Gå til innhold

Hjelp skal lage en Sub!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nå bestemt meg for å lage en sub rommet som den skal stå på er ikke veldig stort så trenger ikke akkurat noen "21" :p trenger litt hjelp til å finne ut hva jeg burde kjøpe, av elementer filter osv.

er ikke helt sikker på hvor store elementer som passer til rommet mitt, men tenker kanskje at "12" funker ;D har ikke akkurat veldig mye peiling på hva som er bra eller ikke på markedet.

Skriv gjerne hva jeg trenger for å lage en Sub, hva slags deler osv. får nok en del hjelp fra faren min å sette det sammen så tror ikke det blir noe problem^^

er ikke helt siker på hvor mye penger jeg skal bruke i detta, kanskje rundt 2500-5000 hvis jeg får noe som er bra under den prisen så er det bare å komme med forslag. tror rommet er på 12 kvadrat hvis jeg ikke husker feil

ble kanskje litt rotete o.O

Endret av warvolden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om du skal bygge Sub så må du enten ha en forsterker med eget forsterkertrinn for sub, eller bruke bilsub, bilforsterker og batteri/trafo noe som i begge tilfeller kan bli bra dyrt.

kunne gjerne likt å vite hva du har av anlegg utenom også, ikke noen vits i å lage en mega sub om du har 2 pchøytalere liksom.

men skal man bygge sub så trenger man et element 10-12'' er en god størelse, man trenger mdf plater (12mm?) kabler og terminaler, en eventuell bassport og forsterker.

hvordan forsterker og element du bruker avhenger altså av om du skal bruke en bilforsterker som basis eller en subforsterker beregna for hi-fi

Lenke til kommentar

Man får gode ferdig-subber til den prisen. Og de er ofte skikkelig designet mtp. bassrør og kassevolum etc. Men hvis du vil bygge så kan du klare deg med alt fra en 8" (en god en). Du trenger ikke nødvendigvis MDF men det er anbefalt da det er stivere.

Lukket kasse er enklest å få til og lyder som oftest bra uansett. Bassrefleks er noe mer komplisert men gir høyere lydtrykk. Du må i begge tilfeller regne ut kassevolum etc. ut i fra elementets parametre. Finnes mange kalkulatorer på nett som kan gjøre dette. Noen gode og noen nesten ubrukelige. :(

Glem bilforsterker hvis du skal bruke det innendørs. Selv om forsterkeren er billig blir det alt for dyrt med strømforsyning. Du kan bruke dedikert sub-forsterker som har alt du trenger eller en vanlig forsterker som du bruker sammen med et filter.

Har selv bygd mange subber selv med alt fra 4" til 15"-elementer.

Lenke til kommentar

Tvilsomt om du får til å lage hverken en bedre eller billigere enn en aktiv sub fra en kjent leverandør av kvalitets hifi, siden de produserer mer og har rabatter på materialer, elementer, forsterker osv.

Dessuten så blir det jo en helt annen utførelse, med mindre du og din far er møbelsnekkere da, eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
hva vil gi best opplevelse da?

Den beste opplevelsen ville vel vært å laget subben med faren din. ;-) Men, det blir fort ganske dyrt og tar sin tid for å få best mulig finish, men det er jævli artig. :) Mye kule prosjekter her : http://avforum.no/forum/diy-do-yourself/

Med budsjettet ditt ville jeg sett på SVS, http://www.lsound.no/index.php?side=info&a...799&id=1432

Lenke til kommentar

har veldig lyst til å lage selv^^ men er 5000 lite til å bygge en bass? kan jo hende jeg kan gå opp litt er ikke helt sikker xD har ikke begynnt å jobbe enda nettopp flytta, men håper jeg skaffer meg en jobb snart så jeg starter å tjene litt penger igjen.

Lenke til kommentar
har veldig lyst til å lage selv^^ men er 5000 lite til å bygge en bass? kan jo hende jeg kan gå opp litt er ikke helt sikker xD har ikke begynnt å jobbe enda nettopp flytta, men håper jeg skaffer meg en jobb snart så jeg starter å tjene litt penger igjen.

Element = 1500 - 2000 (Peerless XXLS f.eks.)

Amp = 2000 (BASH 300W?)

MDF = <500kr (ekstra hvis butikken kapper opp for deg, anbefales!)

Maling etc. = <500kr

Kommer seg vel på ca. 5 høvdinger ;)

Anbefaler deg å registrere deg på avforum.no og lage en tråd i DIY-avdelingen deres og spørre litt rundt :)

Lenke til kommentar
Sjekk ut denne du : http://avforum.no/forum/1202193-post73.html

Det er sinnsyk finish ;)

Isteden for å bygge/lage en sub kjøper du bare en slik.

XTZ W12

Den er best i test og jeg har en kompis som nylig har skaffet seg en slik og den er sinnsyk. Den går veeeeldig dypt og spiller utrulig rent samtidlig som den kan spille høyt. Anbefales på det sterkeste. :thumbup:

----------------------------------------------

Du kan også eventuelt kjøpe 2 stk XTZ W10 til 6000 kr.

1 stk XTZ W10

Disse er nesten like bra som W12'ern, bare at de går ikke like dypt.

Men kjøper du 2 stk blir det helt rå bass.

-----------------------------------------------------

Husk også at dette er aktive subber, så man slipper å kjøpe forsterker.

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Nå har jeg ikke lest gjennom alle innleggene her, men Dynabel tilbyr løsninger som du selv har mulighet til å bygge. Disse har også fått gode tilbakemedlinger.

Allikevel henger jeg meg på XTZ-gjengen (W12). Det skal godt gjøres å bygge noe tilsvarende til prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...