mame Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Hei. Nybegynner trenger hjelp!!! Jeg sliter med å stille inn kameraet mitt (D60)!! Har hatt kameraet i ett år, og dette problemet kom for noen uker siden. Har prøvd å tilbakestille til standardinnstillinger, men det hjelper ikke. Problemet er at når jeg benytter S-funksjonen står blendertallet på low uansett om jeg stiller lukkertida på 200 eller 4000. Dersom jeg slår på blitzen, får jeg derimot ikke stille lukkertida på mer enn 200, så er det stopp. Eksponeringskompensasjon står på -5, selv om jeg stiller inn på noe annet. Tallene på skjermen endrer seg når jeg justerer på kommandohjulet, men straks jeg slutter å justere, så spretter de strekene som viser eksponeringa på -5 igjen. Det er sikkert noe tull når jeg benytter de andre funksjonene også (syns generelt jeg får mørke bilder, men mulig det ikke har noen sammenheng...), men siden det er S-funksjonen jeg benytter mest, så er det her jeg ha klart å se hva problemet er. Noen som kan hjelpe? Mvh Maria Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 (endret) At du ikke klarer å stille lukkertiden lenger ned enn 1/200 sek med innebygd blits er antagelig normalt. Jeg tviler på at en så liten blits har en high-speed sync-modus, så 1/200 sek er antagelig korteste lukkertid hvor hele lukkeren er åpen lenge nok til at blitsen kan avfyres (les her og ta en titt på videoene hvis du ikke vet hva jeg snakker om). Det andre problemet er vanskeligere å si noe om, i hvert fall uten å vite litt mer. Det kan jo være du rett og slett ikke har nok lys å jobbe med til å få god eksponering. Er det eksponeringskompensasjon som står på -5, eller er det lysmålingsindikatoren i søkeren du mener? Hvis det er lysmålingsindikatoren, så viser den rett og slett at det er lite lys. Har du kanskje brukt auto-iso tidligere og slått det av uten å være klar over det? Prøv eventuelt å stille opp ISO og se hva som skjer da. Du kan jo også se på dine eldre bilder og sjekke hvilke ISO-verdier som er brukt tidligere. Prøv også å sette kameraet i A-modus, still blenderåpningen til størst mulig (lavest mulig tall - hvis du har kitobjektivet så sett det på korteste brennvidde og blendertall 3,5) og så se hvor lang lukkertid kameraet gir deg. Det kan godt være at det blir lengre enn 1/200 sek i litt moderat lys. Endret 19. september 2009 av Sutekh Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Har du kanskje brukt auto-iso tidligere og slått det av uten å være klar over det? Prøv eventuelt å stille opp ISO og se hva som skjer da. Du kan jo også se på dine eldre bilder og sjekke hvilke ISO-verdier som er brukt tidligere. Prøv også å sette kameraet i A-modus, still blenderåpningen til størst mulig (lavest mulig tall - hvis du har kitobjektivet så sett det på korteste brennvidde og blendertall 3,5) og så se hvor lang lukkertid kameraet gir deg. Det kan godt være at det blir lengre enn 1/200 sek i litt moderat lys. Tenker du er inne på det her. 1/200 og f/3.5 er stort sett bare å glemme innendørs (gjorde en kjapp test her i stuen til svigers med den eksponeringen, og trengte da iso 4000 ) TS bør vel kanskje først og fremst komme seg ut av S, og begynne å bruke P eller A - gjerne sammen med auto-iso. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Denne tråden kan for øvrig også være verdt å ta en titt på for å få en grunnleggende forståelse av eksponering og hvordan lukkertid, blenderåpning og ISO påvirker denne. Lenke til kommentar
mame Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 Takk for svar og nyttige linker!! Ang. innstilling på maks 1/200 med blitz skjønner jeg jo nå er riktig, så da er den grei! Og jeg har trodd eksponeringskompensasjonen og lysindikatoren har vært det samme, så da er det jo ikke rart den har stått på -5 konstant... Jaja... Jeg tar mest bilder av hunder (ute), og når de for det meste er i fart, så er det S-funksjonen som har passet meg best, men må vel lære meg å benytte de andre også, skjønner jeg... Har sett litt på gamle bilder tatt med lukkerprioritet, og ser at en serie med bilder som f.eks har 1/2000, endrer ISO fra 900 til 1600, så det tyder jo på at det har vært Auto-ISO. Men nå når jeg forsøkte å stille inn iso-følsomhet (i S, A og M), så kunne jeg velge mellom alt, bortsett fra Auto. Det kan jo ikke stemme? Jeg har sjekket at iso-auto står på "på" i custom-menyen (for det skal den vel, eller?), men når jeg skal stille iso-følsomhet i fotomenyen får jeg likevel opp at alternativet ikke er tilgjengelig med aktuelle innstillinger. Er det noen andre plasser i menyen det kan være låst for å benytte auto-iso i P, S, A og M? Men uansett om jeg har fått litt klarhet i diverse her, så sliter jeg jo med å ta bilder ute når jeg benytter s, og det har jeg jo ikke slitt med før, så skjønner ikke helt... (bruker objektiv med fast blender, f/2,8 nettopp fordi jeg ble anbefalt ett lyssterkt objektiv siden jeg skulle ta mye bilder av hunder i fart.) Også lurer jeg litt på den eksponeringskompensasjonen; jeg har svart hund, så når jeg tar bilder av henne må jeg jo som hovedregel stille inn positiv kompensasjon. Men skal jeg benytte sentrert eller punktmåling i en slik situasjon (når hovedmotivet er mørkere enn bakgrunnen)? Kan det ha noe å si på om bildene blir mørke? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Jeg er ikke tilstrekkelig kjent med menyene på D60 til å vite sikkert, er jeg redd. Jeg tror auto-iso på Nikon funker slik at iso-innstillingen du velger angir laveste iso kameraet kan velge, men jeg har ikke så veldig mye erfaring med funksjonen. Det skal også være et menyvalg et sted hvor du velger hvilke verdier Auto-ISO-funksjonen har å velge mellom, samt lengste lukkertid før kameraet begynner å justere opp ISOen. Det kan være at maks iso har blitt stilt ned (f.eks. når du kjørte reset på innstillingene). Eksponeringskompensasjonen brukes til å ta hensyn til at lysmåleren kan bli lurt av motivet. Hvis motivet er uvanlig lyst eller mørkt (snø er et klassisk problem samt stort sett alt som er svart eller mørk blått) så vil kameraet i stor grad prøve å eksponere slik at det får en "normal" gråtone. Lyse motiver vil se alt for mørke ut, mens mørke vil se for lyse ut (og omgivelsene blir utbrente). Hvis du bruker spotmåling eller sentervektet måling (strengt tatt en hver situasjon hvor hunden dominerer lysmålingen), så kan det nok være lurt å legge på litt negativ eksponeringskompensasjon. Hvis ikke kan hunden bli for lys og bakgrunnen fort bli utbrent. Hvis du bruker matriselysmåling så spørs det også på bakgrunnen. Jeg kjenner ikke D60 godt nok til å kunne uttale meg, så du må nesten bare bli kjent med lysmåleren og se hvordan den oppfører seg med forskjellige motiver. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Også lurer jeg litt på den eksponeringskompensasjonen; jeg har svart hund, så når jeg tar bilder av henne må jeg jo som hovedregel stille inn positiv kompensasjon. Men skal jeg benytte sentrert eller punktmåling i en slik situasjon (når hovedmotivet er mørkere enn bakgrunnen)? Kan det ha noe å si på om bildene blir mørke? Hvis hunden beveger seg kan det være vanskelig å få konsistent lysmåling. Noen ganger er det enklest å se sånn noenlunde hva automatikken foreslår, og så gå over i manuell modus for full kontroll. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 ...eventuelt kjøpe seg et gråkort, måle på det og så bruke eksponeringslås eller manuell. Lenke til kommentar
mame Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 Takk for all hjelp!! Her skal det mye prøving og feiling til fremover, så får jeg vel forståelsen av alt dette etterhvert. Noe begynner å synke inn, men jammen meg er det mange ting å holde styr på!! Stemmer nok det (på Nikon) at iso-innstillingen man velger angir laveste iso kameraet kan velge i p, s, a og m. Mener jeg har hørt/lest det tidligere også, og ifølge bruksanvisningen så er det ikke auto-innstilling på annet enn de øvrige innstillingene. Skal teste ut både med gråkort, samt sjekke ut hva kameraet velger og prøve å gå over til manuell ettehvert. Er vel da man lærer mest også... (Evt. kjøpe meg en hund som ikke er svart...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå