Gå til innhold

[Løst]Spørsmål om dualboot med Windows 7 og Linux Mint

Pizzaen

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå bestemt meg for og gå over til Linux, valget om distro har falt på Linux Mint. Men problemet er at i overgangsperioden kommer jeg til og må ha en Windows 7 partisjon, altså dualboot.

Har Windows 7 lagt inn allerede. Kan jeg da bare installere Linux Mint på en annen partisjon også når jeg booter så får jeg ett spørsmål om jeg vil starte enten Windows 7 eller Linux Mint?

Og viss jeg da formaterer Linux Mint partisjonen uten og legge inn Linux Mint igjen, blir da Windows 7 ubrukelig? Hvordan kan jeg forhindre dette? Kan jeg bare bruke Windows 7 DVD-en også reparere Windows 7?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har Windows 7 lagt inn allerede. Kan jeg da bare installere Linux Mint på en annen partisjon også når jeg booter så får jeg ett spørsmål om jeg vil starte enten Windows 7 eller Linux Mint?

Ja.

Og viss jeg da formaterer Linux Mint partisjonen uten og legge inn Linux Mint igjen, blir da Windows 7 ubrukelig? Hvordan kan jeg forhindre dette? Kan jeg bare bruke Windows 7 DVD-en også reparere Windows 7?
Ja.
Lenke til kommentar

Har faktisk tenkt å gjøre nøyaktig det samme (har w7, vil prøve Linux Mint dualboot), så kupper tråden litt siden du har fått svar. :p

Vil det fungere å å bruke Linux-dvd-en eller et formateringsverktøy til å lage en tredje partisjon på en harddisk som nå har to partisjoner? Altså ta litt plass fra C (hvor windows er installert) og litt fra D og lage en ny Linux-partisjon. Og kan Linux-partisjonen være NTFS?

Lenke til kommentar

For du bestemmer deg for å ta i bruk Linux, hva bruker du PC'en til? Om du spiller en del PC-spill er ikke Linux det beste alternativet da det er få spill som er laget til Linux f.eks.

Dual-boot, virtualisering eller bruk av Live-CD er fine metoder å se om Linux kan dekke dine behov.

Wubi er også en grei metode å installere Linux på om man vil teste det ut. Her installerer man Linux mens man er pålogget i Windows, som om man skulle installere et vanlig Windows-program, og man bruker da Windows. Her må man også velge OS ved boot. Man kan på denne måten også slette Mint som et vanlig Windows-program. Vet ikke helt sikkert om Mint har denne muligheten enda, eller om du må gå for Ubuntu om du ønsker å teste ut dette.

Lenke til kommentar
Vil det fungere å å bruke Linux-dvd-en eller et formateringsverktøy til å lage en tredje partisjon på en harddisk som nå har to partisjoner? Altså ta litt plass fra C (hvor windows er installert) og litt fra D og lage en ny Linux-partisjon.
Ja, det burde fungere det (har aldri hatt behov for det selv, så jeg har aldri prøvd :p )
Og kan Linux-partisjonen være NTFS?
Det går muligens, men jeg vil absolutt ikke anbefale det.
Lenke til kommentar
Og kan Linux-partisjonen være NTFS?
Det går muligens, men jeg vil absolutt ikke anbefale det.

For en normal GNU/Linux-installasjon så er det enkle svaret: "nei, den kan ikke være NTFS". NTFS er et Microsoft-konstruert filsystem og det finnes bedre, veldokumenterte alternativer som kan brukes i stedet. De mest vanlige filsystemene for Linux-systemer på snurrende harddisker på private maskiner er filsystmet "ext3" (jeg vet ikke om Linux Mint har tatt inn støtte for det nyere filsystemet "ext4" ennå -- har ikke testet det selv ennå).

Du kan fikse slik at du kan lese/aksessere filer på NTFS-partisjoner fra GNU/Linux (jeg tipper det funker automatisk med Linux Mint), og du kan installere en slags plug-in for Microsoft Windows som gjør at Windows også klarer å forstå partisjoner av ext2 og ext3 (se http://fs-driver.org ).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...