ta å sette opp en pinne på hver ende at taket og så knytter du et tynt tau imellom da setter ikke fuglene seg på taket, men det må være tynt ellers så klarer fuglene å sitte på det

En liknende og gammel metode er å spenne opp en kobbertråd langs mønet på taket. Når det regner skilles det ut små mengder med kobber som hindrer mosen i å etablere seg. Fungerer på samme måte som bunnstoff til båt, men du slipper å stoffe taket blått (ikke alltid det ville vært så populært blant naboene..) Kobbertråden holder i mange år før det er nødvendig å skifte den ut med en ny.

Lenke til kommentar

Viss du er redd bioren tar knekken på takstein så skal du iallefall ikke prøve høytrykkspyler for den gjør det definitivt. Mosen forsvinner ja, men du står tilbake med et tak som er grovere i overflata slik at mosen hurtigere reetableres. I tillegg er få betongstein gjennomfarget så fargen vil forsvinne. Så bruk mosefjerner, kost/hageslange og avslutt med kobbertråd som forige innlegg anbefaler. Husk dessuten å fjerne taknedløpene før du begynner. Mose egner ikke i avløpsrør. Lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har betongtakstein på huset mitt, ca 40 år gammel, og fjernet mose fra taket med en ganske svak (100 bar) HT-spyler. Tettet takrenneavløpene og satte i gang, og resultatet ble kjempebra. Dette er vel 6-7 år siden nå, og taket ser fortsatt bra ut, ikke ny mose heller. Taksteinene mine er riktignok gjennomfarget, så det er ikke fargeforskjell å snakke om (bare naturlig forskjell, røde steiner). Regner uansett med å måtte bytte tak om 5-10 år, det er jo begrenset hvor lenge betongtakstein holder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
om du har høyttrykkspiller med sånn rotorjet så er det mye mer skånsomt mot underlaget

Det stemmer ikke for min Kärcher, jeg har en "fast" og en roto-jet, og sistnevnte er mye kraftigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...