Pizzaen Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Hei. Har nå bestemt meg for og gå over til Linux, valget om distro har falt på Linux Mint. Men problemet er at i overgangsperioden kommer jeg til og må ha en Windows 7 partisjon, altså dualboot. Har Windows 7 lagt inn allerede. Kan jeg da bare installere Linux Mint på en annen partisjon også når jeg booter så får jeg ett spørsmål om jeg vil starte enten Windows 7 eller Linux Mint? Og viss jeg da formaterer Linux Mint partisjonen uten og legge inn Linux Mint igjen, blir da Windows 7 ubrukelig? Hvordan kan jeg forhindre dette? Kan jeg bare bruke Windows 7 DVD-en også reparere Windows 7? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Har Windows 7 lagt inn allerede. Kan jeg da bare installere Linux Mint på en annen partisjon også når jeg booter så får jeg ett spørsmål om jeg vil starte enten Windows 7 eller Linux Mint? Ja. Og viss jeg da formaterer Linux Mint partisjonen uten og legge inn Linux Mint igjen, blir da Windows 7 ubrukelig? Hvordan kan jeg forhindre dette? Kan jeg bare bruke Windows 7 DVD-en også reparere Windows 7?Ja. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 Så når jeg fjerner Linux Mint igjen så kan jeg bare reparere Win7 ved hjelp av DVD-en? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Ja. Alternativt kan du legge GRUB (/boot) på en egen partisjon som du bare lar ligge der. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 Ok, takk for hjelpen Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Har faktisk tenkt å gjøre nøyaktig det samme (har w7, vil prøve Linux Mint dualboot), så kupper tråden litt siden du har fått svar. Vil det fungere å å bruke Linux-dvd-en eller et formateringsverktøy til å lage en tredje partisjon på en harddisk som nå har to partisjoner? Altså ta litt plass fra C (hvor windows er installert) og litt fra D og lage en ny Linux-partisjon. Og kan Linux-partisjonen være NTFS? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Kjører Windows 7 med Ubuntu 64-bit her også. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 For du bestemmer deg for å ta i bruk Linux, hva bruker du PC'en til? Om du spiller en del PC-spill er ikke Linux det beste alternativet da det er få spill som er laget til Linux f.eks. Dual-boot, virtualisering eller bruk av Live-CD er fine metoder å se om Linux kan dekke dine behov. Wubi er også en grei metode å installere Linux på om man vil teste det ut. Her installerer man Linux mens man er pålogget i Windows, som om man skulle installere et vanlig Windows-program, og man bruker da Windows. Her må man også velge OS ved boot. Man kan på denne måten også slette Mint som et vanlig Windows-program. Vet ikke helt sikkert om Mint har denne muligheten enda, eller om du må gå for Ubuntu om du ønsker å teste ut dette. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 Vet hva Linux er, har prøvd det tusen ganger før så jeg vet hva jeg går til Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Ok Har lest et par gretne innlegg fra personer som har gått over til Linux og forventer at alt skal være som i Windows, og blir sure over at Linux (ikke utviklerne) støtter hw, spill og programmer de er vandt med fra Windows. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Vil det fungere å å bruke Linux-dvd-en eller et formateringsverktøy til å lage en tredje partisjon på en harddisk som nå har to partisjoner? Altså ta litt plass fra C (hvor windows er installert) og litt fra D og lage en ny Linux-partisjon.Ja, det burde fungere det (har aldri hatt behov for det selv, så jeg har aldri prøvd )Og kan Linux-partisjonen være NTFS?Det går muligens, men jeg vil absolutt ikke anbefale det. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Og kan Linux-partisjonen være NTFS?Det går muligens, men jeg vil absolutt ikke anbefale det. For en normal GNU/Linux-installasjon så er det enkle svaret: "nei, den kan ikke være NTFS". NTFS er et Microsoft-konstruert filsystem og det finnes bedre, veldokumenterte alternativer som kan brukes i stedet. De mest vanlige filsystemene for Linux-systemer på snurrende harddisker på private maskiner er filsystmet "ext3" (jeg vet ikke om Linux Mint har tatt inn støtte for det nyere filsystemet "ext4" ennå -- har ikke testet det selv ennå). Du kan fikse slik at du kan lese/aksessere filer på NTFS-partisjoner fra GNU/Linux (jeg tipper det funker automatisk med Linux Mint), og du kan installere en slags plug-in for Microsoft Windows som gjør at Windows også klarer å forstå partisjoner av ext2 og ext3 (se http://fs-driver.org ). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå